141105
۳۰ بهمن ۱۳۹۶
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد؛

راه‌اندازی نظام اینترنت کودک برای سالم‌سازی فضای مجازی

محمد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی نظام اینترنت کودک برای مصونیت کودکان در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موضوع اینترنت کودک و نوجوان اظهار کرد: از تهدیدهایی که در خانواده‌ها وجود دارد بحث کودکان است که برای مسائل غیراخلاقی حساسیت دارند و جستجوی یک عبارت در گوگل ممکن است عبارت نامناسبی بیاورد.

وی افزود: بنابراین ما در حال راه‌اندازی نظام اینترنت کودک هستیم زیرا ممکن است گوگل برای سالم‌سازی فضای مجازی با ما همکاری نکند اما موتورهای جستجوی بومی از جمله پارسی‌جو و یوز این نیاز را برطرف می‌کنند. ضمن اینکه اطلاعات آنها قابل مدیریت و سالم‌سازی است.

جهرمی درباره پیام‌رسان‌های داخلی توضیح داد: در رابطه با بحث پیام‌رسان‌ها سندی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده  است.البته در اکثر کشورها نگرانی‌هایی در حوزه فعالیت پیام‌رسان‌ها و به طور کلی رسانه وجود دارد و پایش انجام می‌شود. در این سند که توسط شورای عالی فضای مجازی تبیین شده هر کدام از دستگاه‌ها وظایفی دارند و اگر حاکمیت و بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهند پیام‌رسان‌هایی شکل می‌گیرند. همچنین مرکز ملی فضای مجازی باید گزارش دهد که هر کدام از دستگاه‌ها نسبت به توسعه پیام‌رسان‌ها چه فعالیتی کرده‌اند.

وی در پاسخ به میزان اعتماد به پیام‌رسان‌های بومی توضیح داد: از طرفی باید بررسی کرد که پیام‌رسان‌های داخلی چه میزان توانمندی دارند و چه تعداد کاربر را پوشش دهند. آنها باید کیفیت سرویس خود را ارتقا داده و اعتماد عمومی را بالا ببرند. همچنین بخشی دیگر از اعتماد عمومی به حفظ حریم شخصی برمی‌گردد و در حال حاضر در جامعه شایع شده که این احساس امنیت وجود ندارد. مصوبه شورای عالی فضای مجازی مشخص می‌کند که دستگاه‌ها باید در قبال حفظ حریم خصوصی افراد چه اقداماتی انجام دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پیام‌رسان‌ها زیرساخت اقتصادی جامعه هستند، اظهار کرد: موضوعات پرداخت، پرونده سلامت افراد و مواردی از این دست نباید در جای دیگری غیر از کشور قرار گیرد بنابراین از بعد امنیتی حتما لازم است که نظام پیام رسان را داخلی کنیم. در حال حاضر همه فعالان رسانه از وزارت ارتباطات انتظار دارند اما قانون به ما اجازه مقررات‌گذاری در این حوزه را نمی‌دهد و از طرفی کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند مثل دستگاه قضایی از ما مطالبه می‌کنند؛ در صورتی که نیاز به عزم عمومی داریم.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار