141781
۰۵ اسفند ۱۳۹۶

بازی دسته جمعی کودکانه

بازی های زیادی هستند که می توانند با استفاده از قوه خلاقیت شما خلق شوند. فقط کافی است کمی حوصله به خرج داده و صبور باشید و تصمیم بگیرید که یک روز شاد را برای کودکتان رقم بزنید. شما حتی اگر تصمیم به تماشای تلویزیون یا یک فیلم سینمایی دارید . فیلمی را انتخاب کنید که برای همه اعضای خانواده مناسب است . یا اگر چنین فیلمی را ندارید یک نمایش عروسکی اجرا کنید.

به گزارش کودک پرس ، با چند ورق کاغذ، یک دفترچه ای شبیه دفترچه یادداشت تهیه کنید. روی هر صفحه آن یک جمله از جملات زیر و … یادداشت کنید:

مامان من خیلی خاصه چون …
بابای من می تواند …
بابا بزرگ خاصه چون …
بهترین بخش خواهر و برادری این که …

شما می توانید جملات دیگری را نیز یادداشت کنید. سپس دفترچه را به یکی از اعضای خانواده داده و بخواهید تا جمله ای که به او افتاده را تکمیل کند. در این بازی باید جمله بامزه و طنز آمیز نوشته شود و البته رعایت ادب و احترام حفظ شود. وقتی جملات تکمیل شد یکی جملات را پشت سر هم بخواند شنیدن این جمله های طنز گونه هم شادی بخش است و هم این که روحیه طنز پذیری و نقد پذیری اعضای خانواده را بالا می برد.

مثلاً وقتی کودکی پدر و مادرش را نقد می کند و واکنش مساعد او را در برابر انتقاد پذیری می بیند خود نیز برای این ویژگی آماده می شود. اگر کودک پیش دبستانی در خانه دارید از او بخواهید تا ادامه جمله را در همان صفحه نقاشی کند. وقتی تایم بازی دسته جمعی برای اعضای خانواده در نظر می گیرید سعی نکنید زود آن را به پایان برسانید و یک روز تعطیل بهتر است شما ۳ بخش تایم بازی نیم تا ۴۵ دقیقه ای داشته باشید.

بازی دسته جمعی دیگری بازی «دست به یکی» است. در این بازی نخست یک محفظه مقوایی ایجاد کنید. شما می توانید از جعبه لباسشویی و یا یخچالتان استفاده کنید. و یا اگر مقواهای دیگر دارید چهار دیوار با سوراخ­ های ریز و درشت دور تا دور کودکتان ایجاد کنید و از او بخواهید که هرگاه توپ از یکی از سوراخ ها افتاد باید سریع آن را بیرون بی اندازد. از بقیه اعضای خانواده نیز بخواهید تا دور تا دور مقوا از بیرون بنشینند به هریک از اعضا بیرون از محفظه مقوایی ۵ تا ۶ توپ کوچک یا توپ پینگ پنگ بدهید.

یا اگر توپ کوچک در اختیار ندارید می توانید با مچاله کردن کاغذ باطله و چسب نواری توپ درست کنید. سپس همه را تشویق کنید تا با فاصله­ های منظم توپ را داخل محفظه بی اندازند. این بازی به سرعت واکنش و سرعت عمل کودک کمک می کند. میزان تحرک او و اعضای خانواده را بالا می برد و بسیار برای کودکان هیجان انگیز است.

وقتی بازی تمام شد، نباید توپی در محفظه مقوایی باقی مانده باشد و اگر هر تعداد توپ باقی مانده بود روی کاغذ یادداشت می شود و نوبت به نفر بعد می رسد. این بازی برنده یا بازنده ندارد، اما کودک پیش دبستانی در فرایند این بازی یاد می گیرد که چگونه شکست را بپذیرد و تحمل کند و یا چگونه شادکامی هایش را بروز دهد.

شما می توانید در بازی­ های دسته جمعی این روز یک کنسرت خانوادگی راه اندازید و هر کس «سازی» را که بلد است بنوازد. یا از قابلمه و لیوان و ظروف پلاستیکی استفاده کند. یک نفر آواز بخواند و بقیه بر ریتم آواز او با ساز یا وسایل آشپزخانه موسیقی بنوازند.انجام بازی قایم باشک به طور دسته جمعی هم خیلی هیجان انگیز است کودکان پیش دبستانی این بازی را خیلی دوست دارند حتماً در خانه این بازی را انجام دهید.

بازی های زیادی هستند که می توانند با استفاده از قوه خلاقیت شما خلق شوند. فقط کافی است کمی حوصله به خرج داده و صبور باشید و تصمیم بگیرید که یک روز شاد را برای کودکتان رقم بزنید. شما حتی اگر تصمیم به تماشای تلویزیون یا یک فیلم سینمایی دارید . فیلمی را انتخاب کنید که برای همه اعضای خانواده مناسب است . یا اگر چنین فیلمی را ندارید یک نمایش عروسکی اجرا کنید.

به طور کلی هرچه شما با کودکتان بیشتر بازی کنید بیشتر خواهید توانست با او تعامل مثبت برقرار کنید. کودکان در بازی بسیاری از مفاهیم و قوانین را یاد می گیرند بنابراین حتی شما می توانید مفاهیم خاص را به او یاد دهید. یا بازی هایی را ترتیب داده و در آن قوانین خانگی را اجرا کرده و بدین ترتیب به رفتارهای او و سایر اعضای خانواده نظم دهید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار