135931
۰۲ بهمن ۱۳۹۶

مصطفی معین: بیش از ۲ ‌میلیون کودک کار و خیابانی در ایران وجود دارد

رئیس هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه با اشاره به رعایت نکردن حقوق کودکان در برخی از کشورهای دنیا گفت: براساس پژوهش‌های انجام شده پیش‌‌بینی می‌شود حداقل ۲ میلیون کودک کار و خیابانی در ایران وجود دارد.

به گزارش کودک پرس ، دکتر مصطفی معین در مراسم افتتاح هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه در سالن همایش سازمان جوانان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران افزود: رعایت حقوق کودکان در ایران در حد هشدار است و هنوز به سطح وخیم نرسیده است؛ مسئولان باید اقدامات جدی در این زمینه به عمل آورند.

رئیس کرسی یونسکو درآموزش سلامت در ایران ادامه داد که در کشورهای آفریقایی و مانند افغانستان حقوق کودکان رعایت نمی شود؛ در کشورهای جوان مانند ایران باید بیشتردر این زمینه سرمایه گذاری شود.

 

***نبود منع قانونی تنبیه کودکان در ایران

وی با اشاره به اینکه تنبه بدنی در 9 درصد از کشورهای دنیا ممنوع شده است، گفت: در کشوهایی مانند ایران منع قانونی برای تنبیه بدنی کودکان وجود ندارد.در مدارس و خانواده این موضوع وجود دارد اما متاسفانه بسیاری از آنها گزارش نمی شود.
معین به افزایش کودکان کار و خیابانی در کشورهای مختلف به خصوص در حال توسعه اشاره کرد و گفت: برخی از کشور ها از جمله ایران وضع خوبی در این زمینه ندارند.
رئیس هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه با اشاره به اینکه این افراد در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند گفت: آلودگی این افراد به ایدز 45 برابر بیشتر از متوسط افراد جامعه است.

 

** شاخص رضایت و شادی در ایران

وی به بررسی شاخص شادی و رضایت اشاره کرد و گفت: براساس بررسی یکی از موسسات در سال 2017میلادی ایران در بین 155 کشور دنیا رتبه 108 را در این شاخص بدست آورده که این رتبه دور از انتظار است.
رئیس هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه در ادامه به علت های خشونت اشاره کرد و گفت: عوامل اجتماعی، زیستی و محیطی از مهمترین عوامل بروز خشونت هستند.

وی، تغییرات آب و هوایی، سوانح طبیعی، خشکسالی، سیل، آلودگی هوا و کیفیت تغذیه و بهداشت را از جمله عوامل تاثیرگذار در بروز خشونت اعلام کرد و گفت: نابرابری اجتماعی، عدم شفافیت و پاسخگویی، فقر وحاشیه نشینی، بیکاری ، تحقیر و قانون گریزی از دیگر عوامل تاثیر گذار بر این موضوع هستند.
معین به انواع خشونت اشاره کرد و گفت: خشونت ها شامل گفتاری، رفتاری و نوشتاری است که باید با برنامه ریزی مناسب این خشونت ها را در جامعه کاهش داد تا مردم زندگی آرام و با آرامش داشته باشند.
دبیر علمی هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه نیز گفت: در این همایش سعی شده به خشونت فرهنگی و ساختاری پرداخته شود تا راهکار مناسبی برای آن تبیین شود.

دکتر مریم رسولیان برلزوم افزایش آگاهی مردم در این زمینه تاکید کرد و گفت: شیوع و بروز خشونت، بیان انواع آن و آمار خشونت ها در ایران از مهمترین موضوعاتی که در این همایش به آنها پرداخته می شود.
وی با اشاره به اینکه خشونت موضوع مهم و برخی از موارد آن در جامعه مغفول مانده است، گفت: در صورتی که ابعاد آن به درستی شناخته شود، می توان گام های موثری در کنترل خشنونت و در نتیجه رشد و تعالی جامعه برداشت.

رسولیان به برگزاری 5 میزگرد در این همایش اشاره کرد و گفت: همسرآزاری، کودک آزاری، خشونت های ساختاری و اجتماعی از جمله میزگردهای این همایش است که طی 2 روز ارائه خواهد شد.
وی به برگزاری کارگاه کنترل خشم در این همایش اشاره کرد و گفت: 2 نفر از کسانی که در این حوزه فعالیت گسترده رسانه ای داشته اند، معرفی و تقدیر می شوند.

هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه، اول بهمن در سالن همایش سازمان جوانان هلال احمر آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه دارد.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار