150220
۲۳ فروردین ۱۳۹۷
گزارشی از ذائقه کتابخوان‌ها در حوزه کودک و نوجوان در طرح عیدانه کتاب

ایرانی‌ها همچنان «می‌می‌نی» می‌خوانند

مجموعه «می‌می‌نی»، «خانه درختي» و «شازده کوچولو» در صدر پرفروش‌ترین آثار کودک و نوجوان سومین طرح عيدانه كتاب قرار گرفتند.

به گزارش کودک پرس ، سومین طرح عيدانه كتاب با شعار «كتاب عيدي دهيم» از ۲۲ اسفند ماه ۹۶ در شهرستان‌ها و از ۲۵ اسفندماه در تهران آغاز به كار كرد و با مشاركت ۷۹۳ كتابفروشي تا ۱۵ فروردين ماه اجرا شد. در این مدت تنها کتاب‌ تالیفی کودک و نوجوانی که در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های تالیفی سومین طرح عیدانه کتاب قرار گرفت دوجلد از مجموعه «می‌می‌نی» اثر ناصر کشاورز با عنوان‌های «مي‌مي‌ني تو مهدكودك دوسته با فيل و اردك» و «پرنده رو درخته مي‌مي‌ني شده شلخته» از نشر افق بود.

«می‌می‌نی» پرفروش‌ترین کتاب تالیفی کودک شد
مجموعه «می‌می‌نی» اثر ناصر کشاور شامل 12 جلد برای خردسالان و مجموعه‌ای از ترانه‌های کودکانه تربیتی و آموزنده است که مفاهیم و ارزش‌های انسانی مانند امانت‌داری، پاکیزگی، مهربانی را به آن‌ها می‌آموزد. این مجموعه شامل قصه‌های منظومی از بچه میمونی بازیگوش و شیرین است. در هر کتاب مشکلی رفتاری از می‌می‌نی سر می‌زند یا حادثه‌ای برای او پیش می‌آید که در نهایت تجربه‌اش را بیشتر می‌کند.

«مي‌مي‌ني تو مهدكودك دوسته با فيل و اردك» پرنده رو درخته مي‌مي‌ني شده شلخته» به ترتیب پرفروش‌ترین عنوان‌های این مجموعه در طرح عیدانه بودند.

مجموعه «خانه درختی» در صدر پرفروش‌ها
در حوزه آثار ترجمه شده در این مدت دو کتاب ترجمه «خانه درختي 91 طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا و «شازده كوچولو» نوشته آنتوان‌دو سنت‌اگزوپری با ترجمه احمد شاملو از نشر نگاه در حوزه کودک و نوجوان در لیست 10 کتاب پرفروش این طرح قرار گرفتند و به ترتیب رتبه‌های ششم و هشتم را به خود اختصاص دادند.

همچنین کتاب‌های «دنياي معركه‌ تام گيتس» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا، رتبه یازدهم، «بهانه‌هاي عالي (و چيزهاي خوب ديگر)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا رتبه شانزدهم و «خانه درختي 13 طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا رتبه هفدهم «قانون سگ‌هاي آدم‌خوار (فعلا)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا نیز رتبه بیستم پرفروش‌ترین کتاب‌های ترجمه‌ای در طرح عیدانه کتاب را کسب کردند.
آثار کودک و نوجوانی که به ترتیب رتبه‌های بعدی پرفروش‌ترین آثار ترجمه‌ای را کسب کردند:

«خانه درختي 78 طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا
«خانه درختي 26 طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا
«همه چي محشر است (نسبتا)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا
«داستان‌هاي دختران بلند پرواز: قصه‌هايي درباره زنان استثنايي» نوشته فرانچسکا کاوالو,النا فاویلی از نشر فرهنگ نشر نو
«فكرهاي نبوغ‌آميز (بيشترشان)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا
«خانه درختي 39 طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا
«خانه درختي 52 طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا
«يك دستيار همه‌فن‌حريف» نوشته آنتونیوخ. ایتوربه از نشر هوپا
«پرونده‌ ويژه: فراتر از ترس!» نوشته آنتونیوخ. ایتوربه از نشر هوپا
«خانه درختي 65 طبقه» نوشته اندی گریفیتس از نشر هوپا
«مهارت‌هاي خفن (تقريبا)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا
«موميايي گمشده» نوشته آنتونیوخ. ایتوربه از نشر هوپا
«مهمان ناخوانده» نوشته آنتونیوخ. ایتوربه از نشر هوپا
«تام گيتس خيلي فوق‌العاده است (توي بعضي كارها)» نوشته لیز پیشون از نشر هوپا
«قصه‌هاي من و بابام: باباي خوب من» نوشته اریش ازر از نشر فاطمی- کتاب طوطی
«قصه‌هاي من و بابام: شوخي‌ها و مهرباني‌ها» نوشته اریش ازر از موسسه فرهنگی فاطمی
«قصه‌هاي من و بابام: لبخند ماه» نوشته اریش ازر از نشر فاطمی، کتاب طوطی
و «پاستيل‌هاي بنفش» نوشته کاترین اپلگیت از نشر پرتقال، این دوره از طرح عیدانه کتاب را کسب کردند.

 


خانه‌ای پر از ماجراهای خنده‌دار
مجموعه «خانه درختی» اثر اندی گریفیتس با ترجمه آنیتا یارمحمدی از نشر هوپا، پرفروش‌ترین مجموعه کودک و نوجوان در سومین طرح عیدانه کتاب بود. مجموعه‌ داستان‌های «خانه‌ درختی» اثر اندی گریفیتس و تصویرگری تری دنتون شامل 6 کتاب تصویری با عنوان‌های «خانه درختی ۱۳ طبقه»، «خانه درختی ۲۶ طبقه»، «خانه درختی ۳۹ طبقه»، «خانه درختی ۵۲ طبقه»، «خانه درختی ۷۸ طبقه» و «خانه درختي 91 طبقه» است که ماجراهای پرهیجان و خنده‌دار طبقه‌دارترین خانه‌درختی دنیا را تعریف می‌کنند. «اندی» و «تری» ساکنان این خانه‌ درختی هستند و با هم کتاب‌ می‌نویسند. طبقه‌دارترین خانه‌ درختی دنیا که در هر جلد سیزده طبقه‌ دیگر هم به آن اضافه می‌شود؛ هر طبقه پر از اختراعات عجیب‌و‌غریب و وسایل و موجودات بامزه است. این مجموعه سراسر خنده و ماجرا از دو تا آدم است که مدام فکر تفریح، خوشگذرانی، اختراع و ماجراجویی هستند، اما کارشان را هم به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. تری خراب‌کاری می‌کند و اندی درستش می‌کند. البته یک‌جاهایی هم تری به دادِ اندی می‌رسد. «جیل» هم هست. دوست اندی و تری. دختربچه‌ای که توی خانه‌اش یک‌عالم حیوان نگهداری می‌کند و خانه‌اش کم از باغ‌وحش ندارد.

اندی کریفیتس سال ۱۹۶۱ به دنیا آمد و یکی از پرطرفدارترین نویسنده‌های کودک در استرالیاست. بیشتر همه مجموعه‌ی جذاب و نوآورانه‌ی خانه‌درختی بود که باعث شد اندی محبوب کودکان کتابخوان شود. کتاب‌های اندی محبوب کودکان کتابخوان شود. کتاب‌های اندی گریفیتس در بیست سال گذشته از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز بوده و بیش از پنجاه جایزه به انتخاب کودکان استرالیا دریافت کرده‌اند. اندی از طرفداران سوادآمیزی و سفیر دولتی بنید سوادآموزی به بومیان است.

تری دنتون سال ۱۹۵۰ به دنیا آمد. تا حالا بیشتر از صد تا کتاب برای کودکان نوشته و تصویرگری کرده. اولین کتاب تری دنتون فلیکس و الکساندر بود و جایزه‌ی سی.بی.سی را برای بهترین کتاب تصویری سال برنده شد. کتاب‌های تری روی هم رفته بیش از نود جایزه برده‌اند. آن هم به انتخاب کودکان استرالیا. نمایشگاه‌های بسیاری از آثار تری دنتون در شهر ملبورن برپا شده است.

«خانه درختي 91 طبقه»، «خانه درختي 13 طبقه»، «خانه درختي 78 طبقه»، «خانه درختي 26 طبقه»، «خانه درختي 39 طبقه»، «خانه درختي 52 طبقه» و «خانه درختي 65 طبقه» به ترتیب پرفروش‌ترین عنوان‌های این مجموعه در طرح عیدانه بودند.

 

«شازده کوچولو»
کتاب «شازده کوچولو» اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. با گذشت هفتاد و دو سال از انتشار «شازده کوچولو»، این کتاب بارها در تمام دنیا چاپ شده و متنی کلیدی در ساختار شخصیتی کودکان محسوب می‌شود. آنتوان دو سنت اگزوپری یک خلبان عاشق پرواز بود که چند ماه پس از انتشار «شازده کوچولو» با هواپیمایش در دریای مدیترانه مفقود شد، اما افسانه پسربچه موطلایی که از سیارکی به نام ب۶۱۲ آمده بود، همچنان ادامه دارد.

کتاب شازده کوچولو «خوانده شده‌ترین» و «ترجمه شده‌ترین» کتاب فرانسوی‌زبان جهان است و به عنوان بهترین کتاب قرن ۲۰ در فرانسه انتخاب شده است. از این کتاب به طور متوسط سالی یک میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد. این کتاب در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان کتاب سال فرانسه برگزیده شد. این کتاب تا به حال به بیش از ۲۵۰ زبان و گویش ترجمه شده و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود.

 

مجموعه «تام گیتس»
مجموعه «تام گیتس» نوشته لیز پیشون با ترجمه بهرنگ رجبی از نشر هوپا از پرفروش‌ترین کتاب‌های ترجمه شده این دوره از طرح عیدانه کتاب بود. داستان‌های «تام گیتس» تلفیقی از متن و تصویراند و بیشتر حجم این کتاب‌های قطور و پربرگ را تصویر پر کرده که همین امر به علاوه طنز اثر آن را برای کودکان به ویژه کودکان کم‌خوان مناسب کرده است. از دیگر ویژگی‌های این مجموعه این است که کودکان با خواندن داستان‌های تام گیتس نوشتن را فعالیتی سرگرم‌کننده خواهند یافت و احتمالا به نوشتن و روایت کردن با کمک تصویر تشویق خواهند شد.

ماجراهای «تام گیتس» نخستین مجموعه‌ای است که لیز پیشون برای نوجوانان نوشته و تا به امروز 10 جلد از آن منتشر شده است. این مجموعه به بیش از ۳۶ زبان ترجمه شده است و طرفداران بسیاری در بین کودکان سراسر دنیا دارد. نخستین جلد مجموعه «تام گیتس» جایزه‌ کتاب خنده‌دار رولد دال و جایزه واترستونز و جایزه ردهاوس را در کارنامه خود دارد. جلد چهارم این مجموعه هم جایزه‌ بلوپیتر را از آن خود کرده است. مجموعه «تام گیتس» داستان گرفتاری‌ها و دردسرهای یک پسربچه شیطان و خلاص شدن او از این مخمصه‌هاست که به شکل یادداشت‌های روزانه با زبانی طنز و تصویر روایت شده است.

لیز پیشون نویسنده کتاب متولد ۱۹۶۳ در لندن است. از کودکی عاشق نقاشی کشیدن بود، در دانشگاه گرافیک خواند و مدتی به عنوان مدیر هنری در صنعت موسیقی فعالیت کرد. اما پس از مدتی شروع کرد به نوشتن و تصویرگری کتاب کودکان. نخستین کتاب تصویری‌اش را با نام «حشره‌ خیلی زشت» در سال ۲۰۰۴ منتشر کرد. این کتاب و چهار کتاب دیگرش «برادر بزرگم بویس»، «بیل خسته»، «پنگوئن‌ها» و «سه خوک ترسناک و گرگ گنده مهربان» که برای خردسالان نوشته و تصویرگری کرده، جایزه‌های بسیاری را از آن او کرده است.

«دنياي معركه‌ تام گيتس»، «بهانه‌هاي عالي (و چيزهاي خوب ديگر)»، «قانون سگ‌هاي آدم‌خوار (فعلا)»، «همه چي محشر است (نسبتا)»، «فكرهاي نبوغ‌آميز (بيشترشان)»، «مهارت‌هاي خفن (تقريبا)» و «تام گيتس خيلي فوق‌العاده است (توي بعضي كارها)» به ترتیب پرفروش‌ترین عنوان‌های این مجموعه در سومین طرح عیدانه بودند.

 

«داستان‌های دختران بلندپرواز»
کتاب «داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز: قصه‌هایی درباره زنان استثنایی» اثر النا فاویلی و فرانچسکا کاوالو با ترجمه امید سهرابی نیک و آرزو گودرزی از سوی نشر فرهنگ نو برای افزایش انگیزه و اعتماد به نفس در دختران نوجوان منتشر شده است. این کتاب با ارائه تعریف تازه‌ای از قصه‌ و افسانه و بازگویی داستان‌هایی از زنان قهرمان – از الیزابت اول تا سرینا ویلیامز – به دختران قوت قلب می‌بخشد.این کتاب، مجموعه‌ای از داستان‌هایی درباره 91 زن و دختر موفق و موثر در جهان است که نویسندگان با هدف قوت بخشیدن به بانوان جهان آن را نوشته‌اند.

در این کتاب داستان‌هایی درباره مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان؛ آرتمیزیا جنتیلسکی، نقاش؛ آسترید لیندگرن، نویسنده؛ آلفونسینا استرادا، دوچرخه‌سوار؛ آملیا ایرهارت، خلبان؛ آمنه الحداد، وزنه‌بردار؛ آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار؛ آن ماکوسینسکی، مخترع؛ اشلی فیولک؛ موتورسوار؛ الیزابت اول، ملکه؛ امینه غریب فقیم، رئیس جمهور و دانشمند؛ اویتا پرون، سیاستمدار؛ ایرنا سندلر، قهرمان جنگ؛ بالکیسا چایبو، فعال حقوق زنان؛ برندا چپمن، کارگردان؛ پولیکارپا سالاواریتا، جاسوس؛ تامارا دلمپیتسکا، نقاش؛ جولیا چایلد، آشپز؛ جین آستین، نویسنده و … بیان شده است.

 

داستان‌های هیجان‌انگیز و پلیسی در مجموعه «کارآگاه سیتو و دستیارش چین می ادو»
مجموعه «کارآگاه سیتو و دستیارش چین می ادو» اثر آنتونیو ایتوربه با ترجمه رضا اسکندری از نشر هوپا، نیز از مجموعه‌های پرفروش در طرح عیدانه کتاب است. این مجموعه هیجان‌انگیز و پلیسی شامل 10 جلد است که از سوی نشر هوپا برای گروه سنی 6 تا 16 سال منتشر شده است. کارآگاه سیتو و دستیار چینی‌اش، در «اداره‌‌ پرونده‌های عجیب، مرموز و خیلی سخت» پلیس کار می‌کنند. هوش و دقت کارآگاه سیتو در حل پرونده‌ها باعث شده که همه او را یکی از بهترین کارآگاهان دنیا بدانند، اما چیزی که بیش‌تر از همه باعث شهرت او شده، علاقه‌ فراوانش به املت سیب‌زمینی است.

عنوان‌های این مجموعه عبارتند از: «یک دستیار همه‌فن‌حریف (جلد اول مجموعه‌ کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)»، «مومیایی گمشده (جلد دوم مجموعه‌ کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)»، «مهمان ناخوانده (جلد سوم مجموعه‌ کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)»، «یک روز در میدان اسب‌دوانی (جلد چهارم مجموعه‌ کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)»، «در جست‌وجوی موها (جلد پنجم مجموعه‌ی کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)»، «معما در جام جهانی فوتبال (جلد ششم مجموعه‌ کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)»، «سال نوی چینی (جلد هفتم مجموعه‌ کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)»، «دردسر در کارخانه‌ چترسازی (جلد هشتم مجموعه‌ کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)»، «یک داستان خیلی مغناطیسی ( جلد نهم مجموعه‌ کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)» و «پرونده‌ ویژه: فراتر از ترس! (جلد دهم مجموعه‌ کارآگاه سیتو و دستیارش چین‌می‌ادو)».

«يك دستيار همه‌فن‌حريف»، «پرونده‌ ويژه: فراتر از ترس!»، «موميايي گمشده» و «مهمان ناخوانده» به ترتیب پرفروش‌ترین عنوان‌های این مجموعه در طرح عیدانه بودند.

 


مجموعه «قصه‌های من و بابام»
کتاب مصور «قصه‌های من و بابام؛ بابای خوب من» اثر «اریش ازر» هنرمند و تصویرگر آلمانی است که توسط ایرج جهانشاهی پرداخت و بازنویسی شده است. این مجموعه، ماجراهایی را بازگو می‌کند که در زندگی یک پدر و پسر خاص پیش می‌آید. اریش ازر این قصه‌های دل‌نشین را برای پسرش کریستیان، نقاشی کرده است. این مجموعه که در نسخه‌ اصلی فقط نقاشی است و نوشته‌ای به همراه ندارد، یکی از کتاب‌های برجسته‌ و پرفروش‌ کودکان در جهان به شمار می‌آید. مجموعه «قصه‌های من و بابام» سه کتاب «بابای خوب من»، «شوخی‌ها و مهربانی‌ها» و «لبخند ماه» را دربرمی‌گیرد. این اثر در سال ۱۳۶۱ برنده‌ی جایزه‌ی اول شورای کتاب کودک شد. «قصه‌های من و بابام» از سوی انتشارات فاطمی منتشر شده و در اختیار مخاطبان گروه کودک و نوجوان قرار گرفته است.

«قصه‌هاي من و بابام: باباي خوب من»، «قصه‌هاي من و بابام: شوخي‌ها و مهرباني‌ها» و «قصه‌هاي من و بابام: لبخند ماه» به ترتیب پرفروش‌ترین عنوان‌های این مجموعه در طرح عیدانه بودند.

 

 

«پاستیل‌های بنفش»
«پاستيل‌هاي بنفش» نوشته کاترین اپلگیت با ترجمه آناهیتا حضرتی از نشر پرتقال نیز از عنوان‌هایی است که در لیست پرفروش‌های طرح عیدانه قرار گرفته است. درباره پسری به نام جکسون است که وقتی پدرش به بیماری ام اس مبتلا می‌شود و کار خود را از دست می‌دهد، خانواده‌اش دوران سختی را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها بسیاری از روزها چیزی برای خوردن ندارند و جکسون و خواهر کوچکش با اختراع یک بازی سعی می‌کنند تا گرسنگی را کمتر احساس کنند؛ اما پس از مدتی اوضاع بدتر می‌شود. پدر و مادر قادر به پرداخت اجاره خانه نیستند و جکسون و خواهرش باید خود را برای زندگی در یک مینی ون آماده کنند. پدر و مادرش با خوش‌بینی و شوخ طبعی تلاش می‌کنند آن‌ها را وارد مشکلات خودشان نکنند؛ اما جکسون که قبلا هم مدتی را در ون زندگی کرده بود، از این شرایط و همین طور از دست پدر و مادرش بسیار عصبانی است چراکه آن‌ها واقعیت را به او نمی‌گویند. برای همین تصمیم می‌گیرد از خانه فرار کند.

کاترین اپلگیت سال ۱۹۵۶ در آمریکا متولد شده است. کتاب ایوان منحصر به فرد این نویسنده برنده مدال نیوبری ۲۰۱۳ یکی از معتبرترین جایزه های ادبیات کودک شده است و از آن به عنوان کلاسیک‌های ادبیات کودک نام برده می‌شود که همانند داستان «کارتونک شارلوت» کودکان در هر دوره‌ای از خواندن آن لذت خواهند برد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار