147835
۲۸ اسفند ۱۳۹۶

فرصت میزبانی جشنواره فیلم کودک نباید از دست برود

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دعوای اصفهانی‌ها و تهرانی‌ها، عدم وجود دبیرخانه دایمی در اصفهان، نگاه مقطعی به روند برگزاری و تغییر چند باره زمان و میزبانی، منجر به کاهش کیفیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شده است.

به گزارش کودک پرس ، فریده روشن در بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرا رسیدن نوروز باستانی و روز جهانی شادی اظهار کرد: برخی از مناسبت های جهانی به دلایل مختلف در ایران چندان مورد توجه نیستند، چه بسا از دلایل ناشناخته ماندن برخی از این مناسبت ها به خصوص مناسبت های دهه پایانی ماه مارس یا اسفندماه تلاقی آنها با تعطیلات طولانی آغاز سال نو خورشیدی و منتشر نشدن مطبوعات در آن ایام و نیز بی توجهی صدا و سیما است.

وی اضافه کرد: یکی از این مناسبت ها روز جهانی شادی است که در روز ۲۰ مارس یا همان آخرین روز اسفندماه است و همزمانی این روز با ایام نوروز می تواند فرصت خوبی برای اهمیت دادن بیشتر به شادی و افزایش میزان شادی مردم باشد.

 

الزامات شادی و نشاط در شهر فراهم شود

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: جستجوی شادی یک هدف بنیادین انسانی بوده و جشن ها و آیین های باستانی که به صورت یکپارچه برگزار می شود نشان از اتحاد و همدلی ایرانیان است بنابراین از آنجایی که اولین جشن از مجموعه جشن ها و مناسبت های نوروزی مصادف با ۲۰ مارس روز “جهانی شادی” است همزمانی این دو می تواند فرصت خوبی برای اهمیت دادن بیشتر به شادی و افزایش میزان شادی مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه شاید باور آن سخت باشد که کشور کوچکی همچون بوتان شادترین کشور دنیا باشد، ادامه داد: بوتان سرزمین رنگ و شادی شناخته می شود که در ارتفاعات هیمالیا و در بین کشورهای چین و هند و در شرق نپال قرار گرفته و بیش از ۷۵درصد جمعیت این کشور بودایی هستند.

 

روشن با اشاره به اینکه به پیشنهاد کشور بوتان در سال ۲۰۱۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب کرد هر سال ۲۰ مارس به عنوان روز بین المللی شادی جشن گرفته شود، عنوان کرد: طبق این قطعنامه، روز بین المللی شادی نماد ایده خوشبختی عمومی در جهان محسوب می شود و سازمان ملل متحد کشورهای عضو را به انجام اقدامات مختلف از جمله آموزش عمومی در مورد اهمیت شادی در زندگی دعوت کرده است.

 

وی اظهار کرد: چگونه شهر شادی داشته باشیم؟ از پرسش هایی است که ذهن بسیاری از مدیران شهری را به خود مشغول کرده، در این میان شاید شهردار شهر بوگوتو پایتخت کلمبیا به بهترین وجه ممکن به آن پاسخ داده است، سال ها پیش این شهر بسیار کثیف و آلوده بوده و ترافیک خفه کننده به همراه جرم و جنایت بالایی داشت به طوری که شهردارآن تصمیم گرفت چهره شهر را به طور اساسی تغییر دهد، او به جنگ جرم و جنایت نرفت بلکه بودجه در دسترس خود را صرف بهبود کیفیت زندگی کرد زیرا معتقد بود که مردم از ساده ترین تفریحات خود مانند پیاده روی در خیابان، نشستن دور هم در فضاهای عمومی محروم شده اند.

وی با بیان اینکه این نمونه های موفق در عرصه ساختن شهر شاد می تواند به ما تجارب خوبی را بیاموزد، تاکید کرد: برخورداری از جشن های نوروز باستانی در کشور ما فرصت گران بهایی است تا برای اهمیت بخشیدن به شاد زیستن مردم گام های جدی برداریم.

روشن افزود: توجه به آیین های نوروزی و جشن رستن دوباره بهار، روحیه نشاط در مردم ایجاد می کند، حضور مسافران نوروزی و افزایش جمیعت گردشگران در این ایام فرصت خوبی برای معرفی فرهنگ و هنر شهر خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه در ایام نوروز فرصت خوبی داریم تا از پتانسیل تئاتر برای پیوند روز جهانی تئاتر و نوروز استفاده کنیم، گفت: اجرای نمایش های شاد و مفرح باید در اولویت مراکز فرهنگی و هنری ما قرار گیرد تا از این رهگذر شادی های به سرقت رفته مردم ما به دلیل مصیبت ها و بلاهای طبیعی و غیرطبیعی که در طول سال ۹۶ صورت گرفته است باز گردد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شاد کردن مردم یکی از سخت ترین کارهای جهان است، افرادی که بتوانند لبخند بر لبان مردم بیاورند در خور تقدیر و ستایش هستند.

وی با تاکید بر اینکه از دست دادن فرصت برای میزبانی جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان یک فاجعه است، اضافه کرد: شهر اصفهان از دیرباز به عنوان اصلی ترین قطب فرهنگی کشور محسوب شده و به همین دلیل همواره به عنوان یک پتانسیل بالقوه برگزاری رویدادهای ملی و فراملی فرهنگی و هنری شناخته شده است.

 

به جشنواره فیلم کودک و نوجوان سلیقه ای نگاه شده است

روشن تصریح کرد: یکی از مهمترین این رویدادها که اصفهان بیش از ۲۰ دوره افتخار میزبانی آن را داشته و حتی نام آن با نام اصفهان در سطح بین المللی عجین شده، جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان است که با وجود قرار گرفتن در جایگاه دومین جشنواره فیلم ایران و پنج جشنواره برتر سینمای کودک در جهان، همواره به دلیل نگاه سلیقه ای و عدم نگرش جامع و بلندمدت به اجرای آن همواره در فراز و فرودهای عجیب و غیرمنطقی بوده است.

وی ادامه داد: دعوای اصفهانی ها و تهرانی ها، عدم وجود دبیرخانه دایمی در اصفهان، نگاه مقطعی به برگزاری جشنواره، تغییر چند باره زمان و میزبانی آن از جمله دلایلی است که باعث شده کیفیت جشنواره فیلم کودک را با شش دوره اول برگزاری آن در اصفهان که کل شهر درگیر آن بودند و اکثر افراد از آن به عنوان یک خاطره خوب یاد می کردند فاصله جدی گرفته و صرفاً تبدیل به یک رویداد منفعل شده است.

 

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: با وجود تذکرات و تاکیدات مکرر تصور می شد جشنواره با حمایت شورا و شهرداری به سمت رونق دوباره گام بردارد اما متاسفانه انتخاب مدیر اجرایی آن در هاله ای از ابهام مانده و در روزهای اخیر با کمال تاسف شاهد اعلام فراخوانی بدون پسوند اصفهان در عنوان جشنواره و عدم درج آدرس دبیرخانه اصفهان هستیم که تاسف ما را دو چندان می کند و از سویی دیگر اطلاعات و شواهد بسیاری حاکی از اعلام آمادگی چند شهر برای میزبانی این جشنواره است.

وی افزود: تاکید می شود که تعلل بیش از این حاصلی جز از دست رفتن فرصت ها برای میزبانی این رویداد مهم آن هم برای اصفهان که خود را شهر دوستدار کودک تلقی می کند به دنبال نخواهد داشت و کمیسیون فرهنگی شورا بر انتصاب سریع مدیر اجرایی و تشکیل دبیرخانه مستقر در اصفهان تاکید دارد.

روشن خاطرنشان کرد: در صورت مدیریت صحیح این رویداد در کوتاه و میان مدت این رویداد می تواند علاوه بر یک رویداد فرهنگی و هنری به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود به نشاط عمومی کمک کند.

 

 

 

منبع: ایمنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار