135985
۰۲ بهمن ۱۳۹۶
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی مطرح کرد؛

کمبود مراکز «مهر خانواده» در مشهد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی گفت: مشهد با دارا‌بودن یک مرکز ملاقات والدین و کودک به سه مجموعه دیگر نیاز دارد.

به گزارش کودک پرس ، یکی از مشکلاتی که فرزندان پس از جدایی والدین خود با آن مواجه هستند، این است که درصورتی‌که پدر و مادرشان نتوانند به تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند خود با یکدیگر به توافق برسند، باید براساس حکم دادگاه عمل کنند و قاضی در آن حکم، مکان مربوط به تحویل کودک به پدر یا مادر را مشخص می‌کند. در گذشته، این ملاقات‌ها بیشتر در فضای کلانتری‌ها انجام می‌شد و از لحاظ روانی تأثیر مخربی بر روحیه کودکان می‌گذاشت.

به همین منظور، طرح ایجاد مرکز ملاقات والدین و کودک در دستور‌کار قرار گرفت و مطابق با آن، قرار شد دیدار فرزندان طلاق با والدین به‌جای کلانتری‌ها در این مراکز صورت گیرد. هدف از افتتاح این مراکز، جلوگیری از آثار منفی است که به‌واسطه شرایط نامناسب و تنش‌زای محیط انتظامی کلانتری‌ها به‌وجود می‌آید و ناگزیر بر روح و روان کودک تأثیر می‌گذ‌ارد و آسیب‌های تربیتی بسیاری را موجب می‌شود.

در‌همین‌راستا در قانون حمایت خانواده مصوب‌١٣٩١ و به‌موجب تبصره یک ماده‌۴١، قانون‌گذار به لزوم ایجاد امکانات مناسب برای ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان تأکید می‌کند و قوه‌ قضائیه را به فراهم‌سازی این ساز‌وکار مکلف کرده است. در این ماده قانونی آمده است: «قوه قضائیه مکلف است برای نحوه ملاقات والدین با طفل، سازوکار مناسب با مصالح خانواده و کودک را فراهم کند.» با‌این‌حال پس‌از چند سال از راه‌اندازی مراکز ملاقات والدین و کودک که از آن به مراکز «مهر خانواده» یاد می‌شود، کمبود کمی این مجموعه‌ها، نقصی در اجرای این طرح کارآمد به حساب می‌آید و در این مسیر، مشهد نیز با دارا‌بودن تنها یک مرکز مهر خانواده، با چالشی جدی مواجه است. افزایش و توسعه کمی و کیفی مراکز مذکور در زمره مهم‌ترین دستورکارهای جلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریتی و سامان‌دهی آسیب‌های اجتماعی خراسان‌رضوی که روز گذشته در محل دادگستری این استان برگزار شد، به شمار می‌آمد.

 

سهم یک‌چهاردهمی مشهد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی در این جلسه که شمار زیادی از مدیران و مسئولان دست‌اندرکار در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی نیز در آن حضور داشتند، با تأکید بر لزوم هم‌افزایی بین‌بخشی برای توسعه این مراکز گفت: ١۴‌مرکز «مهر خانواده» در شهرهای مختلف استان خراسان‌رضوی فعال است و مشهد نیز با دارا‌بودن یک مرکز ملاقات والدین و کودک به سه مجموعه دیگر نیاز دارد.
سیدجواد حسینی با اشاره به دستگاه‌هایی که می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی مضاعفی کنند، افزود: به همین منظور مجموعه‌هایی همچون شهرداری، اداره کل کتابخانه‌ها، آموزش‌و‌پرورش و کانون فکری کودکان و نوجوانان به‌دلیل نوع فضاهای در‌اختیار خود، باید برای توسعه این مراکز به‌صورت ویژه کمک کنند. مدیریت مرکز مهر خانواده مشهد، بر‌عهده مؤسسه مردم‌نهادی به نام «حیات سرمد» است.

 

همکاری‌نکردن برخی دستگاه‌ها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری خراسان‌رضوی نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت مراکز مهر خانواده، با انتقاد از همکاری‌نکردن برخی دستگاه‌های ذی‌ربط با اجرای این طرح گفت: بااینکه قانون‌گذار در این زمینه، خواستار همکاری جدی مجموعه‌هایی همچون تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی، بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها شده است، ‌اکنون تنها اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، گام‌هایی جدی و اثرگذار در این حوزه برداشته است. سید‌امیر مرتضوی با اشاره به حضور بیش‌از ٣۴‌هزار نفر در این مراکز از ابتدای اجرای این طرح، افزود: بیش‌از ۵١هزار نفرساعت برنامه آموزشی نیز ازسوی این مجموعه‌ها در استان برگزار شده است. به گفته معاون دادگستری خراسان‌رضوی، ١٠٠ خانواده نیز به‌واسطه حضور در این مراکز موفق به سازش شده‌اند.

 

ابلاغ ١۵٠ رأی در حوزه مجازات‌های جایگزین حبس

انجام مجازات‌های جایگزین حبس، از دیگر مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد. موضوعی که به گفته مسئولان قضایی استان، تأثیر بسیار بیشتری به‌نسبت مجازات حبس دارد و در همین راستا تاکنون ١۵٠رأی در این خصوص در استان صادر شده است.

همچنین معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی در این جلسه از کاهش ١٣.١‌درصدی طلاق در استان خبر داد و گفت: با اقدامات صورت‌گرفته توسط دستگاه‌های مختلف، رتبه استان در ثبت نرخ طلاق از رتبه سوم به جایگاه هشتم رسیده است. در این جلسه، گزارشی از عملکرد مجموعه‌های مختلف استان خراسان‌رضوی درزمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز ارائه شد.

 

 

منبع: قدس آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار