135582
۳۰ دی ۱۳۹۶
معصومه ابتکار خبر داد؛

کودک آزاری دیگر قرار نیست پنهان بماند همه چیز اعلام خواهد شد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نهاد، از حمایت این معاونت از اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: بچه‌ها باید بدانند ۱۲۳ هست و خانواده‌ها و مردم هم باید بدانند دیگر هیچ چیز پنهان نخواهد ماند.

به گزارش کودک پرس ، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این سؤال که برنامه این معاونت در خصوص مقابله با کودک آزاری چیست؟ گفت: کودک آزاری به یک سری ریشه‌های اقتصادی و فرهنگی باز می‌گردد. خانواده‌ها قطعاً باید در این زمینه آموزش ببینند و مهارت‌های لازم را داشته و خودمراقبتی انجام دهند.

 

وی بر نقش دستگاه‌های امدادی، مشاوره‌ای و آموزشی در مقابله با کودک آزاری و خشونت تأکید کرد و گفت: آموزش و پرورش و بهزیستی نقش‌های کلیدی در این زمینه را دارند. اما به نظر من در شرایط حاضر به مسئله قانون هم باید توجه کرد. اکنون قانون حمایت از کودکان و نوجوانان و قانون امنیت اجتماعی زنان در مراحل نهایی تصویب در مجلس قرار دارند و در هر دو قانون موضوع کودک آزاری و خشونت مطرح شده است که تصویب و اجرای آن نقش مهمی در کاهش این معضلات خواهدداشت.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده علاوه بر مسائل قانونی، مسئله آموزش و ترویج فرهنگ صحیح رفتار به ویژه توسط آموزش و پرورش در مدارس را یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه میزان خشونت در جامعه ما بالا می‌رود، افزایش مهارت‌های ارتباطی و آموزش حقوق اهمیت دارد. اگر مهارت‌های ارتباطی را از دوران کودکی آموزش دهیم یعنی به بچه‌ها آموزش دهیم که چگونه می‌توانند اختلاف نظر را با گفت‌وگو حل و فصل کنند، وقتی به سن بالاتر می‌رسند به بچه و خانواده خودشان زور نمی‌گویند و اقدام به اعمال خشونت نمی‌کنند.

 

معاونت زنان و خانواده از اورژانس اجتماعی حمایت می‌کند

وی با تأکید بر جایگاه و نقش اورژانس اجتماعی(تماس از طریف شماره تلفن ۱۲۳) در مقابله با خشونت و کودک آزاری گفت: معاونت زنان و خانواده بر این اساس در این دوره از فعالیت خود، از اورژانس اجتماعی حمایت می‌کند. بچه‌ها باید یاد بگیرند و بدانند که ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) وجود دارد و پناه آنها هست و خانواده‎ها، همسایه‌ها، معلمان و … هم بدانند که چیزی اصلاً قرار نیست دیگر پنهان بماند و همه چیز علنی و اعلام خواهد شد و این برای ما قابل قبول نیست که چیزی پنهان بماند.

 

ابتکار در پاسخ به این سؤال که در جامعه‌ای که اسلامی هست، با این همه سفارش در خصوص مدارا و البته مراقبت از کودکان چرا تا این حد خشونت و به ویژه خشونت علیه کودکان زیاد است؟ گفت: مسئله تصورات غلط، نگاه‌های غلط تربیتی، مشکلات اقتصادی و استیصال پدرها و مادرها در مسائل دیگر است که سر بچه‌ها خالی می‌کنند و مهارت مواجهه صحیح با فرزندانشان را ندارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مشکلات اخلاقی، رفتاری، روانی و … در جامعه هست و طیفی در جامعه افسردگی و ناراحتی روانی دارند که همه اینها می‌تواند تشدید کننده کودک آزاری باشد.

 

اطلاع رسانی در خصوص ۱۲۳ قدرت بازدارندگی دارد

ابتکار در پایان گفت: ما هم به مردم تأکید و اعلام کرده‌ایم که ۱۲۳ را جدی بگیرند؛ امیدواریم رسانه‎‌ها هم بیشتر اطلاع رسانی کنند. خود اطلاع رسانی در خصوص ۱۲۳ قدرت بازدارندگی دارد.

لازم به ذکر است شماره تلفن ۱۲۳ مربوط به اورژانس اجتماعی و زیر نظر سازمان بهزیستی است که افراد خشونت علیه کودکان، زنان، معلولان، سالمندان و … را می توانند با گرفتن این شماره تلفن اعلام کنند.

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار