موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
147291
۲۶ اسفند ۱۳۹۶

​«وقتی میمون می‌شوم» بچه‌ها را به کتابخوانی تشویق می‌کند

امیرحسین میرزائیان از انتشار مجموعه چهار جلدی «وقتی میمون می‌شوم» با نویسندگی و تصویرگری تیموتی رولاند خبر داد و گفت: این مجموعه با هدف اصلی تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی تهیه شده است.

به گزارش کودک پرس ، امیرحسین میرزائیان از انتشار مجموعه چهار جلدی «وقتی میمون می‌شوم» خبر داد و گفت: این مجموعه با نویسندگی و تصویرگری تیموتی رولاند از سوی نشر ذکر برای نوجوانان منتشر شده و از دسته کتاب‌هایی است که با هدف اصلی تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی تهیه ‌شده است.

وی در ادامه توضیح داد: تقریبا تمام صفحه‌های این کتاب‌ها تصویر دارند، دامنه لغت‌های استفاده شده در این کتاب‌ها کم است و پیرنگ آنها هم ساده اما پر از اتفاقات هیجان‌انگیزی است که با ضرب‌آهنگی تند پیش می‌روند. این کتاب ها با وجود حجم کمشان (هر کتاب به طور متوسط حدود صد صفحه است) معمولا به 15 تا 20 فصل تقسیم می شوند. دلیلش این است که کودک می‌تواند با تمام کردن هر فصل، هرقدر کوتاه باشد، هم احساس کند که موفق شده کار مهم خواندن یک فصل از کتاب را انجام دهد، و هم خودش را با بزرگترهایی که بعد از خواندن یک فصل از کتابشان خستگی در می‌کنند، هم‌شناسه ببیند. به این ترتیب اعتماد به نفس کودک در کتابخوانی از دو راه افزایش پیدا می‌کند، و این تقویت اعتماد به نفس حتی در سایر جنبه‌های زندگی او هم نفوذ می‌کند.

وی با یبان اینکه «وقتی میمون می‌شوم» در ژانر ادبیات گمانه زن و بعد علمی-تخیلی قرار می‌گیرد، گفت: هرچند که نسبت تخیل واقع‌گرا به علم در آن بسیار بیشتر است: پسر نوجوانی با خوردن موزی که در معرض اشعه گاما بوده، هر بار که هیجان‌زده می‌شود به میمون تبدیل می‌شود، و خواهرش هم به او کمکش می‌کند تا با این موضوع کنار بیاید، به دنبال راه حل مشکلش برود و حتی از این مشکل فرصتی برای انجام کارهای خارق‌العاده برای کمک به دیگران بسازد. هرچند که ظاهرا قهرمان داستان پسری است که میمون می‌شود، اما در واقع خواهر و برادر مکمل همدیگر هستند و هردو به یک اندازه در پیش بردن داستان نقش دارند.

وی در ادامه بیان کرد: رولاند با طنز آسان فهمی داستانش را تعریف می‌کند، روایت بی‌مقدمه از نثر راوی اول شخص به کمیک استریپ تبدیل می‌شود، بعد دوباره به نثر برمی‌گردد و این جریان تا پایان کتاب ادامه دارد. کمیک استریپ‌های کتاب بچه‌هایی را که فقط حوصله کمیک بوک خواندن دارند چنان جذب می‌کند که به خواندن کامل کتاب ترغیب شوند. در واقع حدود 40 درصد هر کتاب به صورت کمیک استریپ‌هایی با خطوط ساده و تمرکز بر عناصر اصلی لازم برای روایت، نوشته شده است.

میرزائیان با اشاره به اینکه رولاند زبردستی خود را در تصویرگری با خلق پنل‌های کمیکی که با وجود جذابیت، جزئیات پیچیده ندارند ثابت می‌کند، مخاطب می‌تواند بسته به استعدادش، با الهام گرفتن یا تقلید از آنها، خودش هم برای کمیک نوشتن دست به قلم شود و خلاقیتش را پرورش دهد، افزود: در پایان هر کتاب، از خواننده خواسته می‌شود تا علاوه بر پاسخ دادن به پرسش‌هایی که برای بالا بردن تمرکز او در درک مطلب طراحی شده‌اند، خودش هم نویسنده و طراح کمیک‌های کوتاهی باشد. تیموتی رولاند، پیش از آغاز کار کتاب، سال‌ها معلم کودکان بوده است.

وی با بیان این مطلب که رولاند قبل از این مجموعه، بیش از 12 کتاب در امریکا برای بچه‌ها نوشته و تصویرگری کرده است، و نوشته‌ها و کارتون‌هایش در مجلات مطرح امریکا برای بچه‌ها و بزرگسالان پرطرفدارند، یادآور شد: رولاند در «وقتی میمون می‌شوم» از هردوی این توانایی‌هایش استفاده می‌کند تا کتابی برای کودکان و نوجوانان امروز بیآفریند که بتواند با به راحتی با تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری و اینترنت رقابت کند.

 

به گفته میرزائیان، «وقتی میمون می شوم» هم انتخاب عالی والدین برای اولین کتاب بچه‌هایی است که تمایلی به کتابخوانی ندارند و هم بچه‌های کتابخوان را به آسانی جذب خود می‌کند. آنچه باعث تمایز رولاند می‌شود ، به گفته خود او «نوشتن از طریق نقاشی است».

این مترجم گفت: مجموعه «وقتی میمون می‌شوم» هنوز تمام نشده و بعد از انتشار عنوان‌های بعدی این مجموعه، ترجمه و انتشار سایر جلدهای این مجموعه ادامه می‌یابد.

واحد کودک و نوجوان موسسه نشر و تحقیقات ذکر، مجموعه چهار جلدی «وقتی میمون می‌شوم» را با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 50 هزار ریال برای هرجلد منتشر کرده و در اختیار نوجوانان قرار داده است.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار