موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
146220
۲۱ اسفند ۱۳۹۶
طبق آمار منتشر شده؛

کاهش چشمگیر تعداد عناوین کتاب‌های کودک و نوجوان در بهمن ماه نسبت به سال قبل

بر اساس مقایسه آماری تعداد عناوین کتاب‌های منتشره در حوزه کودک و نوجوان در بهمن ماه سال جاری نسبت به مشابه سال قبل کاهش ۹ درصدی را به دنبال داشته است.

به گزارش کودک پرس ، اگر بگوییم که ادبیات کودک و نوجوان در سال های گذشته در مرحله گذار بوده است، بیراه نیست ، چرا که این گونه ادبی که درسال های پس از پیروزی انقلاب از نظر کیفی و کمی رشد قابل توجهی را سپری کرد،   در دهه 90 نیز از مرحله سنتی رفته رفته خارج شده و شکل جدیدتری را تجربه می کند. ناشران جدیدتر و با انگیزه ای که وارد این حوزه شدند توانستند ادبایت کودک و نوجوان ایران را با مفاهیم مدرن تری آشنا کنند ، استقبال قابل توجه مخاطبان از ناشران تازه کار اما قدرتمند این حوزه به خوبی مؤید این نکته است.

در این میان اما آسیب ها و نقاط ضعف و قوت بسیاری نیز برای این ادبیات می توان برشمرد از غیرحرفه ای بودن برخی نویسندگان وارد شده به این حوزه گرفته تا رشد کمی ناشران این حوزه در مقابل توقف رشد کیفی کتاب ها. مشاهده آمارهای نشر کتاب کودک و نوجوان در یکسال گذشته نشان می دهد که عناوین منتشر شده در این حوزه قابل توجه است، وجود اینکه بازار کتاب های ترجمه ادبیات کودک در ایران در سال های اخیر رشد و گسترش نگران کننده ای داشته است ، اما ادبیات کودک و نوجوان ایران به باور بسیاری از فعالان حوزه نشر بین الملل یکی از حوزه های امیدوارکننده برای جهانی کردن نشر ایران است ، کشورهای چون چین، ایتالیا ، مالزی و …پذیرای نشر کودک و نوجوان ایران هستند و باید سرمایه گذاری هایی در این زمینه انجام شود.

 

اما آمارهای نشر در بهمن ماه سال جاری نشان می دهد که از 10 هزار و صد و هفتاد و یک عنوان کتاب منتشر شده، هزار و 557 عنوان کتاب کودک و نوجوان بوده اند ، چیزی بیشتر از 10 درصد کتاب های منتشر شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 9 درصد کاهش مواجه شده است.

در میان هزار و 557 عنوان کتاب کودک و نوجوان منتشر شده نیز، هزار و 39 عنوان کتاب کودک و نوجوان تالیفی و 518 عنوان ترجمه هستند، ناشران تهرانی هزار و 95 عنوان و ناشران شهرستانی 462 عنوان کتاب منتشر کرده اند.

 

831 عنوان کتاب چاپ اول و 726 عنوان چاپ مجدد هستند ، میانگین شمارگان کتاب های کودک و نوجوان هزار و 945 نسخه است و میانگین قیمت 84 هزار و 183 تومان است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار