موقعیت فعلی شما : خانه/کودک پلاس
149345
۱۷ فروردین ۱۳۹۷

والدین چگونه باید با نوجوان خود رفتار کنند؟

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان بایدها و نبایدهای رفتار والدین با نوجوانان را تشریح کرد.

به گزارش کودک پرس ، محمد زارع نیستانک در ارتباط با آنچه والدین در مورد نوجوانان بدانند، اظهارداشت: نباید تمام اختلاف‌های نوجوان با والدینش به بحران هایی بزرگ تبدیل شود. لازم است والدین انعطاف پذیر باشند و به نوجوان اجازه دهند تا در محدوده حد و حدودش به آزمایش، بررسی و ایجاد ارتباط بپردازد.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: در مقابل تمایل نوجوان به استقلال باید والدین تاحدودی تحمل داشته باشند ودر عین حال بر رفتار او کنترل داشته باشند.

وی یادآور شد: والدین باید تعادل خود را حفظ کنند و به یاد داشته باشند برای نوجوان بهتر است که با حفظ محدودیت‌ها بتواند مسائل را درک کند و نباید همیشه به او برنامه بدهند تا کارهایش را انجام دهد.

زارع نیستانک گفت: اگر والدین به فرزندان اجازه دهند تا مقداری برای خودش اکتشاف کند، در نهایت بسیاری از ارزش‌های والدین را در باور خود جای می‌دهد.

وی افزود: برای پدر و مادرهایی که احساس می‌کنند نوجوانشان دارد همه چیز را زیر پا می گذارد، نظام ارزشی نوجوان ها می تواند ناراحت کننده باشد، اما تحقیقات نشان می دهد زمانی که بلوغ و تکامل نوجوان بیشتر می شود، نظام ارزشی آنها معمولا با عقاید پدر و مادر همسو می‌شود.

زارع نیستانک اضافه کرد: بنابراین در مقابل مسائلی مانند آرایش موی سر به شیوه خلاف عرف و لباس غیرمعمول، زیاد نگران نباشید و با حوصله و شکیبایی مقابل آنها رفتار کنید البته در کنار این مسئله از آگاه سازی نوجوان غافل نشوید.

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در پایان گفت: اگر والدین بیش از حد نیز نوجوان‌ها، آزادی عمل بدهند، بسیار بد بوده و عوارض زیادی به همراه دارد لذا لازم است والدین به طور معقولی ، محکم و ثابت قدم باشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار