150185
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
ذوالقدر:

لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تقدیم مجلس می‌شود

بررسی لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان به‌طور کامل تمام شده و در هفته اول برگزاری جلسات مجلس و اواخر فروردین‌ماه احتمالاً به صحن راه پیدا می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، فراکسیون زنان لایحه کودک همسری را در سال 97 پیگیری کرده و آن را در سال جدید تقدیم مجلس می‌کند. طرح تسهیل خروج زنان از کشور نیز از طرح‌های ذکرشده در حوزه زنان بود که اکنون بررسی‌های مقدماتی آن در کمیسیون مربوطه انجام می‌شود. طرح اعطای تابعیت به کودکان با مادر ایرانی و پدر غیرایرانی نیز پیگیری شده و اکنون در کمیسیون امنیت‌ملی مجلس است.

 

طرحی نیز تحت‌عنوان «تشدید مجازات اسیدپاش» در سال گذشته تقدیم صحن مجلس شده است. همچنین دو طرح برای اصلاح قانون مرخصی زنان داده شده است. این طرح در بسیاری از مراکز اداری و دولتی اعمال شده، اما هنوز در برخی ادارات اجرای آن با مشکل مواجه است و طرح اصلاح این قانون نیز با یک فوریت تقدیم مجلس شده تا در سال 97 به صحن مجلس راه پیدا کند.

 

  • پیگیر مسائل زنان هستیم
متاسفانه مسائلی مانند استیضاح سه وزیر در اسفند سال 96 و بررسی بودجه سال 97 زمانی برای رسیدگی به طرح‌های فوق‌الذکر در سال گذشته باقی نگذاشت. بررسی لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان به‌طور کامل تمام شده و در هفته اول برگزاری جلسات مجلس و اواخر فروردین‌ماه احتمالا به صحن راه پیدا می‌کند. فراکسیون زنان مجلس به جد به‌دنبال این طرح و اتمام کار آن در کمیسیون قضائی مجلس بود. لایحه دیگر در دستور کار لایحه خشونت علیه زنان است که نمایندگان زن از زمان حضور خود در مجلس به‌دنبال تصویب آن هستند. این طرح از زمان خانم مولاوردی در دولت مطرح شده است و اکنون خانم ابتکار مسئول رسیدگی به آن است و در حال‌حاضر مراحل آخر بررسی را در کمیسیون قضائی دولت می‌گذراند. جرم‌انگاری این طرح بسیار زیاد تشخیص داده شده است و به این دلیل نیازمند اصلاحات است، اما به‌گفته خانم ابتکار مراحل نهایی کار خود را در دولت می‌گذراند. در صورت ارسال آن از کمیسیون قضائی دولت به مجلس قطع به یقین در سال 97 به صحن مجلس می آید.

 

  • طرح‌هایی که اعلام نشده‌اند

طرح هایی نیز در فراکسیون زنان عنوان شده‌اند که به هر دلیل هنوز در مجلس به مرحله بررسی نرسیده‌اند و از جمله آن رفع موانع کسب‌و‌کار زنان است. به‌دلیل برخی موانع بر سر راه این طرح تا برطرف شدن تمام آنها و تشریح مسائل مطرح شده همچنان در فراکسیون زنان در حال بررسی خواهد ماند. اینگونه‌ طرح‌ها همچنان نیازمند بررسی و پرسش و پاسخ از کارشناسان مربوطه هستند. سال 97 فعال‌تر خواهیم بود و فراکسیون زنان نیز با انسجام بیشتر پیگیر طرح‌ها و لوایح خواهد بود.

 

  • تلاش برای سرانجام یافتن طرح‌ها

نمایندگان زن مجلس در سال 96 بسیاری از مسائل را در حوزه زنان مورد بررسی قرار دادند و دیدا‌رهای مختلفی نیز با کارشناسان و مراجع مختلف داشتند. به‌عنوان مثال نمایندگان زن مجلس بیش از هفت جلسه در بحث کودک همسری به قم رفتند و با مراجع مختلف صحبت کردند و مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها و بسیاری از طرح‌ها در فراکسیون زنان پیگیری شد. براساس صحبت های رئیس‌جمهور و وزیر ورزش مشکلات حضور زنان به تدریج رفع خواهد شد و زنان در بازی های ملی والیبال و بسکتبال به مانند سال 96 حضور خواهند داشت.

 

در دو سفری که فراکسیون زنان و کمیسیون فرهنگی مجلس به قم داشتند مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها، خروج زنان از کشور، کودک همسری با علمای دینی و مراجع تقلید بررسی شد و فراکسیون زنان همچنان در ارائه این طرح‌ها نیازمند مشورت و شنیدن نظرات علماست. در بحث کودک همسری هفت جلسه با مرکز پژوهش های مجلس و حقوقدانان، مراجع عظام قم، مراکز سلامت زنان، جمعیت امام علی و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط برگزار شد.

 

هدف از برگزاری این جلسات تقدیم طرح‌هایی کارشناسانه و نپخته به صحن بود تا موانع کمتری برای رأی ‌آوری آن ها وجود داشته باشد و دلایل منطقی و توجیهی بسیاری برای هر یک از این طرح‌ها عنوان کردیم. همچنین در سال گذشته جلسات مختلفی با وزرا برگزار و مساله حضور 30‌درصدی زنان در پست های مدیریتی با آنان مطرح شد. این طرح که به‌صورت ابلاغیه از سوی ریاست‌جمهوری به وزرا داده شده است آنها را موظف به استفاده از زنان و جوانان کرده است.

 

متاسفانه تاکنون تنها هفت وزیر این مساله را پیگیری و به سرانجام رسانده‌اند. این در‌حالی است که فراکسیون زنان از معاونت زنان و تک تک وزرا در هنگام رأی اعتماد این قول را گرفته است که آنها در سمت یکی از معاونان خود از زنان استفاده کنند. در جلسه‌ای که با وزیر امور خارجه برگزار شد ایشان قول مساعد دادند که تا سال آینده سه معاون و سفیر خود را از میان زنان انتخاب کنند. از رئیس‌جمهور نیز درخواست برگزاری جلسات بیشتر با نمایندگان زن مجلس را داشته‌ ایم تا سهمیه 30‌درصدی استفاده از توانمندی زنان کارآزموده و دارای تجربه در پست‌های مدیریتی به‌زودی اعمال شود و این موضوع در حد شعار باقی نماند.

 

  • فراکسیون زنان فعال بود

فراکسیون زنان در سال گذشته بسیار فعال ظاهر شد و در هنگام گرفتن رأی اعتماد و بحث بودجه بسیار خوب عمل کرد. برای زنان سرپرست خانوار در سال 97 اعتبارات بسیار خوبی در نظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال مبلغ 20‌میلیارد تومان به منظور اشتغال زنان سرپرست خانوار و تحت حمایت سازمان های حمایتی تصویب و ابلاغ شد و برای نخستین بار این بودجه با زحمات اعضای فراکسیون زنان و نمایندگان زن حاضر در کمیسیون تلفیق اختصاص داده شد. همچنین پنج‌درصد از کل اعتبارات استانداری‌ها به امور زنان شهرستان‌ها اختصاص پیدا کرد و برای اولین بار است که بودجه‌ای به دست زنان استانداری‌ها می‌رسد. این بودجه به بحث اشتغال زنان و حمایت از زنان کارآفرین و زنان سرپرست خانوار کمک خواهد کرد. اعضای فراکسیون زنان از معاونت امور زنان درخواست پیگیری تحقق این بودجه را دارند تا تخصیص این بودجه‌ها در حد ابلاغ باقی نماند.

 

در بحث ورزش زنان نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شد و مبلغ 40‌میلیارد تومان برای اتمام پروژه ورزشگاه آزادی زنان اختصاص داده شد. کلنگ این ورزشگاه از سال 85 زده شده اما هنوز به اتمام نرسیده است که در کمیسیون تلفیق 40‌میلیارد تومان برای به اتمام رساندن این طرح در نظر گرفته است. این ورزشگاه ویژه فعالیت‌های ورزشی زنان خواهد بود تا فعالیت‌های خود را در آنجا انجام دهند. امیدواریم این بودجه اختصاص پیدا کرده و کار ساخت این ورزشگاه تا پایان سال 97 به اتمام برسد. زنان مجلس در حوزه‌های مختلف مانند ورزش مدارس، جانبازان، آسیب‌های اجتماعی، کودکان کار و… نیز بودجه‌های خوبی در برنامه بودجه 97 گنجانده‌اند. در بحث دیه زنان و آزادی زنان معسر نیز بودجه‌های خوبی گرفته شده است که در سال جاری اعلام خواهند شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار