موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
143224
۰۹ اسفند ۱۳۹۶

بهبود محتوای بازی های رایانه ای به جای حذف آن

یک راه برای بهتر کردن اوضاع این صنعت بازی‌های رایانه‌ای و تأثیر آن بر ذهن کودکان وجود دارد: شناخت بیشتر تاثیرات بازی‌ها بر ذهن افراد و تلاش برای بهبود جهت‌گیری و محتوای بازی‌ها بر این مبنا، به جای تلاش برای از بین بردن صنعت بازی‌های رایانه‌ای.

به گزارش کودک پرس ، بازی‌های کامپیوتری مغز شما را خراب می‌کند، به چشم‌های شما آسیب می‌رساند و شما را به فردی خشن و بی‌رحم تبدیل می‌کند. همه این جملات از سوی منتقدان بازی‌های کامپیوتری بارها به گوش رسیده است و اصلاً جملات نا آشنایی نیستند؛ اما واقعاً تحقیقاتی که حداقل تاکنون به اثبات رسیده این نگرانی‌ها در مورد بازی‌های رایانه‌ای را تأیید می‌کند؟
از زمانی که در دهه 70 میلادی کنسول‌های بازی به بازار آمدند نخستین انتقادات در مورد خطرات بازی‌های اکشن و جنگی اعلام شد.با این حال نتایج مختلف طی مرور زمان چه در حوزه بررسی تأثیر بازی بر ذهن چه تأثیر بر جسم نتایج سردرگم کننده‌ای را به مخاطب ارائه می‌دادند.
در سال 2013 یک روانشناس آلمانی با بررسی تأثیر طولانی مدت بازی‌های رایانه‌ای بر مغز به این نتیجه رسید که این بازی‌ها مناطق مختلفی از قشر خاکستری مغز را رشد می‌دهند. او برای این کار به مدت دو ماه هر روز 30 دقیقه بازی قارچ خور را امتحان کرد. رشد مخچه از جمله نتایج به دست آمده بود. قشر پیشین نیز که در برنامه‌ریزی‌های راهبردی و کنترل شناختی تأثیر دارد به همراه بخشی از مناطقی به مربوط به حافظه هستند نیز از خود رشد نشان دادند.
اما یک تحقیق دیگر که این بار توسط محققی کانادایی انجام شد نشان می‌داد که بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند قدرت بینایی افرادی را که دارای ضعف در آن‌اند بهتر کند. این تحقیق روی 6 جوان 19 تا 31 ساله انجام شد که از بدو تولد دارای عارضه آب مروارید بودند. با اینکه برخی از آن‌ها به دنبال درمان نیز رفته و در چشمان خود لنز گذاشته بودند اما همچنان با مشکلات ناشی از آب مروارید دست و پنجه نرم می‌کردند. آن‌ها در خواندن متون ریز، توانایی تمایز میان دو چهره و یافتن تفاوت‌های آن و تعقیب اشیای در حال حرکت با چشمان خود مشکل داشتند. اما نتیجه 40 ساعت بازی ویدئویی آن‌ها در طول یک ماه در طول این تحقیق نشان داد که توانایی چشم آن‌ها در خواندن چارت بینایی یک تا دو خط بهبود داشته است. همچنین توانایی آن‌ها برای تعقیب اشیای در حال حرکت و تشخیص تمایز میان دو چهره افزایش پیدا کرد.
در همین زمینه همچنین یکی از اساتید ماساچوست در کنفرانسی به برداشت‌ها و تصورات اشتباه از بازی‌های رایانه‌ای و تاثیرات آن اشاره کرده بود. او معتقد است افرادی که تا کنون بازی نکرده‌اند در مقایسه با گیمرها در مواجهه با معماهایی مانند رنگ نوشته، که نوشته‌های مختلف را با رنگ خاصی نشان داده و از بیننده می‌خواهد هر گاه رنگ نوشته با خود نوشته هماهنگ بود اعلام کنند، عملکرد خوبی ندارند و سریعاً گیج می‌شوند. در حالی که گیمرها بسیار راحت‌تر می‌توانند از پس این کار برآیند.
سال گذشته روان‌شناسان ادعا کردند افرادی که معتاد به بازی‌های جنگی هستند در دنیای واقعی پرخاشگرتر می‌شوند. این بار یک روانشناس آمریکایی با تحقیق روی این جنبه از بازی‌ها به این نتیجه رسید که بین بازی‌های رایانه‌ای و رفتار پرخاشگرانه و کاهش رفتارهای اجتماعی، مهربانی و همدلی رابطه‌ای مستقیم و مداوم وجود دارد. این تحقیق نیز از بررسی داده‌های بین سال‌های 2005 تا 2013 به دست آمده بود.
به رغم همه تحقیق‌ها و پژوهش‌هایی که تاکنون صورت گرفته با این حال همچنان وجوه مختلفی از بازی‌های رایانه‌ای و نوع تأثیر آن بر ما پوشیده است. مانند بسیاری از پدیده‌های نو ظهور اکنون دیگر تلاش‌ها برای کنار گذاشتن این صنعت میلیاردی و نابود کردن آن محال به نظر می‌رسد. با این حال یک راه برای بهتر کردن اوضاع این صنعت و تأثیر آن بر ذهن کودکان وجود دارد: شناخت بیشتر تاثیرات بازی‌ها بر ذهن افراد و تلاش برای بهبود جهت‌گیری و محتوای بازی‌ها بر این مبنا، به جای تلاش برای از بین بردن صنعت بازی‌های رایانه‌ای.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار