142915
۰۸ اسفند ۱۳۹۶

اهمیت آموزش مهارت دوست‌یابی، در کاهش اضطراب و افسردگی کودکان

داشتن دوست خوب، از عوامل مهمی است که بر سلامت روان کودک تاثیر می‌گذارد و نمودی از استقلال کودک از پدر و مادر است.

به گزارش کودک پرس ، کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی پدر و مادر‌ها در مدارس، دوست یابی فرزندان است؛ از آنجا که فرزندان وارد محیطی، با اخلاق و سلیقه‌های مختلف می‌شوند و گاهی می‌توانند تحت تاثیر دوستی‌های نامناسب در مدرسه قرار گیرند که سبب تحمل آسیب‌های زیادی به خود، خانواده و جامعه شوند، بنابراین آموختن شیوه دوست یابی، در زندگی آینده کودکان نقش مهمی ایفا می‌کند.

نازنین کریمی، انتخاب دوست را فرصتی برای نمایش استقلال کودکان از پدر و مادر اعلام کرد و ادامه داد: اهمیت آموزش مهارت دوست یابی، در کاهش اضطراب و افسردگی کودکان بسیار تاثیرگذار است، زیرا کودکان با هم صحبتی و بازی تخلیه انرژی شده و از اضطراب آنان کم می‌شود.
او با اشاره به بسیاری از افراد که با وجود موفقیت‌های تحصیلی، شغلی و مالی، باز هم احساس خوشبختی نمی‌کنند، افزود: این دسته از افراد، گاهی در برقراری یک رابطه مناسب با دیگران دچار مشکل بوده اند که به همین دلیل باعث نداشتن رضایت از زندگی می‌شود.

این کارشناس سلامت روان، اضافه کرد: ارتباط، فرایند ارسال و دریافت پیام است؛ در مهارت ارتباطی، فرد توانایی برقراری ارتباط اثربخش با اطرافیان را یاد می‌گیرد.
کریمی با بیان اینکه فرایند ارتباط به صورت کلامی و غیر کلامی صورت می‌گیرد، گفت: بیشترین نقش را در زمینه ارتباطات، ارتباط غیرکلامی دارد.

او ادامه داد: دانش آموزان در مراحل دوست یابی در مدرسه، بهتر است ابتدا به سراغ دانش آموزان تنها رفته و پس از سلام و معرفی خود و آشنایی با طرف مقابل، تمایل فرد را برای دوستی با خود جویا شوند و باب گفتگو را باز کنند.
این کارشناس سلامت روان شرکت در بازی‌های گروهی را از دیگر راهکار‌های دوست یابی عنوان کرد و افزود: اگر دانش آموز پس از سلام و معرفی خود، برای ورود به بازی‌های گروهی کسب اجازه کند، ممکن است با استقبال خوب برای پذیرفته شدن مواجه شود.

کریمی در پایان اضافه کرد: شرایط یک دوست خوب، گوش دادن فعال، دوری از پرخاشگری، مسخره کردن و رعایت نوبت، همراه با رفاقت و همیاری است.

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار