140717
۲۸ بهمن ۱۳۹۶

مدیرکل بهزیستی استان زنجان: علت ۵۰ درصد از معلولیت‌ها اختلالات ژنتیک است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: از هر ۵۰۰ کودک در دنیا، یک کودک PKU دارد.

به گزارش کودک پرس ، منطقه زنجان، محمد محمدی‌قیداری در مراسم افتتاح اولین مرکز حمایت از بیماران متابولیک استان زنجان (PKU)، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مهم دولت و بهزیستی، پیشگیری از تولد معلولان است.

در این راستا سالانه 50 هزار کودک در استان تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم و کودکان یک تا 10 روزه نیز تحت معاینات غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند.

این مسئول با بیان اینکه علت 50 درصد از معلولیت‌ها، اختلالات ژنتیک است، ادامه داد: خوشبختانه با اجباری کردن مشاوره ژنتیک در برنامه ششم توسعه تا حد زیادی جلوی تولد معلولان گرفته می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مراکز ارائه مشاوره و خط 1480 بهزیستی، تا حد زیادی از شیوع اضطراب و استرس در اقشار مختلف می‌کاهد، افزود: در حال حاضر 20 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند و با پیشگیری از تولد نوزاد معلول این هزینه ها به مردم و دولت تحمیل نخواهد شد.

 

محمدی با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های سازمان، توانمندسازی معلولان است و مبلمان شهری و ادارات و نهادها باید مناسب سازی شوند، تصریح کرد: 6000 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند و برای کمرنگ شدن شاخص آسیب‌های اجتماعی، همه ارگان های فرهنگی باید جدی‌تر ورود کنند؛ چراکه آسیب‌های اجتماعی خزنده و مسری است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر اینکه اختلالات متابولیکی ارثی است و نوزادان مبتلا به دلایلی باید از غذاهای رژیمی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اختلالات ژنتیکی اگر در بدو تولد تشخیص داده نشود منجر به عقب ماندگی ذهنی می‌شود و جای سپاس دارد که دانشگاه علوم پزشکی در این راستا طرح‌های غربالگری اجرا می‌کند.

 

محمدی با اشاره به اینکه مصرف شیر مخصوص و مواد غذایی با فنیل آلانین کم، راه علاج این قشر است، تصریح کرد: از هر 500 کودک در دنیا یک کودک مبتلا به این بیماری است و یکی از راه‌های برون‌رفت از محدودیت منابع تشکیل چنین موسساتی است.

مدیر موسسه نیز در ادامه گفت: بسیاری از خانواده‌هایی که تحت حمایت این موسسه هستند و فرزندانشان به PKU مبتلا است، حتی توانایی تامین رژیم‌های غذایی مخصوص کودکانشان را ندارند.

اوجاقلو افزود: باید دستان پر مهر پدران و مادرانی که فرزندشان به علت عدم آگاهی و یا عدم توانمندی به PKU مبتلا شده است ببوسیم و به گرمی بفشاریم. تکه‌ای از وجود این پدران و مادران دچار نقص ذهنی و جسمی شده است و این پدر و مادر با قلبی مالامال از درد و صبوری امید به درمان کودکشان دارند.

 

وی افزود: بسیاری از این پدران و مادران نمی‌توانند با فراغ بال یک وعده غذا بخورند، چرا که کودکشان همیشه گرسنه است و فقط باید رژیم غذایی خود را مصرف کنند که دست‌یابی به آن راحت نیست.

اوجاقلو یادآور شد: این کودکان از حضور در پای سفره‌های رنگین محروم‌اند و آرزوی موسسه این است که هرگز احساس محرومیت نکنند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار