موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
140667
۲۸ بهمن ۱۳۹۶
شاعر ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد؛

شعر نوجوان تحت تاثیر آفت مضامین تکراری قرار گرفته است

بیوک ملکی شاعر ادبیات کودک و نوجوان، یکی از مشکلاتی که اکنون گریبان شعر نوجوان را گرفته است را تکراری بودن مضامین دانسته و اینکه شاعران کمتر زحمت می‌کشند که یک مضمون نو را کشف کنند.

به گزارش کودک پرس ، در نشست شعرخوانی شعرای نوجوان و بزرگسال که با حضور بیوک ملکی شاعر ادبیات کودک و نوجوان برگزار شده بود، این شاعر بیان کرد: این جلسات از آن جهت که می تواند ایجاد انگیزه کند، ارزشمند است.
وی اضافه کرد: بخش اصلی کار، هنر فردی است اما یکی از آفت‌هایی که می‌تواند این جلسات داشته باشد این است که زبان کارها شبیه هم میشود.

وی افزود: گاهی شعرهای کودک شاعران مختلف را که می‌خوانیم حس می‌کنیم کار یک نفر است، این آمیختگی شعرها باهم حاصل برخی از جلسات است و باید مراقبت کنیم این جلسات صرفا ایجاد انگیزه کند.
وی در پاسخ به این سوال که کار کردن در حوزه‌های مختلف ادبیات لطمه‌ای به زبان و سوژه‌یابی برای کار در حوزه‌ی نوجوان می‌زند یا خیر گفت: نمی‌توان حکم کلی صادر کرد مثلا ما می‌توانیم قیصر امین پور را مثال بزنیم که در هر دو حوزه‌ نوجوان و بزرگسال کار می‌کرد و در هر دو حوزه هم موفق بود اما ترجیح خود من این است در یک حوزه کار کنم و معتقدم تمرکز بر یک حوزه موجب کیفیت بخشی به اثر می‌شود کما اینکه ممکن است کسی در حوزه‌های مختلف کار کند و موفق هم بشود.

 

وی در خصوص نزدیک شدن به فضای ذهنی نوجوانان گفت: مشکلی که در حال حاضر شاعران کودک و نوجوان دارند این است که تغییر نسل ها حتی می‌توان گفت به ساعت اتفاق می افتد و این کار را مشکل می‌کند، اگر ما فقط از این زاویه قضیه را نگاه کنیم دچار رعب و وحشت میشویم اما از طرف دیگر یک‌پشتوانه‌ی شعر داریم ممکن است نوجوانان کلیت ذهنشان عوض شود اما شعر می‌تواند مسیر خود را برود و در عین حال جذابیت خود را از دست ندهد که این به زبان شعر، موضوع شعر و تکراری نشدن مضامین مربوط می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که اکنون گریبان شعر نوجوان را گرفته است همین تکراری بودن مضامین است، یعنی کمتر زحمت می‌کشند که یک مضمون نو را کشف کنند و من فکر می‌کنم در نهایت شعر اگر به معنی واقعی کلمه شعر باشد هرچقدر هم که نسل ها در حال تغییر باشند آن شعر جذابیت خود را خواهد داشت.
وی گفت: ما وظیفه داریم کودکان و نواجوانان را با متون کلاسیک آشنا کنیم که اگر ما این آثار را از دست بدهیم همه چیزمان را ازدست خواهیم داد.

وی توجه نکردن خانواده ها به کتاب و جذاب نبودن شعرها را از دیگر دلایل تیراژ پایین کتاب عنوان کرد.

در انتهای این نشست کیک تولد هفت‌سالگی خانه ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان با حضور کودکان و نوجوانان حاضر در نشست بریده شد.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار