موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
135934
۰۲ بهمن ۱۳۹۶
کارگردان اپرای عروسکی «خیام»:

انتقاد کارگردان حوزه کودک از عدم توجه لازم مسئولان فرهنگی به تولید قصه‌های مناسب کودکان

بهروز غریب‌پور کارگردان حوزه کودک از نداشتن سینمای قصه‌گو، ‌فیلم کودک و انیمیشن مناسب انتقاد کرد و آن را زاده‌ عدم توجه مسئولان فرهنگی به امر تولید و بازتاب قصه‌های مناسب برای خردسالان و کودکان دانست.

به گزارش کودک پرس ، در آستانه‌ برگزاری بیستمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی، بهروز غریب‌پور عنوان کرد: «فرزندان ما نیاز به قصه دارند. این در حالی است که قصه‌هایی که از سوی ما تولید و روایت می‌شود سطحی است. داستان‌هایی از هویج و خرگوش روایت می‌کنیم که به مدرسه و دندان‌پزشکی می‌روند و فاقد تخیل‌اند. در حالی که قصه باید معیارهایی را دنبال کند.»

این کارگردان ادامه داد: «مدارا در زندگی، مقاومت در سختی‌ها و پرداختن به سجایای انسانی مواردی است که باید در دل قصه‌ها وجود داشته باشد، در حالی که ما به ادبیات سخیف روی آورده‌ایم، مجدد تاکید می‌کنم به آثاری که هیچ تخیلی در آن‌ها جریان ندارد.»

این استاد نمایش عروسکی که پیش‌تر به عنوان سخنران در جمع مربیان قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز حضور یافته در ادامه‌ سخنان خود به نقد شیوه‌ ارزیابی آثار در جشنواره‌ی قصه‌گویی پرداخت.

 

 

غریب‌پور عنوان کرد: «قصه‌گویی یعنی تجسم. شما هر شی، صدا و آوایی را که در آن استفاده کنی تا بر میزان این تجسم افزوده شود، در واقع قدمی را به سوی قصه‌گویی درست برداشته‌ای. این در حالی است که در کانون استفاده از ابزار و رفتار نمایشی به دلیل نزدیک شدن اثر به نمایش مطرود اعلام شده. به نظرم این نگاه غیرکارشناسانه است.

او افزود: چرا نقال‌های ما یک چوب همراهشان دارند؟ همین چوب دستی به نقال کمک نمی‌کند که بیان خود را تکمیل کند؟ آیا بر تجسم داستان از سوی مخاطب تاثیر ندارد؟ قطعا چرا! این‌که استفاده از ابزار را منع کنیم، در واقع فرمان توقف قصه‌گویی است.»

 

غریب‌پور درباره‌ مرزهای بین نمایش و قصه‌گویی تاکید کرد: «در این رابطه باید مرزها را شناخت. اگر یک نفر خیلی به دنیای نمایش نزدیک می‌شود اثر او قصه‌گویی – نمایش است و البته آن هم خطا نیست. اما عدم استفاده از ابزار ضد خلاقیت قصه‌گویی است و وقتی در یک محدوده متوقف شویم آن فضا یا فرصت را تبدیل به زندان کرده‌ایم.»

این هنرمند ادامه داد: «تلاش شعارگونه‌ ما برای جایگزین‌سازی تا زمانی که جلوی تولید قصه‌ خوب که منجر به تولید عروسک و دیگر آثار می‌شود را می‌گیریم هیچ ثمری نخواهد داشت.»

وی درباره‌ی تولیدات فرهنگی خاطرنشان کرد: «احساس می‌کنم برخی از تولیدات و فعالیت‌ها دیگر با دنیای کودک وصلتی ندارند. ما همه را به چوب می‌زنیم تا شاید فریاد یکی‌شان شنیده شود. تصور می‌کنم کانون نیز باید سرمایه‌ای را که پیش‌تر داشته تمام آن را هزینه و بازیابی کند.»

 

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۲ بهمن ۱۳۹۶ کار خود را در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب تهران آغاز می‌کند.

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار