موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
147299
۲۶ اسفند ۱۳۹۶

نوروز کودکان را با کتاب مانوس کنیم

مشکلات زندگی امروز همه را از کتاب دور کرده است، فراغت در تعطیلات نوروز شاید فرصتی برای آشتی دوباره با یار مهربان به ویژه برای کودکان و نوجوانان باشد چرا که کتاب راهگشا و آگاهی بخش برای همه است.

به گزارش کودک پرس ،کارشناسان فرهنگ را بستر اصلی هر حوزه ای قلمداد می کنند و آنان معتقدند برای اجرای هر طرح بزرگ و کوچکی، ابتدا باید برای فرهنگ سازی و جا افتادن فرهنگ هر کاری تلاش شود.
آمارهای مطالعه روزانه در ایران از 2 تا 79 دقیقه متغیر است، کمرنگ شدن نقش کتاب در زندگی امروز ایرانیان تاثیر منفی خود را گذاشته و ما را نامهربان کرده است، جامعه ایرانی اکنون به خاطر دست به گریبان بودن با مسایل و مشکلات مختلف مدت‌هاست از یار مهربان غافل شده و حیات کتاب که به حیات فرهنگ و تمدن گره خورده به مخاطره افتاده است.
نداشتن وقت آزاد و فراغت لازم یکی از دلایل آدم ها برای کتاب نخواندن است، تعطیلات نوروز به یقین فراغت لازم را برای همه به ویژه برای کودکان و نوجوانان که تعطیلات طولانی تری دارند مهیا می کند تا بیشتر به سراغ کتاب بروند.
اهمیت آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب و مانوس کردن آن ها در قالب برنامه های مختلف فرهنگی، بیشتر از دیگر اقشار جامعه است، چرا که کودکان امروز جامعه‌سازان فردا هستند و نگاه و منش درست زندگی را باید از امروز در آن ها نهادینه کرد.

مدارس از 29 اسفند تا 13 فروردین سال بعد تعطیل هستند، تعطیلات طولانی که در کنار دید و بازدید و مسافرت، برای کودکان و نوجوانان فرصت مناسبی برای انس بیشتر با کتاب را هم به همراه دارد، در این میان نقش نهادها و دستگاه های اجرایی فرهنگی برای تشویق و ترغیب این قشر به کتابخوانی در تعطیلات مهم می شود.
عید و کتاب و کودکان، سه‌ضلعی است که با کمی تلاش و برنامه ریزی می تواند دستاورد فرهنگی خوبی به همراه داشته باشد، چه خوب می شود اگر خانواده ها با نگاهی درست و برنامه ریزی شده در تعطیلات نوروز به جای تبلت و بازی های مجازی، کودکانشان را به کتاب بسپارند که این همراهی بسیار آرامش‌بخش‌تر و مطمئن‌تر از دیگر سرگرمی‌های ناشناخته و دور از عطوفت انسانی است.

نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این میان بیش از بقیه نهادهای فرهنگی است، زیرا با آشنایی کامل از نیازها و روحیات می‌تواند جذاب ترین مسیر را برای انس بیشتر قشرکودک و نوجوان با کتاب ترسیم کند.
در مراکز 22 گانه فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان 42 هزار و 851 کودک و نوجوان عضویت دارند که از این تعداد 13 هزار و 870 نفر در روستا هستند، موجودی کتاب مراکز این کانون در استان اکنون 267 هزار جلد است که بر اساس برنامه ریزی تا پایان سال 97 به 400 هزار جلد می‌رسد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان امسال در طرحی به نام «عید و کتاب» در تلاش است، از فرصت تعطیلات نوروز برای انس بیشتر این قشر با کتاب، به صورت برنامه‌ریزی‌شده اقدام کند.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح ‘عید و کتاب’ فروردین 97، در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری این استان اجرا می‌شود.

مهدی جمال از اجرای این طرح در 2 مرکز فرهنگی‌ و هنری این استان خبر داد و گفت: این طرح در راستای سیاست‌های ابلاغی کانون پرورش فکری، سوم تا سیزدهم فروردین‌97 در استان سمنان انجام می‌شود.
جمال با اشاره به مباحثی که در نشست فصلی مدیران‌کل کانون پرورش فکری مطرح شد، بر رویکرد محتوا محور و توسعه کیفی فعالیت‌ها در کنار توسعه کمی، تأکید و خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین‌بار کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در 2 مرکز سمنان و شاهرود به منظور همکاری با آموزش و پرورش و امانت‌دادن کتاب به اعضای کودک و نوجوان باز خواهند بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان، از کارشناسان خواست تا توجه‌ ویژه به فرهنگ سازمانی را سرلوحه کار خود قرار داده و بر احیای ارزش‌ها و تقویت باورهای دینی و سلامت مالی و اخلاقی برنامه‌ریزی کنند.
جمال با اشاره به رویکرد کانون پرورش فکری در اجرای طرح ‘عید و کتاب’ بیان کرد: مربیان، کارشناسان و تمام کارکنان در مسیر صداقت و راستی گام برداشته و با لطافت و مهربانی با اعضا سخن بگویند و آنها را در مسیر راست‌گویی و عمل به وعده‌ها هدایت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان گفت: با هماهنگی و برنامه ریزی انجام شده، در روز سیزدهم فروردین97، روز طبیعت، مربیان کتابخانه‌های سیار روستایی گرمسار، سرخه و دامغان در دامان طبیعت کنار کودکان و نوجوانان و خانواده‌های‌شان حضور داشته و به اجرای فعالیت فرهنگی و هنری می‌پردازند.
مدیرکل کانون پرورش فکر استان سمنان تاکید کرد: توجه به رشد و بازگشت نام کانون به دوران طلایی، توجه به تولید و عرضه‌ محصولات و ساخته‌های دست اعضا و مربیان کانون پرورش فکری در فضای مجازی، توجه به جذب و پایدارسازی اعضا، مطالعه برای بازنگری در برخی فعالیت‌ها، برگزاری مهرواره‌ها به‌جای برخی جشنواره‌ها برای اعضا و توجه به برگزاری جشنواره‌ها در استان‌های مختلف، باید بیش از پیش محور فعالیت‌های کانون پرورش فکری باشد.

به گزارش ایرنا، 72 باب کتابخانه با بیش از یک میلیون و 133 هزار و 701 نسخه کتاب در استان سمنان وجود دارد که 51 کتابخانه به صورت نهادی و زیر نظر اداره کل کتابخانه های عمومی استان فعال است و 19 کتابخانه به صورت مشارکتی و 2 کتابخانه به صورت مستقل اداره می شود.

کتابخانه های عمومی استان سمنان در زمان حاضر 57 هزار و 553 نفر عضو فعال دارد و در سال گذشته 596 هزار و 134 نسخه کتاب از کتابخانه های استان سمنان به امانت رفته بود.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار