141203
۳۰ بهمن ۱۳۹۶

انتقاد ۱۱۰ فعال حقوق کودک از «فیس بوک»

حضور کودکان در اینترنت همیشه با اما و اگرهای بی‌شماری همراه بوده است. درحالی که برخی اعتقاد دارند کودکان نباید در شبکه‌های اجتماعی عضو باشند ولی چندی پیش فیس بوک با راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی ویژه کودکان زیر ۱۳ سال با نام Messenger Kids تلاش کرد به این اما و اگرها خاتمه دهد؛ شبکه پیام‌رسانی که مخالفان بسیاری داشته و دارد.

به گزارش کودک پرس ، این بار 110فعال حقوق کودک با نامه‌ای به «مارک زوکربرگ» بنیانگذار فیس بوک به جمع مخالفان پیوسته‌اند. با اینکه فیس بوک بارها تلاش کرده بر امنیت این شبکه اجتماعی برای کودکان تأکید کند ولی منتقدان بسیاری از فیس بوک درخواست کرده‌اند که این اپلیکیشن را حذف کند و بسیاری از قانونگذاران نیز نسبت به امنیت و حفظ حریم خصوصی این شبکه اجتماعی ویژه کودکان زیر 13 سال ابراز نگرانی کرده‌اند.

بتازگی نیز 110 فعال حقوق کودک و پزشک در نامه‌ای سرگشاده به «مارک زوکربرگ» در قالب کارزار «کودکی فارغ از تجارت»، از وی خواسته‌اند این اپ را حذف کند.

در این نامه این تصمیم فیس بوک کاملاً غیرمسئولانه عنوان شده و در ادامه به نگرانی‌های این متخصصان در زمینه تأثیر این شبکه اجتماعی بر زندگی کودکان اشاره شده است. در این نامه آمده است: کودکان، آماده داشتن اکانت شخصی در شبکه‌های اجتماعی نیستند و درواقع مفهوم حریم خصوصی و روابط آنلاین را هنوز درک نکرده‌اند. ازسوی دیگر مطالعات ما نشان می‌دهد کودکانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند چندان شاد نیستند و حتی بزرگسالانی که روزانه یک ساعت در شبکه‌های اجتماعی چت می‌کنند نیز با افسردگی مواجه هستند و کمتر در زندگی احساس خوشبختی می‌کنند پس دلیلی وجود ندارد که کودکان را وارد این دنیا کنیم. در این نامه به آمار استناد شده و آمده است: دانش‌آموزان کلاس هشتم که در طول هفته 6تا 9ساعت در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، 47درصد بیشتر از سایر دانش‌آموزان که بندرت در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، غمگین هستند.

هرچند فیس بوک بارها تأکید کرده است که این نسخه پیام رسان با کنترل والدین همراه است و آنها می‌توانند بر تعاملات آنلاین فرزند خود نظارت داشته باشند، ولی نتوانسته‌اند از میزان نگرانی‌ها بکاهند. فیس بوک همچنین عنوان کرده است که از وجود هرگونه تبلیغات در شبکه پیام رسان ویژه کودکان ممانعت می‌شود پس کسی نمی‌تواند از اطلاعات آنها برای بازاریابی استفاده کند.

ازسوی دیگر این شبکه اجتماعی می‌تواند برای کودکانی که از والدین خود دور هستند بویژه کسانی که شغل نظامی دارند مفید باشد. نمونه‌هایی داشته‌ایم که پدر یا مادر مجبور به کار در شیفت‌های شبانه یا سفرهای بی‌شمار بوده‌اند اما ازطریق Messenger Kids با کودکان‌شان ارتباط گرفته، برای آنها قصه گفته‌اند، حتی در سفر، تمرینات درسی آنها را چک کرده‌اند.

البته منتقدان در این نامه به این ادعا نیز اشاره کرده و گفته‌اند: کودکان می‌توانند از اکانت فیسبوک والدین خود و اسکایپ به این منظور استفاده کنند یا اینکه در ساده‌ترین راه، گوشی تلفن را بردارند و با آنها صحبت کنند پس نیازی به یک شبکه پیام رسان ویژه ندارند.

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار