موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
136005
۰۲ بهمن ۱۳۹۶
پروانه سلحشوری:

کتاب‌های کودک و نوجوان ویترین ثابتی ندارند/ مجلس ممنوعیت مطالعه کتب غیردرسی در مدارس را پیگیری می‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: قطعا اگر آموزش و پرورش مانع مطالعه دانش‌آموزان شود با این موضوع برخورد می‌کنیم و بنده حتما این موضوع را در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح می‌کنم.

به گزارش کودک پرس ، برنامه ” گفت و گوی فرهنگی ” رادیو گفت و گو با موضوع «سرانه پایین مطالعه، فاجعه فرهنگی» در ارتباط تلفنی با پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس روانه آنتن شد.

سلحشوری در ابتدای ارتباط تلفنی با رادیو گفت و گو و در پاسخ به این سوال که چرا مجلس اقدام جدی در مورد ممنوع کردن مطالعه کتب غیردرسی در مدارس و قید شدن این موضوع در آئین نامه انضباطی برخوردی با آموزش و پرورش ندارد گفت: من کمی متعجبم که چرا شما دلیل عدم مطالعه کودکان و حتی بزرگترها را به آموزش و پرورش نسبت می دهید در حالی که آموزش و پرورش تنها نهاد جامعه پذیرکردن ما نیست و این مسئله ابتدا از نهاد خانواده شروع می شود.

 

وی با بیان اینکه عاداتی که در ما انسانها شکل می گیرد ابتدا تحت تاثیر نهاد خانواده است،افزود:خانواده و رسانه از جمله نهادهای متولی جامعه پذیرکردن افراد در کنار آموزش و پرورش هستند که دراین میان به خصوص صدا و سیما بُرد بیشتری دارد.مسئله این است که ما عادت نکرده ایم که در کنار بچه ها کتاب بخوانیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا به وزارت آموزش و پرورش درخصوص منع کردن دانش آموزان از مطالعه کتب غیردرسی در مدارس تذکر نمی دهید، بیان داشت: قطعا اگر ببینیم که آموزش و پرورش مانع مطالعه بچه ها می شود برخورد می کنیم و بنده حتما این موضوع را در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح می کنم چرا که ما انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش در تربیت بچه ها نقش داشته باشد.

 

سلحشوری با بیان اینکه بعید می دانم در این خصوص طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش صورت بگیرد ادامه داد: متولی بحث وزارت آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس است؛ولی به این معنی نیست که من که در کمیسیون فرهنگی هستم در این حوزه ورود پیدا نکنم ؛چرا که مبحث کتاب و کتابخوانی به کمیسیون ما هم بر می گردد.

وی با اشاره به دوران تدریس خود در مدرسه و دانشگاه گفت: من همیشه به دانش آموزان و دانشجویانم کتاب معرفی می کردم و حتما برای کسانی که علاوه بر کتب درسی خود به مطالعه کتاب های دیگر نیز توجه داشتند نمره خاصی در نظر می گرفتم و به این ترتیب آنها تشویق می شدند و در آخر ترم هم از اینکه مطالعه بیشتری داشتند؛ابراز خرسندی می کردند. من می دیدم که لذت ناشی از این آگاهی چقدر مفید و تاثیرگذار بوده است.

 

سلحشوری افزود:درحال حاضر کتاب های کودک و نوجوان ویترین ثابتی ندارند و آموزش و پرورش باید مدارس را در اختیار ارائه آثار سودمند غیردرسی قرار داده و ویترین ثابتی برای آنها باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان اظهار داشت: متاسفانه ما چه در حوزه کتاب و چه فیلم و سینما آثار متعلق به این گروه سنی را کمتر مشاهده می کنیم و این ضعفی است که بارها با وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد مطرح کرده ایم و مجددا مطرح کرده و به پیگیری خود ادامه می دهیم .

 

 

منبع: خانه ملت

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار