موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
140884
۲۹ بهمن ۱۳۹۶

«کودکی بچه‌های کویر» منتشر شد

کتاب «کودکی بچه‌های کویر» به قلم محمد عموزاده مجموعه‌ای از داستان‌ها و آداب‌ورسوم فولکلوریک و رسوم اجتماعی مردم سمنان به همت حوزه هنری این استان به چاپ رسید.

به گزارش کودک پرس، گروه استان‌ها: «کودکی بچه‌های کویر» به قلم محمد عموزاده مجموعه داستان‌ها، روایات و ضرب‌المثل‌های فرهنگ بومی سمنانی به همت حوزه هنری استان سمنان با طراحی حمیدرضا علیان و گرافیک محمدتقی رهبری فرد در هشت فصل و ۱۹۰ صفحه در قطع رقعی منتشر شد.

تصویرگری رنگی در برخی صفحات این کتاب، باعث شده تا فرهنگ‌عامه موسوم به فولکلوریک با آرایه بصری بهتری به مخاطب عرضه شود و این امر یکی از ویژگی‌های مفید کتاب «کودکی بچه‌های کویر» است.

محمد عموزاده نویسنده این کتاب ۶۲ ساله و اهل سمنان است، وی از سال ۸۰ جمع‌آوری فلک‌های سمنانی را آغاز و تا کنون یک مجموعه دیگر شامل ضرب‌المثل‌های سمنان را نیز گردآوری کرده است.

 

واقعیت‌های دوران کودکی بچه‌های کویر، خرید کودکی بچه‌های کویر، بهداشت و کودکی در کویر، مراسم عزاداری در کویر، مراسم عروسی و خاطرات کودکی و … ازجمله فصل‌های «کودکی بچه‌های کویر» هستند.

همچنین از زیر فصل‌های این کتاب می‌توان به وقتی دوچرخه کرایه می‌کردیم، شام غریبان، استفاده بهینه از نفت، کلاس درس ابتدایی و بازی‌های کودکانه مردم کویر اشاره کرد.

 

در بخشی از مقدمه این کار می‌خوانیم: «کودکی بچه‌های کویر» دل نوشته‌ای است در قالب قصه و حکایت وقایعی که همه آن‌ها در زندگی هم‌نسلان نویسنده رخ‌داده و در سایه‌روشن خاطرات نگارنده جای دارد. پس این اثر حاصل تجربه های شخصی نویسنده از زندگی کودکی در شهرهای کویری مثل سمنان است که در آن خوبی ها، بدی ها، ناکامی ها، خوشی ها و … گردآوری شده است و در واقع کاوشی بین عینیت و تجارب نویسنده در دوران کودکی محسوب می شود.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار