موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
146590
۲۲ اسفند ۱۳۹۶
فرزاد اژدری:

سینمای کودک محل اشاره مستقیم به مضامین قرآنی نیست/ قصص قرآنی زمینه‌ای بدیع برای جذب کودک

یک فیلمساز کودک با بیان اینکه نمی‌توان با اشاره مستقیم، کودکان را به فیلم‌های دینی و قرآنی جذب کرد گفت: پرداختن به قصص قرآنی زمینه خوبی را برای جذب کودکان به این گونه سینمایی فراهم می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، فرزاد اژدری کارگردان سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که آیا سینمای کودک، محلی مناسب برای توجهات قرآنی است؟ گفت: اتفاقاً در این حوزه بیش از دیگر بخش‌ها باید چنین ملاحظاتی را مدنظر قرار داد، البته وقتی از توجهات قرآنی در سینمای کودک حرف می‌زنیم منظور این نیست که آیه‌ای خاص را در فیلم بیان کنیم، زیرا این نوع بهره‌گیری از قرآن در سینمای کودک به هیچ وجه جوابگو نیست.

این فیلمساز ادامه داد:کودکان نمی‌توانند با فیلمی که به مضامین قرآنی به صورت مستقیم اشاره می‌کند نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند زیرا آنها این مفاهیم را به شکل مطلوب درک نمی‌کنند که بخواهند از آن تاثیر بگیرند. این معضل نیز متاسفانه اتفاقی رایج در برخی برنامه نمایشی و غیر نمایشی سیما است، ولی با وجود تذکرهای فراوان اهمیتی به این اشتباهات داده نمی‌شودو

کارگردان فیلم «سلام بر فرشتگان» تاکید کرد: این نکته را باید به صورت روشن بیان کنم که منظور من این نیست که بگوییم استفاده از آیات کلام الله در برنامه‌های غیر نمایشی کودک امری اشتباه است بلکه باید به‌گونه‌ای به این موضوع نگاه کرد که مفاهیم آیات و آموزه‌های آن بر دل و جان مخاطب رسوخ کند و مفهوم آن برای کودکان به شکل ملموس و قابل درک باشد.

اژدری یادآور شد: موضوعی دیگری که در تولیدات قرآنی کودکان باید مد نظر قرار گیرد به لحن گوینده برمی‌گردد، چون کودک نیز همانند دیگر اقشار معمولاً با آثاری که بیانی نصیحت گونه دارد و به اصطلاح می‌خواهد از بالا به بیننده نگاه کند ارتباط برقرار نمی‌کند. با این توضیح پیشنهاد می‌کنم وقتی در این حوزه کار می‌کنیم از نگاه کودکان به موضوعات بنگریم تا بتوانیم پیام را به کودکان منتقل کنیم.

وی تاکید کرد: دنیای کودکان به شدت فانتزی است و با هر چیز فانتزی ارتباط برقرار می‌کند. پس در سینمای کودک اگر به قصص قرآنی توجه شود، معتقدم دنیای فانتزی کودکان آن را به راحتی می‌پذیرد. مطلب دیگر این‌که تماشاگر کودک وقتی با این دست مفاهیم آشنا می‌شود ناخودآگاه در بزرگسالی نیز به این قبیل موضوعات واکنش نشان می‌دهد. برای مثال بچه‌های دهه ۵۰ و ۶۰ با فیلم‌های دفاع مقدسی خاطرات فراوان دارند، برای همین با آثاری این‌چنینی ارتباط برقرار می‌کنند، بر خلاف بچه‌های دهه ۷۰ یا ۸۰ که عموماً نگاهی مطلوب به این دست موضوعات ندارند.

 

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که فیلمسازی که می‌خواهد فیلم قرآنی در حوزه سینمای کودک بسازد، باید چه شرایطی داشته باشد؟ گفت: فیلمساز کودک باید در حوزه حرفه‌ای بالاترین استانداردها را داشته باشد. این گفته درست بر خلاف تصور عده‌ای است که فیلمساز کودک را جدی نمی‌گیرند! درضمن فیلمسازی که در این حوزه کار می‌کند باید درباره مفهوم مورد نظر خود تحقیق فراوان داشته باشد و تنها با اتکا به یک فیلمنامه، کارش را جلوی دوربین نبرد.

با بیان این‌که شرایط فیلمسازی بسیار دشوار شده است، گفت: بعد از ساخت فیلم سینمایی «وروجک‌ها» هنوز ‌نتوانسته‌ام کاری را جلوی دوربین ببرم‌، زیرا عنوان فیلمساز کودک باعث شده، پیشنهادات سینمایی به من زیاد نباشد، این مسئله نیز بسیار دردآور است که فیلمسازی که سه کار کودک کرده و فیلم‌هایش در گیشه نیز موفق بوده، چرا نباید پیشنهاد کار داشته باشد، متاسفانه وقتی با تهیه‌کنندگان صحبت می‌کنم آنها می‌گویند بهتر است کارهای جدی تولید کنند.

وی افزود: وقتی سرمایه‌گذاران یا برخی تهیه‌کنندگان هنوز فیلم کودک را جدی نمی‌دانند دیگر چه انتظاری از این ژانر سینمایی داریم، در این میان تنها کودکان هستند که حقشان نادیده گرفته شده و به نوعی از سینما رفتن محروم شده‌اند.

این فیلمساز ادامه داد: درباره سینمای کودک یک تصور اشتباه وجود دارد آن هم این‌که، این ژانر سینمایی مخاطب لازم را ندارد، درصورتی‌که اینگونه نیست، چون همیشه فیلم کودک جزء کارهای پر مخاطب سینما بوده است، به شرطی‌ که شرایط اکران عادلانه برای آن در نظر گرفته شود، چون وقتی فیلمی تنها با چند سالن به نمایش در‌می‌آید، نباید انتظار چندانی از آن داشت.

 

این فیلمساز تاکید کرد: البته درباره بی‌عدالتی که نسبت به سینمای کودک صورت می‌گیرد تهیه‌کننده‌ها و سینماداران مقصر نیستند، چون آنها نیز در پی سود خود هستند تا بتوانند در چرخه اقتصادی سینما باقی بمانند. برای همین نیاز است تا این دست تولیدات یک ضمانت اجرایی قوی داشته باشند. بهتر است همچون گذشته سینما‌های خاصی برای نمایش فیلم کودک در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذار بداند فیلمش دیده می‌شود.

اژدری متذکر شد: منظور من از سینماهای نمایش‌دهنده فیلم کودک، سینماهای بخش خصوصی نیست، چون آنها باید هزینه‌های خود را تامین کنند، بنابراین بخش دولتی با سینماهایی که در اختیار دارد می‌تواند در این زمینه نقشی جدی ایفا کنند، چراکه حیات آنها تنها به فروش متکی نیست، بلکه کمک‌های دولتی بخشی از درآمدزایی آنها را تامین می‌کند.

اژدری در پایان تاکید کرد: کودکان امروز بسیار باهوش‌تر از دهه‌های قبل هستند، برای همین ارتباط با آنها به راحتی بچه‌های دهه قبل نیست، چون محصولات نمایشی برای آنها به وفور در دسترس است، برای همین این تنوع به بالا رفتن سطح کیفی کارشان هم کمک کرده است.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار