موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خلاق/مقالات
144164
۱۳ اسفند ۱۳۹۶

راهکارهای خلاقانه برای مادران شاغل

هر چه قدر کارهای شما در محل کار فراوان باشد و گرفتاری‌های‌تان قابل شمارش نباشد، اما تفریح کردن همراه با شما برای کودکان‌ حس دیگری دارد که اردوها و ساعت‌های بازی مدرسه به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین آن رابطه شیرین شوند.

به گزارش کودک پرس ، خانم ها همیشه آمادگی این را دارند که ذهن‌شان را به موضوعی مشغول کنند و تمام روز را برای برنامه‌ریزی و انجام هرچه بهتر آن، سپری کنند. این موضوع ممکن است سوال در ظاهر ساده‌ای مانند شام چی بپزم؟! یا موضوع حساسی مانند رسیدگی به درس بچه های‌شان باشد. حال اگر این مادر، در کنار همه مسئولیت‌های خانه‌داری و بچه‌داری، کاری بیرون از خانه را در لیست مشغولیت‌های خود قرار داده باشد، بیشتر از هر زمان دیگری احتیاج به برنامه‌ریزی برای رسیدگی به درس‌ها و کارهای فرزندانش دارد.

مادران شاغل و کودکان محصل

هماهنگ باشید
با مدرسه و معلمان فرزندتان هماهنگ باشید، اگر درس‌های بچه‌ها احتیاج به رسیدگی در خانه دارد، از معلم‌ها بخواهید آن‌ها را در دفترچه یادداشتی بنویسند و شما را از کارهایی که باید برای مدرسه انجام دهید آگاه کنند.

اگر قرار است کاردستی، بروشور یا هر وسیله آموزشی دیگری تهیه کنند، قسمتی از ماجرا را خودتان به عهده بگیرید و بیشتر مسئولیت را به فرزندان‌تان بسپارید. به آن‌ها بگویید که این کار آن‌ها است و شما فقط در قسمت‌هایی که انجام دادنش برای‌شان مشکل است کمک می‌کنید.

ضمن این که شما در کنار کارهای مدرسه فرزندان، باید برای رسیدگی به خانه و آشپزی و ساعات محل کار هم انرژی کافی داشته باشید.

شب ها زودتر بخوابید
برنامه کاری شما به چه شکل است؟ حتی الامکان سعی کنید برنامه را جوری بچینید که ساعات چهار یا پنج عصر در خانه باشید. که هم بتوانید ساعاتی را در خانه باشید و هم برای آماده کردن شام و زود خوابیدن، برنامه داشته باشید. زودتر خوابیدن شب‌ها به شما کمک می‌کند تا انرژی صبحگاهی‌تان برای انجام کارها کافی باشد؛ و با روی گشاده فرزندان‌تان را راهی مدرسه کنید. اگر می‌خواهید کارهای صبح گاهی شما کمتر شوند، کیف‌های مدرسه، تکالیف، ظرف تغذیه و … را از همان شب قبل آماده کنید تا لحظه بیرون رفتن از خانه استرسی برای شما و فرزندان‌تان به وجود نیاید.

کمک بگیرید
همه کارها را شما نمی‌توانید انجام دهید. بهتر است بعضی کارها را با همسرتان به اشتراک بگذارید و تصمیم بگیرید که هر یک از شما کدام قسمت از کارها را به عهده بگیرد. کارهایی مانند، حمام کردن بچه ها، خریدهای خانه، رفت و آمد مدرسه و… کارهایی هستند که می‌توانید با کمک همدیگر مدیریت کنید.

تنوع بدهید
برای تغذیه روزانه بچه‌ها در مدرسه برنامه مشخصی داشته باشید. حواس‌تان باشد که هر روز با کیک و کلوچه‌های صنعتی آن‌ها را راهی مدرسه و مهدکودک نکنید. اجازه بدهید دست پخت شما را همراه خود داشته باشند. از ساندویچ‌های کوچک نان باگتی تا شیرینی‌های ساده‌ای مانند پن‌کیک، چیزهایی هستند که تهیه‌شان انرژی زیادی از شما نمی‌گیرد اما حس خوب مادرانگی شما را تقویت می‌نماید. حواس‌تان باشد، تغذیه‌ای که در اختیار کودک‌تان قرار می‌دهید، بیش از حد بودار نباشد تا بچه‌های دیگر را تحریک نماید. البته می‌توانید دو یا سه تکه دیگر را در ظرف تغذیه کودک‌تان قرار دهید تا بتواند به دوستان‌ش تعارف کند و در این حس خوب هم آن ها را شریک کند.

تفریح کنید
هر چه قدر کارهای شما در محل کار فراوان باشد و گرفتاری‌های‌تان قابل شمارش نباشد، اما تفریح کردن همراه با شما برای کودکان‌ حس دیگری دارد که اردوها و ساعت‌های بازی مدرسه به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین آن رابطه شیرین شوند. ساعت‌هایی را پیدا کنید تا همراه فرزندان‌تان به پارک یا موزه بروید. این کنار هم بودن برای شما و فرزندان‌تان شبیه جایی است که می‌توانید مقدار زیادی انرژی منفی و خستگی را تخلیه کنید و نهایتا انرژی مثبت برداشت کنید.

برنامه‌های عمومی
برای مهمانی‌ها و مراسم جشن و … برنامه‌ریزی داشته باشید. اگر فکر می‌کنید ساعات حضور شما در مراسم مهمانی بیشتر از ساعت خواب بچه‌ها طول خواهد کشید، از قبل برنامه‌تان را به صاحب مهمانی اعلام کنید یا اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید با برنامه کنونی‌تان در آن مراسم حضور داشته باشید، عذرخواهی نمایید. ورای بچه‌ها و ساعت خواب‌شان، شما هم به انرژی برای ساعات حضورتان در محل کار احتیاج دارید که بدون استراحت و خواب کافی بدست نمی‌آید.

خلا ها را پر کنید
این روزهای شلوغ و پرترافیک زندگی شهری، گاهی ما را مجبور به ندیدن بعضی از اتفاقات درون زندگی‌مان می‌کند. سعی کنید در میان همه کارهای خانه و… نیازهای عاطفی فرزندان‌تان را هم برآورده کنید. آن‌ها فقط پول و غذا و دفتر و کتاب از شما نمی‌خواهند. بلکه بیشتر از هر چیز دیگری آن‌ها به محبت و توجه شما احتیاج دارند. مثلا می‌توانید ساعاتی که در آشپزخانه مشغول پخت و پز هستید، از کودکان‌تان بخواهید به کنار شما بیاید و اتفاقاتی را که درون مدرسه افتاده است برای‌تان تعریف کنند. می‌توانید در همین حین به سوالات درسی و غیر درسی او نیز پاسخ بدهید. همه این‌ها راهکارهای کوچکی هستند که اگر عملی شوند، اتفاقات بزرگی را در پی‌خواهند داشت.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار