147902
۲۸ اسفند ۱۳۹۶

آیا کودکان در عصر دیجیتال قلم به دست می‌گیرند؟

محققان معتقدند کودکان امروز به دلیل استفاده طولانی از تبلت علاقه‌ای به بازی‌های عملی ندارند و همین موضوع سبب می‌شود مدادی برای نوشتن یا مداد رنگی برای نقاشی در دست نگیرند و ماهیچه‌های حرکتی‌شان دچار مشکل شود.

به گزارش کودک پرس ، عادات رفتاری کودکان در حال تغییر است و با اینکه در گذشته با سرامیک هم سرگرم می‌شدند، اما حالا باید آیپد یا لپ‌تاپ داشته باشند.

وسایل الکترونیکی جدید سبب می‌شود والدین برای لحظاتی نفسی آرام بکشند و همچنین برای کودکان از لحاظ تحریک حواس پنج‌گانه جذابیت دارد اما آیا این علاقه به وسایل برقی بدان معناست که در ذهن کودکان علاقه به خودکار و نوشتن کم می‌شود؟

سالی پین، متخصص کودکان و همچنین مشاور شغلی در این باره به «گاردین» گفت: «به کودکانی که به مدرسه می‌آیند مداد هدیه داده می‌شود اما قادر به نگه داشتن مداد در دست نیستند، زیرا مهارت‌های حرکتی لازم را دارا نیستند. برای نگه داشتن و تکان دادن مداد باید کنترل ماهیچه‌های انگشتانتان را در اختیار داشته باشد و کودکان امروز فرصت زیادی نیاز دارند تا بتوانند چنین مهارتی را بیاموزند.»

خانم پین وجود بیش از اندازه تلفن‌های هوشمند و همچنین تبلت را دلیل عدم توانایی کودکان در صحیح نگه داشتن مداد در دست می‌داند. به عقیده او: «آیپد دادن به کودکان بسیار آسان‌تر از جورچین‌سازی، کشیدن طناب، یا بازی بریدن و چسباندن است اما همین بازی‌های سخت ماهیچه انگشتان را قوی می‌سازد.»

چند سال پیش ویدیویی در اینترنت منتشر و پرطرفدار شد که در آن دختربچه‌ای برای ورق زدن مجله دستش را از سمتی به سمت دیگر می‌برد و بلد نبود مجله کاغذی را ورق بزند که نشان از زندگی کودکانمان در عصر دیجیتال دارد.

البته دکتر مدوِل معتقد نیست استفاده از تبلت سبب شده است کودکان مهارت لازم برای نگه داشتن صحیح مداد در دست را یاد نگیرند، او می‌گوید: «تحقیقاتی وجود ندارد که این موضوع را اثبات کند. حتی نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم امروزه نسبت به گذشته مدادهای کمتری در خانه‌ها وجود دارد.»

البته تنها چیزی که مدرکی برای اثباتش وجود دارد اهمیت «دست‌خط» است. تحقیقی در سال 2005 در آزمایشگاه علوم مغزیِ دانشگاه مارسی نشان داد کودکانی که با مداد می‌نویسند توانایی بهتری در تشخیص مطلبی که نوشته بودند، دارند و این موضوع درباره کسانی که همان مطلب را تایپ کردند صادق نیست.

در کل هنوز تحقیق علمی انجام نشده که ثابت کند وسایل الترونکیکی دلیل عدم استفاده کودکان امروزی از مداد است. با این حال و وجود اطلاعات مفید در تبلت و تلفن‌های هوشمند باید به خاطر داشت که قطعاً شکل سواد‌آموزی سنتی در حال نابودی است؛ نظامی که کودکان به آن در کنار روش‌های دیجیتال نیازمند هستند.

بنا بر گفته مؤسسه ارتباطات بریتانیا نیمی از کودکان در کشور تبلت دارند و درصد استفاده کودکان از تلفن‌های هوشمند 76 درصد است. دکتر جین مدوِل عضوی از کمپین «آینده خود را بنویسید» است؛ گروهی که تلاش می‌کند اهمیت دست‌خط و نوشتن را به دیگران یادآوری کند. دکتر مدوِل معتقد است حضور ماشین‌های برقی در منازل سبب شده است کودکان مانند گذشته مداد در دست نگیرند و عاداتی که از والدین می‌آموختند در حال تغییر است. اولین چیزی که کودک با آن روبه‌رو می‌شود پیامک زدن مادر است اما در گذشته شاید با صحنه نوشتن لیست خرید توسط مادر مواجه می‌شد. بنابراین می‌توان گفت تجربه‌های اولیه کودکان از سوادآموزی دچار تغییر شده است.»

مداد در دست گرفتن به معنی یادگیری علائم نگارشی، املاء صحیح کلمات و جمله‌سازی است؛ مهارت‌هایی که افراد از مدرسه تا دانشگاه می‌آموزند. این روزها باید نگران بود که کودکان جامعه از لحاظ حرکتی نتوانند مداد در دست بگیرند و فقط عدم علاقه بچه به مداد و خودکار مشکل والدین نخواهد بود.
 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار