139460
۲۱ بهمن ۱۳۹۶
طی سال جاری صورت گرفت؛

غربالگری شنوایی حدود ۱۳ هزار نوزاد در قزوین

کارشناس برنامه شنوایی‌سنجی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه طی سال جاری غربالگری شنوایی حدود ۱۳ هزار نوزاد در قزوین انجام شد، گفت: تشخیص کم‌شنوایی و آغاز درمان، در هوش و قدرت یادگیری کودک، بسیار مؤثر است.

به گزارش کودک پرس ، طرح کشوری غربالگری شنوایی نوزادان، تشخیص و مداخله نوزادان و شیرخواران توسط سازمان بهزیستی کشور طراحی و از اسفند 83 در تمام استان‌های کشور آغاز شده است.

غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران، برنامه‌ای عمومی برای تمام نوزادان تازه متولد شده قبل از ترخیص از بیمارستان است که توسط کارشناس شنوایی‌سنجی انجام می‌شود.

آمنه احدی‌زاده کارشناس برنامه شنوایی‌سنجی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار داشت: انجام این آزمون، بسیار سریع بوده (2 تا 5 دقیقه) و برای نوزادان، ناراحت‌کننده و دردناک نیست.

وی با بیان اینکه همه تازه متولدان قبل از یک ماهگی، باید تحت غربالگری شنوایی قرار بگیرند و همه نوزادانی که نتیجه غربالگری شنوایی آن‌ها مثبت بوده است(مشکوک به کم‌شنوایی) باید قبل از سه ماهگی تحت ارزیابی‌های شنوایی‌شناسی تخصصی قرار بگیرند، گفت: همه نوزادان کم‌شنوا باید قبل از 6 ماهگی تحت مداخله بهنگام مناسب قرار بگیرند.

 

بنا به اظهار کارشناس برنامه شنوایی سنجی مرکز بهداشت استان قزوین، کم‌شنوایی از شایع‌ترین اختلالات مادرزادی است و در نوزادان، بدون علایم و نشانه ظاهری و اختلالی آرام و خاموش است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی، ممکن است کم‌شنوایی تا 18 یا حتی 24 ماهگی پنهان بماند.

به گفته این کارشناس، سن تشخیص کم‌شنوایی(قبل از سه ماهگی) و شروع توانبخشی(قبل از 6 ماهگی) از عوامل مهم در بهبود گفتار و زبان در کودکان کم شنواست و از حدود 6 ماهگی تا سه سالگی، بهترین دوران زبان‌آموزی کودک به شمار می‌رود.

کارشناس برنامه شنوایی‌سنجی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه طی سال جاری غربالگری شنوایی حدود 13 هزار نوزاد در قزوین انجام شد، ادامه داد: تشخیص کم‌شنوایی و آغاز درمان، در هوش و قدرت یادگیری کودک، بسیار مؤثر است.

 

احدی‌زاده با گفتن اینکه 5.3 درصد از جمعیت کل جهان را کم‌شنوایی ناتوان‌کننده تشکیل می‌دهد و در ایران، شیوع کم‌شنوایی مادرزادی 4.7 در هر یک هزار تولد زنده است، مطرح کرد: در سال گذشته تعداد 12 هزار و 680 نوزاد توسط سازمان بهزیستی استان قزوین از نظر شنوایی غربالگری شدند(60 درصد نوزادان متولد شده) و از این تعداد 185 نوزاد مبتلا به کم شنوایی شناسایی شد که 27 درصد کم شنوایی متوسط، بالغ بر 35‌ درصد کم‌شنوایی شدید و 38‌ درصد کم شنوایی عمیق داشتند.

 

* اجرای برنامه غربالگری در مراکز خدمات جامع سلامت قزوین

وی در خصوص ادغام برنامه غربالگری کم‌شنوایی مادرزادی دائمی با حضور کارشناسان برنامه غربالگری کم‌شنوایی شهرستان‌های تحت پوشش استان در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار