موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
149015
۱۴ فروردین ۱۳۹۷

همه چیز درباره روز جهانی کتاب کودک

13 فروردين روز جهانی کتاب کودک است و تلاش همه کشورها بر این است تا توجه کودکان در سراسر جهان را به کتابخوانی جلب کنند. اما روز جهانی کتاب کودک چيست و چگونه جشن گرفته می‌شود؟

به گزارش کودک پرس ، توسعه زبانی از سال‌های اولیه زندگی كودكان از اهمیت زیادی برخوردار است. به کارگیری ارتباط از طریق اعضای صورت، حرکت جسم و گریه کردن در کودکان نشان از ایجاد ارتباط زبانی و یادگیری زبانِ نشانه است.

ذهن کودکان درست مانند اسفنج است و قادر است بیشتر از بزرگسالان اطلاعات را جذب کند. کودکان توانایی یادگیری هزاران کلمه و استفاده از آن را دارند. وجود محیطی که کودکان را به سوادآموزی تشویق کند، حائز اهمیت زیادی است. یکی از مهم‌ترین روش‌های سوادآموزی به کودکان آموزش مهارت «خواندن» است، زیرا خواندن سبب می‌شود کودکان موضوعات مختلفی را در ذهن تصور کنند، شخصیت‌هایی جدید در ذهن‌شان خلق کنند و با آنان همذات‌پنداری نمایند.

اهمیت کتابخوانی کودکان چنان زیاد است که دوم آوریل در سراسر جهان برای تجليل از ادبيات حوزه کودک به عنوان «روز جهانی کتاب کودک» نامگذاری شده است.در این مطلب سعی كرده ايم تا توضيح دهيم كه در اين روز چه اتفاق خاصی رخ می‌دهد:

روز جهانی کتاب کودک هر سال در دومين روز ماه آوریل كه تاريخ تولد هانس کریستین آندرسون، نویسنده دانمارکی کتابِ «دخترک کبریت‌فروش» است جشن گرفته می‌شود.

در روز جهانی کتاب کودک کشورهای مختلف تلاش می‌کنند توجه کودکان را به کتابخوانی جلب کنند و به نوجوانان الهام بخشند تا بیشتر کتاب بخوانند.

این مراسم نخستين بار در سال 1967 توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) شکل گرفت. هر ساله یک کشور پشتیبانی مالی روز جهانی کتاب کودک را به عهده می‌گیرد. در نتیجه حق انتخاب زمینه یا تِم سالیانه این روز به عهده آن کشور می‌شود. کشور پشتیبان می‌تواند نویسنده مطرحی از کشور خود را برگزیند تا پیامی برای همه کودکان جهان درباره کتاب بنویسد.

پشتیبان مراسم امسال روز جهانی کودک کشور لتونی است و اینسی زندیر، شاعر معروف اهل لتونی وظیفه نوشتن پیام سالیانه این روز را به عهده گرفته است.

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) سازمانی غیردولتی در سوئیس است و تلاش می‌کند ادبیات کودک را ارتقا دهد. ایده اولیه این سازمان توسط جلا لیپمان در مونیخِ آلمان شکل گرفت. لیپمان سازمانی با نام «درک بین‌المللی کتاب کودک» ایجاد کرد و جمعی از نویسندگان شناخته‌شده، فرهیختگان و ناشران را دور هم جمع کرد. جلسات این گروه سبب شد انگیزه لازم برای تشکیل IBBY ایجاد شود و نویسندگان مشهوری چون آسترید لیندگرن و اریک کاستنر در آن عضو شدند.

همین دفتر بود که جایزه هانس کریستین آندرسون را در سال 1956 تاسيس كرد تا از نویسندگان و تصویرگران حوزه کتاب کودک تجلیل به عمل آورد. در سال جاری ایکو کادونو از کشور ژاپن به عنوان بهترین نویسنده کتاب کودک و ایگور اولینکوف از روسیه در حوزه تصویرگری جایزه هانس کریستین آندرسون را به دست آوردند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار