موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
145963
۲۰ اسفند ۱۳۹۶

کودکان در نوروز زیاد تلویزیون نگاه نکنند

کودکان در تعطیلات عید ناراضی هستند زیرا آنها دوستان خود را برای مدتی نمی‌بینند و زمان بیشتری را در مقابل یک صفحه نمایش کامپیوتری می‌گذرانند

به گزارش کودک پرس ، مطالعه محققان روی 6000 کودک این نتیجه را در بر داشت؛”کودکان در تعطیلات عید ناراضی هستند زیرا آنها دوستان خود را برای مدتی نمی‌بینند و زمان بیشتری را در مقابل یک صفحه نمایش کامپیوتری می‌گذرانند.”

این یافته‌ها نشان می‌دهد که تعطیلات آن اندازه که برای والدین مهم است برای کودکانشان اهمیتی ندارد و برخلاف تصور عموم کودکان در ایام تعطیل شاد نیستند.

این در حالی است که بزرگسالان و والدین این کودکان در ایام تعطیل بیشتر شاد هستند چرا که بر خلاف کودکانشان که کنترل کمتری روی چگونگی سپری‌کردن و استفاده از زمانشان ندارند آنها می‌توانند برای تعطیلاتشان برنامه‌ریزی کنند.

طبق تحقیقات منتشر شده توسط «دانشگاه اسکس»(University of Essex) نشان می‌دهد که کودکان در روزهای تعطیلی از انجام فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برند باز می‌مانند و زمان کمتری را با دوستانشان می‌گذرانند.

بنابر این اگر در ایام نوروز برنامه ای برای بچه ها نداشته باشیم بچه ها پای تلویزیون روز را شب میکنند. تلویزیون جزئی از زندگی شده. آزادی بیش از اندازه در زمینه تلویزیون دیدن، مشکلاتی را پدید می آورد.

کودکان چه مدرسه ای و چه غیر مدرسه ای، به اصطلاح در سنِ دانشمند شدن هستند. به این معنا که باید بخش زیادی از روزشان، صرف کشف دنیای پیرامونشان شود. به دل طبیعت بروند، برگ و سنگ و قطرات باران را ببینند و لمس کنند و بو بکشند؛ به سفر، سینما، تئاتر، پارک، بازی و ورزشگاه بروند؛ مطالعه کنند، بسازند، خراب کنند، بپزند و بچشند، تجربه کنند و با استفاده از ابزارهایی مثل میکروسکوپ، دوربین یا تلسکوپ، درک بهتری از پدیده های پیرامونشان به دست آورند. منتها متاسفانه این روزها در زندگی اغلب کودکان، تماشای تلویزیون جای تمامِ این فعالیت ها را گرفته است. حال نوروز فرصتی است تا به کودکان اجازه کشف و تجربه دهیم. این فرصت با برنامه ریزی و مطالعه والدین می تواند به دور از تلویزیون و فضای مجازی و بازی های کامپیوتری با فعالیت بیشتر کودکان به فرصت طلایی و فراموش نشدنی تبدیل شود.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار