موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
14715
۰۸ دی ۱۳۹۵

سهم ناچیز ادبیات کودک و نوجوان در مجلات

فعالیت یک دسته از نشریات ما را از وجود دسته دیگر بی نیاز نمی کند. شاید لازم باشد در مجلات کودک و نوجوان نقد کتاب های کودک و نوجوان به زبان ساده وجود داشته باشد.

به گزارش کودک پرس سیدعلی کاشفی خوانساری، سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک عصر دیروز در دومین نشست منتقدان کتاب کودک و نوجوان که از طرف فصلنامه کتاب کودک و نوجوان در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: نشست امروز به جایگاه ادبیات کودک و کتاب کودک در نشریات فرهنگی، ادبی و هنری اختصاص دارد. از اولین نشریه فارسی داخل ایران که به کاغذ اخبار مربوط است ما اخبار کتاب را در نشریات ایران داریم. شاید هشتمین نشریه منتشر شده روزنامه ملتی نام دارد که می توان آن را نشریه ادبی، فرهنگی و هنری نامید.

کاشفی خوانساری با بیان اینکه مجلات تخصصی حوزه کتاب را از دوره پهلوی اول شاهدیم، عنوان کرد: فصلنامه کتاب در سال 1311 به همت محمد رمضانی منتشر شد و سپس نشریاتی مانند خوشه را داریم. رد پای کتاب کودک و نوجوان در مجلات تخصصی کتاب را از اولین نشریه ها شاهد هستیم. در دوره مظفری روزنامه تربیت به همت محمدحسن فروغی منتشر می شد که توجه ویژه ای به ادبیات کودک و کتاب کودک داشت.

سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک تصریح کرد: اگر فصلنامه کتاب خوشه و نشریات دیگر را دنبال کنیم همیشه سهم قابل توجهی برای کتاب کودک و نوجوان در آنها می دیدیم. با انتشار مجلات تخصصی کودک از دهه 30 تا به امروز که حدود 7 نشریه تخصصی نقد کتاب کودک و نوجوان داریم از سهم ادبیات کودک و نوجوان در مجلات تخصصی، فرهنگی هنری و ادبی کاسته شده است، این امر دلایل متعددی دارد که نیاز به بحث و بررسی است.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از نشریه ها مخاطبان خاص خود را دارند، بیان کرد: فعالیت یک دسته از نشریات ما را از وجود دسته دیگر بی نیاز نمی کند. شاید لازم باشد در مجلات کودک و نوجوان نقد کتاب های کودک و نوجوان به زبان ساده وجود داشته باشد. روزنامه های سراسری هم نقش خود را دارند همانگونه که مجلات خانوادگی و تخصصی ادبیات کودک نیز جایگاه و نقش خود را دارند.

کاشفی خوانساری خاطرنشان کرد: در مجلات ادبی، فرهنگی و هنری و حتی حوزه کتاب امروز با سهم ناچیزی برای ادبیات کودک و نوجوان مواجه هستیم و این موضوعی است که می خواهیم در این نشست به آن بپردازیم. فصلنامه کتاب کودک و نوجوان توسط موسسه خانه کتاب منتشر می شود که در حقیقت ادامه ماهنامه کتاب ماه کودک و نوجوان است که از سال 76 تا 92، 200 شماره از آن منتشر شده است، از سال 92 با تغییر دولت و مدیریت در خانه کتاب تمام مجلات کتاب ما به فصلنامه نقد کتاب تبدیل شدند.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار