موقعیت فعلی شما : خانه/کودک پلاس
146992
۲۴ اسفند ۱۳۹۶
شهربانو امانی ؛

کودک همسران بیوه درمیدان پرتلاطم آسیب های اجتماعی

طلاق به خودی خود نکوهیده است و مشکلات زیادی به ویژه برای زنان به بار می آورد از افسردگی تا شماتت های فردی و اجتماعی و مشکلات اقتصادی، تا آنجا که آن را در حوزه آسیب های اجتماعی جا داده اند اما طلاق در دخترانی که در سن پایین ازدواج کرده اند ، پرده دیگری از آسیب های اجتماعی را به جلوی چشم می کشد.

به گزارش کودک پرس ، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که 15 هزار دختر بیوه زیر 15 سال در کشور بسر می برند که این آمار نگران کننده است.
هنگامی که طلاق رخ می دهد به دلایل فرهنگی و عرف مردم به ویژه در مناطق محروم ، روابط و نگاه ها به زن مطلقه تغییر می کند و هرچه سن پایین تر باشد تاب آوری در برابر این تغییرات کمتر می شود ؛ از سوی دیگر اغلب زنان بعد از طلاق دچار انواع اختلالات خلقی از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس و اختلالات پانیک می شوند و روح کودک طلاق گرفته درهم می شکند.
این درهم شکستگی می تواند او را به دیگر آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد سوق دهد ؛ البته مشکلات اقتصادی برای زنان مطلقه یکی دیگر از چالش هایی است که با آن روبرو می شوند و بطور قطع برای یک کودک نسبت به زن با سن بالاتر، سخت خواهد بود که از پس این همه مشکلات برآید.
حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور این هفته اعلام کرد که عوارض طلاق در دخترانی که در سن کمتر از 18 سال ازدواج کرده اند، شدیدتر و بیشتر از زنانی است که در سنین بزرگسالی ازدواج می کنند بطورمثال کودک 13 ساله هنگام طلاق، عوارض روحی و روانی شدیدتری متحمل می شود.
وی افزود: ازدواج در سنین کمتر از 18 سال از نظر دینی اشکال ندارد و این ازدواج ها، ثبت قانونی هم می شود اما به هرحال وقتی ازدواج در سن کودکی انجام می شود، کودک به بلوغ روانی و اجتماعی کافی نرسیده و از عهده مهارت های زندگی مشترک برنمی آید.
وی تصریح کرد: ما همسرکودکی را به شکل یک مشکل می دانیم؛ برخی از کودکانی که ازدواج می کنند، زندگی آنان به طلاق منجر می شود و عوارض روحی و روانی شدیدی روی آنان بر جا می گذارد.
برخی کارشناسان براین باورند که پیامدهای فردی و اجتماعی طلاق به ویژه در کودکان بستگی به شخصیت کودک، وضع اقتصادی خانواده کودک و نیز حمایت خانواده کودک بستگی دارد اما شاید بهتر باشد برنامه های ویژه و جداگانه ای از سایر برنامه های مشاوره ای زوج ها برای کودکان ازدواج کرده ای که در سنین پایین طلاق می گیرند، اندیشیده شود.

**طلاق، سلامت اجتماعی و سندی برای همه
بسیاری از محققان علوم اجتماعی ریشه طلاق را در عواملی مانند فقر، اعتیاد و بیکاری می دانند پس شاید بتوان دارابودن سلامت اجتماعی را یکی از ابزار کاهنده طلاق دانست.
سلامت اجتماعی و جامعه سالم ، تعاریف مختلفی دارد از آن جمله که سلامت اجتماعی صرفا به منزلت اقتصادی و اجتماعی شهروندان بستگی ندارد، بلکه انعکاسی از موقعیت شهروندان در بستر یا بافت اجتماعی نیز هست و جامعه ای سالم است که قوی بنیه و کم مشکل باشد، یعنی در آن آموزش و پوشش بیمه زیاد، و رشد جمعیت، فقر، خشونت، و بیکاری کم باشد.
براساس ماده 57 احکام دائمی برنامه های توسعه، سازمان بهزیستی کشور ،متولی سلامت اجتماعی با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی با استفاده از مددکاری و مشاوره است.
این سازمان این هفته اعلام کرد که در حال تدوین سند سلامت اجتماعی است و تمام جلسات مرتبط با این سند با دستگاه های مرتبط برگزار شده و اردیبهشت ماه سال 97 تقدیم شورای اجتماعی کشور می شود.
حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این رابطه گفت که هدف ما در سند سلامت اجتماعی این است که بتوانیم رویکردها و راهکارهای اصلی برای ارتقای سلامت اجتماعی را فراهم آوریم تا براساس آن ، انسان ها ارتباط بین فردی بهتر و حضور موثرتری در جامعه داشته باشند و علاوه برآن ، ساز و کارهای حمایت اجتماعی به گونه ای باشد که از آسیب های اجتماعی پیشگیری کند.

 

 

منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار