140898
۲۹ بهمن ۱۳۹۶

اولین ثمره دلبستگی سالم، آرامش است/ آغوش گرم مادر، بهترین ملجاء کودک

یک کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اولین ثمره دلبستگی سالم، آرامش و اطمینان است، اظهار کرد: آغوش مادر، بهترین ملجاء کودک، مخصوصا در دو سال اول زندگی است.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه حسینی‌فر، یک کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی در خراسان‌جنوبی گفت: برخی از زوجین به بهانه عشق شدید و حسادت ناشی از عشق گاهی چنان عرصه را بر همسر خود تنگ می‌کنند که همسر، فرصتی برای تعامل آزادانه با فامیل نمی‌یابد.

وی افزود: اولین ثمره دلبستگی سالم، آرامش و اطمینان است و روان شناسان معتقدند اگر متوجه شدید در دلبستگی‌های خود به این آرامش و اطمینان دست نیافتید، باید در پی نقص و مشکلی باشید که قطعا در نوع دلبستگی شما به طرف مقابل وجود دارد.

این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی بیان کرد: به طور طبیعی هر انسان نیاز به برقراری ارتباط عاطفی سالم یا همان دلبستگی سالم دارد اما چه می‌شود که گاه در زندگی این دلبستگی‌های سالم جای خود را به وابستگی‌های آزار دهنده می‌دهند.

 

حسینی‌فر ادامه داد: این مساله ریشه در عوامل گوناگون دارد اما یکی از مهم‌ترین این عوامل، ارتباط با والد یا والدین در دوران کودکی است.

وی خاطرنشان کرد: طبق پژوهش‌های جان بالبی، روان شناس؛ ریشه دلبستگی‌های ایمن یا اضطراب‌ها و آشفتگی‌های ناشی از دلبستگی نا ایمن را می‌توان در دوران کودکی به خصوص دو سال اول زندگی جستجو کرد.

این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی با بیان اینکه ارتباط سالم والدین با کودک نقش مهمی در پیوندهای عاطفی وی در آینده دارد، افزود: روان شناسان توصیه می‌کنند کودک در دو سال اول زندگی پرستار ثابت داشته باشد.

 

حسینی‌فر ادامه داد: روان شناسان معتقدند کودک ترجیحا در این سن به مهد کودک سپرده نشود و به طور کامل تحت پرستاری مادر باشد.

وی اظهار کرد: اگر به هر دلیلی به طور مثال شاغل بودن مادر نیاز به حضور پرستار دیگری بود، باید این پرستار ثابت باشد و مدام تغییر نکند.

این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی ادامه داد: اگر پرستار ثابت در این دو سال نقش خود را به خوبی ایفا کند اولین قدم برای داشتن پیوندهای عاطفی آرام و سالم برداشته شده است.

 

گفتگوی با کودک، زمینه ساز آینده‌ای آرامش بخش

حسینی‌فر بیان کرد: در سنین بالاتر کودک قدری مستقل شده و می‌تواند در مهد کودک به سر ببرد اما باز هم نیاز است والدین وقتی برای گفتگو با او بگذارند و اگر کودک بهانه گیری کرد در پی ریشه این بهانه گیری‌ها باشند.

وی خاطرنشان کرد: هر چه سن کودک بیشتر می‌شود امکان گفتگو بیشتر شده و والدین راحت‌تر می‌توانند با او ارتباط برقرار کنند.

این کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی یادآور شد: کودکی که در خانواده با آرامش و دلبستگی‌های سالم رشد می‌کنند در آینده کمتر دچار وابستگی‌های آزاردهنده می‌شود و در روابط تازه‌ای که برقرار می‌کند، آرامش بیشتری دارد.

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار