150443
۲۶ فروردین ۱۳۹۷
مدیرکل توانمندسازی معلولین بهزیستی کشور:

شیوه‌نامه طرح تلفیق در مهدهای کودک در دست تهیه است

مدیرکل توانمندسازی معلولین بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال تهیه شیوه‌نامه طرح تلفیق در مهدهای کودک هستیم، گفت: برای کودکان معلول ذهنی باید فضایی ایجاد شود که با کمک کارشناسان پشتیبان بهزیستی بتوانند در مدارس عادی حضور یابند.

به گزارش کودک پرس ، افروز صفاری فرد مدیرکل توانمندسازی معلولین بهزیستی کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالش‌های تلفیق دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» در پاسخ به این پرسش که «آیا افرادی با نرم هوشی 50 تا 70 باید به سراغ بهزیستی بروند و یا از آموزش و پرورش استثنایی بهره‌مند شوند؟»، اظهار داشت: افرادی که ضریب هوشی کمتر از 25 دارند به تعبیری افراد ایزوله نامیده می‌شوند.

وی افزود: یک میلیون و 400 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد، حدود 30 درصد و به عبارتی 500 هزار نفر را معلولین ذهنی تشکیل می‌دهند؛ بخشی از معلولین ذهنی، افراد ایزوله هستند که نیازمند مراقبتند؛ ایزوله‌های ما حدود 150 تا 160 هزار نفر هستند و مراقبت از آنها یا در خانواده و یا در مراکز توانبخشی بهزیستی انجام می‌شود.

صفاری‌فرد با بیان اینکه افراد از رنج هوشی 25 تا 50 تربیت‌پذیر هستند، گفت: به این گروه در مراکز روزانه بهزیستی خدماتی چون توانبخشی، آموزش، گفتار درمانی، کار درمانی و … ارائه می‌کنیم تا برای ورود به مدارس آموزش و پرورش استثنایی آماده شوند.

وی ادامه داد: در واقع ما افراد زیر 14 سال با ضریب هوشی زیر 70 را در مراکز خود پوشش می‌دهیم؛ خروجی‌هایی از مراکز بهزیستی به آموزش و پرورش استثنایی داریم که معمولا خوب و توانمند هستند زیرا روی مهارت‌های خودیاری و مهارت‌های ارتباطی‌شان کار می‌کنیم؛ این کودکان وقتی وارد آموزش و پرورش استثنایی می‌شوند، کمتر دچار مشکل هستند.

مدیرکل توانمندسازی معلولین بهزیستی کشور با بیان اینکه در سازمان بهزیستی نیز مراکز حرفه آموزی و حمایت شغلی داریم و این افراد را تا نهایتی که به توانمند سازی برسند حمایت می‌کنیم، افزود: سازمان بهزیستی معلولیت های خفیف تا خیلی شدید را بر اساس نیازشان پوشش می‌دهد.

وی اضافه کرد: یک فرد معلول همچون یک فرد سالم نیازهای متفاوتی همچون آموزش و استفاده از امکانات اجتماعی دارد که با توجه به نیازها سازمان‌های امر باید متولی رفع آن باشند در واقع سازمان بهزیستی نقش هدایت گر در دریافت خدمات را دارد.

صفاری‌فرد با بیان اینکه باید برای بچه‌های معلول ذهنی فضایی ایجاد شود که با کمک کارشناسان پشتیبان بهزیستی بتوانند در مدارس عادی حضور یابند و خدمات توانبخشی مورد نیاز دریافت کنند، گفت: می‌توانیم کارشناسان پشتیبان را آموزش و تربیت کنیم و در حال تهیه شیوه نامه طرح تلفیق در مهدهای کودک هستیم و میتوانیم این کار را در رده های بالاتر انجام دهیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار