138004
۱۵ بهمن ۱۳۹۶

افزایش قد کودکان باعث درآمد زیاد در بزرگسالی می‌شود

یک مسؤل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تغذیه مناسب زیر بنای رشد اقتصادی است، گفت: هر یک دلار سرمایه‌گذاری در مداخلات تغذیه‌ای ۱۶ دلار سود دهی دارد و با هر ۱۰ درصد افزایش درآمد سرانه، شیوع کوتاه قدی تغذیه‌ای ۳.۲ درصد و لاغری ۷.۴ در صد کاهش می‌یابد.

به گزارش کودک پرس ، زهرا عبداللهی – مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه در کودکان خوب تغذیه شده شانس فقیر شدن در بزرگ سالی 33 درصد کمتر است، افزود: هر یک سانتی متر در افزایش قد کودک منجر به 5 درصد افزایش در میزان درآمد فرد در بزرگسالی می‌شود.

عبداللهی با اشاره به اینکه 88 درصد کشورهای جهان با اشکال مختلف سوء تغذیه مواجه هستند، گفت: 2 میلیارد نفر با کمبود ریز مغذی ها مثل کم خونی فقر آهن، کمبود روی و ویتامین A و D، 155 میلیون کودک با کوتاه قدی (سوء تغذیه مزمن)، 52 میلیون کودک با لاغری (سوء تغذیه زمان حال)، 2 میلیارد نفر بزرگسال با اضافه وزن و چاقی و 41 میلیون کودک چاق هستند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان این که 815 میلیون نفر در جهان با سوء تغذیه و گرسنگی مواجه هستند، افزود: کم آبی و خشکسالی، اهداف توسعه پایدار را با چالش مواجه می‌کند.

 

عبداللهی با اشاره به اینکه در ایران مانند سایر کشورهای جهان در دوره گذر تغذیه ای اشکال مختلف سوء تغذیه در زنان وجود دارد، افزود: همچنین کمبود ریز مغذی ها، اضافه وزن و چاقی و بیماری های غیرواگیر مثل دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، چربی خون بالا، فشار خون بالا و برخی انواع سرطان ها و پوکی استخوان وجود دارد.

وی افزایش موارد ابتلا به بیماریها و مرگ و میر به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن، کاهش ضریب هوشی، اختلالات باروری، سقط جنین و مرده زایی، اختلال در سلامت استخوان، کاهش بازده تولید و رکود اقتصادی را از پیامدهای کمبود ریز مغذی ها بیان کرد و گفت: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته آهن یاری در زنان و دختران، 40 درصد کاهش در شیوع کمبود آهن دختران و 33 درصد کاهش در شیوع کمبود آهن در زنان را شاهد هستیم.

 

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه با اشاره به این که میزان شیوع کمبود ویتامین دی در شهرها در زنان باردار نسبت به روستاها بیشتر است، افزود: شیوع کمبود ویتامین دی در زنان 14 تا 20 ساله نسبت به مردان در همین گروه سنی بیشتر است.

به گفته وی، ابتلا به ریکتز، راشیتیسم در کودکان، نرمی استخوان، پوکی استخوان و شکستگی‌های خودبخودی استخوان در بزرگسالان، افزایش ابتلا به آسم و آلرژی، افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های اتوایمیون از پیامدهای کمبود ویتامین دی است.

 

وی در همایش بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایر ضمن اشاره به اینکه زنان نسبت به مردان بیشتر دارای اضافه وزن و چاقی هستند، افزود: میزان فعالیت فیزیکی زنان نسبت به مردان کمتر است و چاقی شکمی در پسران 20.41 درصد و در دختران 17.79 درصد است.

عبداللهی دیابت، فشار خون بالا، اختلالات چربی خون، بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها، مشکلات مفصلی استخوانی، اختلالات باروری، کاهش کارآمدی و کاهش طول عمر را از پیامدهای اضافه وزن و چاقی بیان کرد و گفت: الگوی غذایی نامناسب( مصرف زیاد قند، نمک، چربی و مصرف کم سبزی و میوه، پرفشاری خون، چاقی (توده بدنی بالا)، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از ده عامل خطر اول بیماری های غیرواگیر در ایران هستند.

 

به گفته عبداللهی، کاهش اشکال مختلف سوء تغذیه، کاهش ریسک فاکتورهای تغذیه ای بیماری های غیرواگیر و فرهنگسازی تغذیه سالم بعنوان نقشه راه سند ملی تغذیه و امنیت غذایی 1390 تا 1400 هستند.

عبداللهی با اشاره به بکارگیری 1100 کارشناس تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت، گفت: ارائه مراقبت های تغذیه ای کلیه گروه های سنی و جنسی، بررسی BMI و کنترل وزن، آموزش و مشاوره تغذیه و تنظیم برنامه غذایی، مکمل یاری آهن، اسید فولیک، قطره A و D ، مولتی ویتامین مینرال برای کلیه مادران باردار و شیرده زیر دو سال، نوجوانان دختر، مکمل یاری مگادوز ویتامین D در کلیه دختران و پسران دبیرستانی، زنان میانسال و سالمندان ، مادران باردار، توزیع سبد غذایی برای کودکان و مادران مبتلا به سوء تغذیه نیازمند با همکاری سازمان های حمایتی، کاهش میزان قند، نمک و چربی در محصولات غذایی و نوشیدنی، برچسب گذاری تغذیه ای، بسیج های آموزش همگانی تغذیه سالم، غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، افزودن ید به نمک های خوراکی و راه اندازی سامانه سمات از اقدامات انجام شده و در دست اجرا است.

 

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت یکی از اقدامات آتی در برنامه های آینده را گسترش سامانه سمات( سامانه ملی امنیت غذا و تغذیه ) بیان کرد و گفت:اجرای بسته مداخله ای و بین بخشی ( بسته امنیت غذایی) با تاکید بر توانمند سازی زنان، غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D ( آرد، لبنیات و روغن) شناسایی و ترویج غذاهای بومی، گسترش برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان، ظرفیت سازی و آموزش تیم سلامت، برگزاری کارگاههای آموزشی تغذیه برای کارکنان سایر بخش ها، آموزش سفیران سلامت در لایه‌های مختلف در حیطه غذا و تغذیه سالم، آموزش تسهیل گران توسعه روستایی به عنوان سفیران تغذیه سالم و بازنگری و کاهش قند، نمک و چربی در استاندارد محصولات غذایی از اقدامات آتی وزارت بهداشت در امور تغذیه و غذا است.

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار