135895
۰۲ بهمن ۱۳۹۶

خراسان‌جنوبی در رتبه چهارم مسمومیت نوزادان با مواد مخدر/ دولت برای ۳ هزار زن معتاد در خراسان جنوبی چه می‌کند؟

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی در این استان تعدادی از کودکان به دلیل مصرف مواد مخدر توسط مادر، معتاد به دنیا می‌آیند. علاوه بر آن متأسفانه آن‌چه در حوزه اعتیاد کودکان در استان رخ می‌دهد، ناشی از بدعت‌ها و باورهای غلطی است که در برخی مناطق حاکم است؛ مبنی بر این‌که تنها راه درمان کوچک‌ترین دردی را که بر کودک وارد می‌شود، مصرف مواد مخدر می‌دانند.

به گزارش کودک پرس ، براساس شیوع‌شناسی سال 1391، خراسان جنوبی 3 هزار زن معتاد را در خود جای داده است که هر کدام از این افراد توانایی معتاد کردن فرزند خود را چه در زمان بارداری چه پس از آن دارند؛ به‌طوری که این وضعیت، خراسان جنوبی را در جایگاه چهارم مسمومیت نوزادان با مواد مخدر قرار داده است.

قرارگیری در مرز افغانستان به خودی خود خطر درگیری با مواد مخدر و اعتیاد را بالا می‌برد؛ حال زمانی که این وضعیت با مشکلاتی مانند خشکسالی و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و دامداری و در نهایت بیکاری همراه می‌شود، این خطر را چندین برابر می‌کند. به‌واسطه بیکاری نه تنها مردم برای گذراندن اوقات خود به مواد مخدر روی می‌آورند بلکه احتمال قاچاق راحت‌تر مواد مخدر به کشور نیز فراهم می‌شود؛ چراکه افراد از این طریق نیز تلاش می‌کنند تا درآمدی کسب کنند.

 

 

دشواری‌های پهناور بودن استان و همجواری با افغانستان و پاکستان

علی زندی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی معتقد است که طبق آمارها بیش از 84 درصد از تریاک دنیا را افغانستان تولید می‌کند؛ لذا همجواری با افغانستان، همجواری با استان سیستان و بلوچستان و پهناور بودن استان (سومین استان پهناور کشور) از علل و عواملی است که باعث شده در استان شاهد حمل و نقل و نگهداری و مصرف مواد مخدر باشیم.

اما در خراسان جنوبی علاوه بر اعتیاد به شکل کلی، شاهد اعتیاد زنان نیز هستیم. که این وضعیت می‌تواند آسیب‌های بیشتری نسبت به اعتیاد مردان داشته باشد؛ چراکه به دنبال این اتفاق علاوه بر مختل شدن نقش مدیریتی زن در خانواده و از هم گسستن خانواده، شاهد تولد نوزادانی معتاد خواهیم بود.

 

 

بدعت‌های غلط کودک را قربانی اعتیاد می‌کند

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی در این استان تعدادی از کودکان به دلیل مصرف مواد مخدر توسط مادر، معتاد به دنیا می‌آیند. علاوه بر آن متأسفانه آن‌چه در حوزه اعتیاد کودکان در استان رخ می‌دهد، ناشی از بدعت‌ها و باورهای غلطی است که در برخی مناطق حاکم است؛ مبنی بر این‌که تنها راه درمان کوچک‌ترین دردی را که بر کودک وارد می‌شود، مصرف مواد مخدر می‌دانند.

 

 

اعتیاد زنان به‌واسطه همسران خود

زندی در پاسخ به خبرنگار مهرخانه در مورد وضعیت اعتیاد زنان در خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس اطلاعات شیوع‌شناسی سال 1391، خراسان جنوبی 19 هزار معتاد دارد که 3 هزار نفر از آن‌ها زن هستند. متأسفانه درگیری بخشی از افراد به‌واسطه اعتیاد شوهر بوده است. شوهر با هدف مصرف راحت‌تر و داشتن آزادی بیشتر، همسر خود را درگیر این پدیده شوم کرده است. این موضوع براساس موارد خوداظهاری است. دلیل دیگر معتاد شدن زنان باورها و بدعت‌های غلطی بوده که به این زن داده شده است.

اطلاعات زندی براساس طرح شیوع‌شناسی سال 1391 مطرح شد و با توجه به روند درگیری با اعتیاد در کشور، انتظار می‌رود تعداد زنان معتاد این استان نیز افزایش یافته باشد.

 

 

اخطارهایی در زمینه وضعیت اعتیاد در زنان

بیش از 6 سال پیش نسیم بوستانی، کارشناس مسؤول وقت آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان اعلام کرد که اعتیاد و طلاق بیشترین آمار آسیب‌های اجتماعی استان خراسان جنوبی را دارد.

نبود اشتغال و روی آوری به تولید و قاچاق مواد مخدر یکی از معضلات اصلی خراسان جنوبی است که در این مسیر زنان را نیز درگیر می‌کند. بهمن‌ماه سال 93 علی کاظمی، رییس وقت اداره کل حقوقی قوه قضاییه اعلام کرد که در استان خراسان جنوبی، روستاهایی وجود دارد که تنها محصول آن‌ها مواد مخدر است! همچنین خردادماه سال 94 نیز اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده اعلام کرد: در خراسان جنوبی باید مسأله اعتیاد زنان مورد توجه قرار گیرد و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی لازم، این معضل در استان کاهش یابد.

 

 

خراسان‌جنوبی در رتبه چهارم مسمومیت نوزادان با مواد مخدر

همچنین در فروردین‌ماه سال جاری، حسین اسدبیگی، رییس اورژانس اجتماعی کشور اظهار کرد: تهران، کرمان، کرمانشاه و خراسان‌جنوبی به ترتیب بیشترین آمار نوزادان مسموم با موادمخدر را داشتند. مهدی زنگویی مطلق، معاون فنی وقت مرکز بهداشت خراسان جنوبی نیز در اسفندماه سال گذشته اعلام کرد که 58 مرکز درمان نگه‌دارنده با متادون و یک مرکز کاهش آسیب در استان وجود دارد.

اظهارات بالا، همگی گویای وضعیت نامناسب خراسان جنوبی در زمینه اعتیاد است؛ وضعیتی که از سال‌ها پیش نسبت به آن آگاهی وجود داشته و انتظار می‌رفت مسؤولان حوزه آسیب‌ها و مواد مخدر با انجام اقداماتی، این مشکلات را تعدیل کنند؛ البته تلاش‌هایی شده است.

 

 

پوشش 100 درصدی مهدکودک‌های مناطق آسیب‌پذیر طی سال جاری

تیرماه امسال شهرام شیخانی، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد: در حال حاضر 130 تیم پیشگیری از اعتیاد در مهدکودک‌های مناطق آسیب‌پذیر خدمات‌رسانی می‌کنند، همچنین 28 مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد، 10 پایگاه سلامت اجتماعی و 48 مرکز مشاوره روان‌شناختی در استان فعال است. سال گذشته 60 درصد مهدکودک‌های مناطق آسیب‌پذیر استان تحت پوشش طرح پیشگیری از اعتیاد قرار گرفت و امسال 100 درصد انجام می‌شود.

 

 

درمان 107 زن از ابتدای امسال

یکی از اقداماتی که در خراسان جنوبی انجام شده، راه‌اندازی مرکز درمان اعتیاد زنان است. آذرماه امسال ملیحه گنجی‌فرد، مدیر این مرکز در مورد دستاوردهای آن بیان کرد: از ابتدای راه‌اندازی این مرکز در سال 92 تاکنون، ۴۸۰ نفر از زنان معتاد درمان شده‌اند. از مجموع زنان درمان‌شده ۱۰۷ نفر از ابتدای سال تحت درمان قرار گرفته‌اند. در سال جاری بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های درمان این زنان را شامل ۶۳ نفر، شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر استان پرداخت کرده است. در خصوص بیمه بهبودیافتگان نیز تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. بهبودیافتگان پس از یک سال از دوره پاکی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند اما متأسفانه در زمینه ضامنین مشکلات بسیاری دارند و باید در این خصوص نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

 

 

آمادگی راه‌اندازی مرکز درمان اعتیاد در شهرستان‌ها

ستاد مبارزه با مواد مخدر را می‌توان اصلی‌ترین ارگان در بهبود وضعیت اعتیاد و درمان معتادان دانست. براساس گفته‌های دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی، در حوزه درمان اعتیاد زنان به فرمانداران این استان اعلام شد که در صورت نیاز، آمادگی احداث مرکزی برای درمان زنان معتاد وجود دارد. در حال حاضر در مرکز استان، مرکز ترک اعتیاد برای زنان وجود دارد. این افراد زیر چتر حمایتی – مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند. به‌طوری که هزینه درمان زنان بدون ممر درآمدی مناسب، از سوی ستاد پرداخت می‌شود. علاوه بر آن مرکز درمانی، اجازه رد حتی یک زن را ندارد.

 

 

منبع: مهرخانه

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار