136407
۰۴ بهمن ۱۳۹۶

فعال حقوق کودک: جمع‌آوری کودکان کار و خیابان برای همیشه متوقف شود

یک فعال حقوق کودک با انتقاد از جمع‌آوری مجدد کودکان کار و خیابان گفت: اگر قرار بود اجرای این طرح موثر باشد باید تاکنون کودک کاری در خیابانها مشاهده نشود، در حالیکه می‌بینیم اینگونه نیست و بر تعداد این کودکان نیز کاسته نشده است.

به گزارش کودک پرس ،«فاطمه قاسم زاده» افزود: شهریور ماه امسال بر اساس «مصوبه فوریت های اجتماعی شورای اجتماعی کشور» جمع آوری کودکان کار در خیابان آغاز شد و با تلاش و پیگیری سازمان های غیر دولتی و توجه ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این طرح متوقف شد.
وی اظهار داشت: اینک بر اساس شواهد موجود دستگیری این کودکان دوباره آغاز شده و آنان به مراکزی منتقل می شوند که از امکانات حداقلی و ضروری برای زندگی برخوردار نیستند.
قاسم زاده گفت: طی سه دهه گذشته این سی و دومین باری است که جمع آوری کودکان کار انجام می گیرد؛ بی تردید مسئولان حوزه کار می دانند که بر اساس قوانین موجود کار کودک در خیابان آن هم به علت نیاز خانواده بر اساس قوانین موجود جرم نیست و نمی توان کودکی را به این علت دستگیر کرد.

این فعال حقوق کودک ادامه داد: چنانچه کودکی بد سرپرست است، اثبات آن در کف خیابان امکان پذیر نیست و در صورت اثبات باید والدین او را دستگیر کرد، نه کودک را.
وی در پایان اعلام کرد: شبکه یاری کودکان کار از مسئولان حوزه کار و در راس آن از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار دارد، با توجه به تأثیرات زیانبار دستگیری کودکان کار، برای آنان و خانواده هایشان، تدبیری اتخاذ شود تا این گونه اقدامات که مصداق خشونت با کودکان است، متوقف گردد.

طرح «جذب و ساماندهی کودکان کار خیابان» از مرداد ماه سالجاری آغاز شد، اما ساعتی پس از آغاز این طرح موجی از انتقادات به نحوه جمع‌آوری وارد شد تا جایی که وزارت کار، بهزیستی، اعضای شورای شهر و سمن های فعال در حوزه کودک بارها از اجرای این طرح اظهار نگرانی کرده‌ و نسبت به این طرح نقدهایی داشتند.
آنان بارها اعلام کردند که جمع‌آوری کودکان باید مطابق با آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب 1384هیات دولت انجام شود نه اینکه جمع‌آوری کودکان همراه با طرح جمع‌آوری متکدیان و معتادان اجرایی شود.

«روزبه کردونی» مشاور وزیر کار در امور شهروندی پس از اجرای این طرح از برگزاری نشست هایی به ریاست فرماندار تهران و با حضور معاون مرکز اجتماعی و فرهنگی وزرات کشور، نمایندگان وزارت کار، نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با این موضوع نظیر شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی خبر داده بود که نتیجه این نشست ها مصوبه‌ای شد که بیانگر به ثمر رسیدن پیگیری مخالفان نحوه اجرای این طرح اعم از فعالان حقوق کودک دولتی و غیردولتی بود.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار