موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
150076
۲۲ فروردین ۱۳۹۷
مسئول سامانه ثبت بیماران اوتیسم و رئیس بخش روانپزشکی کودک :

سامانه ثبت بیماران اوتیسم راه اندازی می شود

مسئول سامانه ثبت بیماران اوتیسم و رئیس بخش روانپزشکی کودک بیمارستان علی اصغر تهران گفت: سامانه ثبت بیماران اوتیسم تا یک ماه آینده در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی می شود که کمک موثری به جمع آوری اطلاعات دقیق درباره این اختلال است.

به گزارش کودک پرس ، دکتر میترا حکیم شوشتری با اشاره به این که طراحی سامانه ثبت بیماران اوتیسم سال گذشته آغاز شد، افزود: کارهای عملیاتی آن تقریبا به اتمام رسیده و سامانه تا یک ماه آینده راه اندازی خواهد شد.
وی با اشاره به این که سامانه می تواند اطلاعات جامع و کاملی در اختیار سیاست گذاران این حوزه قرار دهد، گفت: تعداد بیماران، نیازها، دسترسی آنان به خدمات و سابقه خانوادگی و نیز شدت علائم از جمله اطلاعاتی است که به مرور در این سامانه، ثبت می شود.
حکیم شوشتری افزود: در ابتدا اطلاعات بیماران اوتیسم تهرانی در این سامانه جمع آوری می شود و به تدریج اطلاعات مبتلایان در کل کشور وارد این سامانه خواهد شد؛ در بلندمدت می توان مواردی مانند شیوع بیماری را در مناطق مختلف کشور به طور دقیق به دست آورد.
وی اظهار کرد: احتمالا عوامل محیطی متفاوتی در افزایش شیوع این اختلال نقش دارد که براساس اطلاعات جمع آوری شده، می توان به صحت و سقم آن پی برد.
وی با اشاره به این که سامانه می تواند کمک موثری برای انجام تحقیقات کاربردی در این زمینه باشد، افزود: این گونه سامانه ها در بسیاری از کشورها فعال است و در ایران هم سامانه ثبت برای برخی از بیماری ها مانند دیابت وجود دارد.
حکیم شوشتری افزود: براساس آمار جهانی، از هر 68 نفر یک نفر مبتلا به این بیماری است و با اطلاعات بالینی این موضوع در کشور ما هم تائید می شود. همچنین بررسی های بالینی نشان می دهد که آمار مبتلایان به این اختلال در کشور ما بیشتر از گذشته است.
رئیس بخش روانپزشکی کودک بیمارستان علی اصغر تهران گفت: شیوع اوتیسم در ایران در حال افزایش است و ما روند این بیماری را به صورت ثبت شده نداریم و با ثبت بیماران اوتیسم، می توان به اطلاعات دقیقی در این مورد دسترسی پیدا کرد.
اوتیسم یک اختلال رشد است که در سه سال اول زندگی ظاهر می شود و با تاثیر روی مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را مختل می کند.
این اختلال روی رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی، مشکل دارند.
این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای مبتلایان دشوار می سازد و در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز از آنان دیده می شود.
در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ های غیرمعمول به افراد، دلبستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی ) نیز حساسیت های غیر معمول نشان دهند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار