141215
۳۰ بهمن ۱۳۹۶
مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش خبر داد؛

۳۲ هزار کودک در شهرستان خاش علیه بیماری فلج اطفال واکسینه می‌شوند/ اجرای مرحله نخست طرح واکسیناسیون از هفته اول اسفندماه

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون افزون بر ۳۲ هزار کودک زیر پنج سال در این شهرستان علیه بیماری فلج اطفال ایمن می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، محمد رخشانی با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در شهرستان خاش، اظهار کرد: این طرح برای کلیه کودکان ایرانی و غیر ایرانی اجرا می شود و اجرای آن به ویژه برای اتباع بیگانه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: مرحله نخست طرح فلج اطفال پنجم تا هشتم اسفندماه سال جاری و مرحله دوم 18 بهمن تا 21 فروردین 97 اجراء خواهد شد.

رخشانی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال بیش از 32 هزار کودک زیر پنج سال ایرانی، کودکان مسافر، غیر ساکن، عبوری و همه اتباع بیگانه و افاغنه اتباع ساکن در این شهرستان قطره فلج اطفال دریافت و بر علیه این بیماری ایمن شدند.

 

وی با تاکید بر همکاری و مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که شهروندان همکاری مناسبی را با ماموران اجرای این طرح داشته باشند تا به نحو احسنت و با درصد بسیار بالا طرح اجرا شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش با بیان اینکه در حال حاضر بیشترکشورهای جهان و از جمله ایران عاری از بیماری فلج اطفال است، افزود: تنها سه کشور افغانستان و نیجریه و پاکستان بومی بیماری بوده و تعداد کمی از کشورهای دیگر نیز به این بیماری آلوده شده اند و شهرستان خاش نیز چون در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد، مورد تهدید جدی این بیماری است.

 

وی با بیان اینکه طبق براساس گزارش‌های ارائه شده در خاش بیمار فلج اطفال وجود ندارد، بیان کرد: این طرح در اقصی نقاط استان های کشور که شاهد ورود اتباع بیگانه از کشورهای پاکستان و افغانستان است در فصول مختلف سال به خصوص در نیمه دوم سال انجام می شود و از اهمیت و حساسیت بسزایی برخوردار است.

 

رخشانی با بیان اینکه همه ساله برای ریشه‌کنی این بیماری، طرح ایمن سازی فلج اطفال سالی چهار مرتبه در دو فصل تابستان و زمستان در خاش به اجرا در می‌آید، یادآور شد: در این مرحله 198 تیم بهداشتی و 500 نفر از پرسنل متشکل از پزشکان، کارشناسان، کاردانان، بهورزان و رابطین بهداشتی مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه مشارکت عمومی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در ایمن‌سازی بیماری فلج اطفال ضروری است، افزود: تیم های مرکز بهداشت شهرستان خاش متشکل از 2 نفر با کارت شناسایی معتبر به درب منازل مراجعه و با رویت کارت واکسیناسیون و بررسی مدارک شناسایی کودکان زیر 5 سال(متولدین 5 اسفند 1391 به بعد)، قطره فلج اطفال را به کودکان می دهند.

رخشانی گفت: طبق توصیه های سازمان بهداشت جهانی و مرکز مدیریت بیماریهای واگیر برای به حداقل رساندن و ریشه کنی خطر ورود و چرخش مجدد ویروس وحشی پولیو یا همان فلج اطفال، عملیات سالانه ایمن سازی تکمیلی در دو نوبت به صورت فعال و خانه به خانه در شهرستان خاش انجام می شود.

وی تصریح کرد: واکسن فلج اطفال، داری عارضه خاصی نیست و با واکسیناسیون روتین تفاوت دارد و بیماری فلج اطفال یک ویروس حاد است که دستگاه عصبی و سیستم گوارش بدن را درگیر و مختل می کند و متاسفانه این بیماری هیچگونه درمانی ندارد و فرد تا آخر عمر فلج می شود.

 

رخشانی با بیان اینکه کودکان در بدو تولد دو، چهار، 6، 18 ماهگی و 6 سالگی واکسن خوراکی فلج اطفال را دریافت می کنند، گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از کشورها در استراتژی اجرای این طرح بسیار مهم، ضعف دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش ادامه داد: بیماری فلج اطفال با دامنه ای متغییر از عفونت های بدون هیچ علامت تا مننژیت آسپتیک، فلج و مرگ است که از راه ویروس و روش های دفعی ایجاد و تنها راه درمان آن واکسیناسیون است.

 

وی با بیان اینکه بیماری فلج اطفال دارای دو فاز شدید و خفیف است، تصریح کرد: فاز شدید آن درد شدید عضلانی، فلجی و سفتی گردن و فاز خفیف آن نیز سردرد، آب ریزش از بینی، استفراغ، بی حالی و تب وجود دارد.

رخشانی گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته اگر خانواده ای در هنگام اجرای این طرح در منزل نباشد پس از اتمام طرح مجدداً ماموران بهداشتی به درب منازل آنان مراجعه خواهند کرد اما اگر مجدداً نیز خانواده هایی که به هر دلیل فرزند آنان قطره فلج اطفال دریافت نکنند باید در اسرع وقت به نزدیکترین پایگاه یا خانه بهداشت به محل زندگی خود مراجعه شود.

 

وی با بیان اینکه با تلاشهای دست اندرکاران بهداشت و درمان و همکاری مردم و ادارات تا سال 2020 بیماری فلج اطفال ریشه کن می شود، اذعان کرد: بیشتر افرادی که مبتلا به فلج اطفال می شوند کودک و نوجوان هستند و بیشتر از 99 درصد موارد عفونت ویروس فلج اطفال خفیف و بدون علامت های ظاهری است و در کمتر از یکدرصد موارد منجر به فلج دائمی افراد می شود.

 

رخشانی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در شهرستان خاش، اظهار کرد: از دوهفته قبل آغاز برنامه جلسات هماهنگی درون بخشی و برون بخشی برنامه ریزی شده و اطلاع رسانی از طریق نصب بنر، تولید و توزیع تراکت و پمفلت آموزشی، برگزاری کلاس های آموزشی جهت پرسنل بهداشتی و سپس انتقال این اطلاعات به شهروندان، درج پیام در تابلوهای دیجیتال سطح شهر و بیمارستان امام خمینی (ره)، مکاتبه با ائمه معزز جمعه شهرستان با هدف استفاده از تریبون نمازهای یومیه و جمعه و اطلاع رسانی آغاز طرح و چگونگی همکاری مردم با شبکه بهداشت ودرمان و غیره صورت گرفته است.

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار