148738
۱۰ فروردین ۱۳۹۷

خطری پنهان که سلامت کودکان را تهدید می‌کند

مطالعات جدید محققان نشان می دهد وسایل لاستیکی و پلاستیکی سرگرم‌کننده طی استحمام مملو از قارچ و باکتری‌ هستند.

به گزارش کودک پرس ، محققان با دریافت ۱۹ اسباب‌بازی بچگانه که والدین کودکان آن‌ها را در اختیار فرزندانشان گذاشته بودند تا طی استحمام سرگرمشان کرده باشند، این وسایل را مورد بررسی دقیق قرار دادند و میکروب‌های رشدکرده روی آن‌ها را زیر میکروسکوپ مشاهده کردند.

این محققان همچنین آزمایش‌های کنترل‌شده‌ای را در شرایط مختلف روی اسباب‌بازی‌هایی انجام دادند که به صورت دوره‌ای و متناوب، بعضی در آب تمیز قرار گرفته و بعضی دیگر در آب کثیف قرار گرفته بودند.

نتایج این بررسی‌ها به گفته محققان، «بسیار ناخوشایند» بود: بیوفیلم‌های متراکمی از حدود ۵ تا ۷۵ میلیون سلول باکتری هر سانتی‌متر مربع از این اسباب‌بازی‌های حمام را فراگرفته بود.

آن‌ها همچنین گونه‌های متفاوتی قارچ را در ۶۰ درصد از اسباب‌بازی‌های ظاهراً تمیز و همگی اسباب‌بازی‌های بیرون‌آمده از «آب کثیف» مشاهده کردند.

به گفته محققان این‌که دقیقا چه باکتری‌ها و قارچ‌هایی با چه میزان فراوانی روی اسباب‌بازی‌ها ظاهرشده بود، از خانواری به خانواری دیگر متفاوت بود، اما به طور کلی، باکتری‌های بالقوه مضری همچون لژیونلا (Legionella) و سودوموناس آیروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) در ۸۰ درصد از اسباب‌بازی‌های بررسی‌شده مشاهده شد و به همین دلیل لازم است خانواده‌ها توجه و تامل بیشتری در این زمینه داشته باشند و از در اختیار کودک گذاشتن اسباب‌بازی طی استحمام خودداری کنند.

سرپرست محققان، فردریک هامز، از گروه میکروبشناسی زیست‌محیطی موسسه Swiss Federal که در زمینه فنآوری و علوم آبی فعالیت دارد، در این باره گفت: موضوع استفاده از اسباب‌بازی‌های کهنه در حمام پیشتر هم در وبلاگ‌ها و انجمن‌های آنلاین مورد بحث قرار گرفته، اما تاکنون از نظر علمی توجه کمتری به این موضوع نشان داده شده است.

به رغم اینها، بسیاری از محققان گمان می‌کنند قرار گرفتن کودکان در معرض سطوحی کنترل‌شده از باکتری‌ها و میکروب‌ها به ایجاد سیستم ایمنی سالم در کودکان کمک می‌کند اما، از سوی دیگر، سیستم ایمنیِ هنوزکمترتوسعه‌یافتهٔ کودکان، آسیب‌پذیر هم است و بنابراین ممکن است آلودگی خاصی باعث ایجاد عفونت‌هایی در نواحی پوست، چشم، گوش یا حتی دستگاه گوارش آن‌ها شود.

جزئیات بیشتری از این تحقیق بتازگی در مجله Biofilms and Microbiomes منتشر شده است.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار