موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
145332
۱۷ اسفند ۱۳۹۶

توصیه هایی درباره کودک در آستانه بلوغ

بچه ها در دوران نوجوانی، دوست دارند ظاهر متفاوت و مختص به خودشان را داشته باشند. قبل از این که به درخواست فرزندتان برای پوشیدن لباسی که از نظر شما جایش سطل آشغال است، «نه» بگویید به این موضوع فکر کنید که او می خواهد توجه شما را جلب کند

به گزارش کودک پرس ،  همین که اسم بلوغ و نوجوانی می آید، تن پدر و مادرها می لرزد که مجبورند در این دوران با موجودی سروکله بزنند که انگار جز خودش و گروه کوچکی از دوستان هم سن و سالش، هیچ آدم دیگری را نمی بیند و آن قدر حساس شده که کافی است یک کلمه خلاف میلش بشنود تا از کوره دربرود و یک جنگ درست و حسابی راه بیندازد یا ساعت ها گریه کند و به پدر و مادر اتهام بزند که دوستش ندارند و برایش اهمیت قائل نیستند. به نظر شما، بهترین برخورد با فرد در آستانه بلوغ چیست؟ چه کار باید کرد تا در این دوران، فرزندمان از ما فاصله نگیرد و احساس غریبی نکند؟ چگونه می توان بچه ها را برای مواجهه با تغییرات عمیق روحی و فیزیکی بلوغ که انتظارشان را می کشد، آماده کرد؟ امروز قرار است با هم نکاتی را مرور کنیم که کمک می کند خودمان و فرزندمان برای دوره بلوغ و نوجوانی آماده شویم.

کودک در آستانه بلوغ را درک کنید
بیشتر ما فکر می کنیم بلوغ، فقط به معنی تغییرات ظاهری در دخترها، بم شدن صدای پسرها و … است. هرچند این تغییرات، قابل دیدترین نشانه های دوران بلوغ و ورود قریب الوقوع به دوران بزرگ سالی است اما کودکانی که در حوالی 8 تا 14 سالگی دچار این تغییرات جسمی می شوند با تغییرات روحی که درونشان اتفاق می افتد و خیلی به چشم نمی آید هم دست و پنجه نرم می کنند. شروع سن نوجوانی در بیشتر کودکان با یک سری نشانه های رفتاری به خصوص در مواجهه با پدر و مادر همراه است. در این دوران فرزند شما می خواهد از شما فاصله بگیرد و استقلال بیشتری داشته باشد؛ علاوه بر این به این موضوع که دیگران به خصوص هم سن و سالان و گروه دوستانش چه نظری درباره او دارند، حساس می شود و گاهی به شکل ناامیدانه ای تلاش می کند خودش را عضوی از یک گروه کند. همه این ها را درک کنید.

اطلاعاتتان را درباره بلوغ بالا ببرید
کتاب بخوانید، به دوران نوجوانی خودتان و این که دوست داشتید چطور با شما رفتار شود، فکر کنید. خاطرات خود را از دوران بلوغ و این که چطور با جوش های صورت تان سر و کله می زدید یا این که چرا از حضور در جمع خوشتان نمی آمد، به خاطر بیاورید. بپذیرید که کودک سر به راه و آرام شما در این دوران، یک سری نوسانات خُلقی را تجربه خواهد کرد و به مرور که بزرگ و مستقل می شود، ممکن است حتی بیش از این با شما جر و بحث کند. هر قدر بیشتر درباره دوران بلوغ و نوجوانی بدانید، راحت تر می توانید خودتان را برای روبه رو شدن با آن آماده کنید.

صحبت درباره بلوغ را زود شروع کنید
این روزها کودکان به واسطه دسترسی سریع و آسان به اینترنت، اطلاعات زیادی درباره دوران بلوغ دارند. بنابراین وقتی به دوران بلوغ نزدیک می شوند، ممکن است خیلی بیشتر از خود شما وقتی در این سن بودید، درباره شرایطی که قرار است با آن مواجه شوند، آگاهی داشته باشند و حتی ممکن است گستردگی اطلاعاتشان شما را کاملا شوکه کند. با وجود این، صحبت درباره دوران بلوغ همچنان یکی از مهم ترین وظایف پدر و مادرهایی است که یک نوجوان در خانه دارند زیرا ممکن است اطلاعاتی که فرزند شما درباره تغییرات این دوران به ویژه بلوغ جنسی دارد، از منبع درست و قابل اعتمادی نیامده باشد و بیشتر او را سردرگم و مضطرب کند. برای صحبت درباره بلوغ، نباید منتظر شوید تا فرزندتان با کلی سوال درباره تغییراتی که در بدنش در حال اتفاق افتادن است، به سراغ شما بیاید چون این روز ممکن است هرگز از راه نرسد. در حالت ایده آل باید با افزایش سن کودک و به مرور که بدنش شروع به تغییر می کند، درباره این اتفاقات با او صحبت کنید و دلیل هرکدام را متناسب با سن کودک برایش توضیح بدهید. از حدود 9 سالگی کودکان باید بدانند که چه تغییرات فیزیکی، هیجانی و عاطفی را با شروع دوران بلوغ تجربه می کنند.

درباره این مطالب با فرزندتان حرف بزنید
درست مثل بزرگ ترها که اگر قرار است تغییری در زندگی شان اتفاق بیفتد، مثلا خانه یا محل کارشان عوض شود، انتظار دارند که از قبل درباره آن مطلع شوند، فرزند نوجوان شما هم نیاز دارد پیش از مواجهه با تغییراتی که در بدن و ذهنش در دوران بلوغ اتفاق می افتد، آماده باشد. وقتی درباره بلوغ و همه تغییرات شگفت انگیزی که کودک قرار است در این دوران تجربه کند، با فرزندتان حرف می زنید باید لحنی آرام و اطمینان بخش داشته باشید. درباره تغییرات جسمی دوران بلوغ با فرزندتان صحبت کنید و به سوالات او درباره این که بدن دخترها و پسرها چه تفاوتی با هم دارد، پاسخ بدهید. سعی کنید بیش از حد به او اطلاعات ندهید و فقط دنبال پاسخی برای سوال هایش باشید. اگر جواب بعضی از سوالاتش را نمی دانید، از یک پزشک یا روان شناس کمک بگیرید و به او اطلاعات نادرست ندهید. اگر دیدید فرزندتان شروع به صحبت درباره مسائل جنسی کرده یا درباره ظاهر خودش یا دیگران حساس شده، یعنی وقتش رسیده است از او بپرسید آیا تغییراتی در بدنش ایجاد شده است؟ آیا دچار احساسات عجیب و غریب شده است؟ آیا گاهی بدون این که دلیلش را بداند، غمگین می شود؟ و درباره همه این ها حرف بزنید.

قبل از «نه» گفتن فکر کنید
بچه ها در دوران نوجوانی، دوست دارند ظاهر متفاوت و مختص به خودشان را داشته باشند. قبل از این که به درخواست فرزندتان برای پوشیدن لباسی که از نظر شما جایش سطل آشغال است، «نه» بگویید به این موضوع فکر کنید که او می خواهد توجه شما را جلب کند و هیچ اشکالی ندارد اگر اجازه دهید یک کار موقتی بی ضرر انجام دهد. حتی اگر شما از آن کار خوشتان نمی آید، پاسخ منفی تان را برای مسائل مهم تر مثل سیگار کشیدن، شب ها بیرون از منزل ماندن یا تغییرات دایمی در ظاهر و بدن نگه دارید.

علایم خطر دوران نوجوانی را بشناسید
بروز بعضی تغییرات در دوران بلوغ و نوجوانی، طبیعی است اما تغییرات شدید و پایدار در رفتار یا شخصیت کودک در دوره نوجوانی می تواند نشان دهنده یک مشکل واقعی باشد؛ بنابراین اگر فرزند شما در این دوره بیش از حد وزن اضافه یا کم کرده، دچار بی خوابی یا اختلال خواب شده، به طور ناگهانی همه دوستانش را عوض کرده است، مدام از مدرسه فرار می کند، نمراتش افت کرده، درباره خودکشی حرف می زند یا حتی شوخی می کند، بوی سیگار می دهد و … بهتر است تا دیر نشده با یک روان شناس صحبت کنید.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار