موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
135540
۳۰ دی ۱۳۹۶

فیلم‌های عمار می‌توانند در خارج از ایران نمایش داده شوند/ قابلیت ایجاد نسخه کودک و نوجوان جشنواره عمار

داور جشنواره عمار و مدیر شبکه کودک گفت: امیدوارم جشنواره عمار به سمت و سویی حرکت کند که نسخه کودک و نوجوان این رویداد سینمایی نیز آغاز به کار کند، جای این حوزه که مصرف فراوان دارد بسیار خالی است.

به گزارش کودک پرس ، محمد سرشار، مدیر شبکه کودک و از داوران هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار که به تازگی به کار خود پایان داد، درباره سطح کیفی جشنواره فیلم فجر گفت: تولید حرفه ای آثار این دوره از جشنواره موضوعی بود که امسال بیشتر از سال های گذشته به چشم می خورد. البته علت این امر پیدا کردن اولویت‌های موضوعی و سوژه های بکر توسط جوانان فیلمساز است. اما آنها باید در کنار این موارد زبان بیان این قالب ها را نیز آموزش ببینند که این مهم‌ نیز به دنبال تجربه و ممارست حاصل می شود.

 

قابلیت نمایش برخی از آثار عمار در خارج از کشور

وی با بیان اینکه آثار ارسال شده به عمار به سمت کیفی شدن پیش می‌رود توضیح داد: انتقال پیام فیلم های جشنواره مردمی عمار نه تنها در حال خارج شدن از محدوده ایران است بلکه در حال ورود به مرحله ای است که سایر مخاطبان را که به انقلاب اسلامی هم اعتقادی ندارند، درگیر موضوعات خود می کند. حتی علاقمند بودم یکی دو کاری که امسال به این رویداد سینمایی ارسال شده بود به صورت زیرنویس در خارج از کشور نمایش داده شود.

مدیر شبکه کودک بیان کرد: داوری جشنواره عمار کار شیرینی است زیرا داوران بیش از هر جشنواره دیگری از حضور در این رویداد سینمایی و دیدن جوانانی که دوربین به دست گرفته اند و در سراسر کشور به دنبال سوژه هایی می روند که در زندگی عادی فرصت دیدن آنها را نداریم، انرژی می گیرند.

 

حضور ضعیف زنان در جشنواره عمار

سرشار در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: حضور ضعیف خانم های فیلمساز نسبت به آقایان نکته مهم و نقطه ضعف هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار بود و مسئولان جشنواره، باید برای حل این مشکل چاره ای پیدا کنند، چراکه یکی از موفقیت های ما در جریان انقلاب اسلامی در ایران حوزه زنان بود و خانم ها بهترین افرادی هستند که می توانند آثار بسیار خوبی را تولید کنند.

داور این دوره از جشنواره عمار عنوان کرد: یکی از برجسته ترین آثار هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار امسال تولید خانم ها بود که امیدوارم تولید چنین کارهایی به لحظ کمی بیشتر شود. زیرا زنان روایت های ظریف تر و دقیق تری دارند و از دقت نظری برخوردار هستند که آقایان به دلیل کلی نگر بودن از آن محروم هستند.

 

حرکت عمار به سمت ایجاد نسخه کودک و نوجوان این رویداد

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در حوزه کودک و نوجوان نیز کارهای تولید شده چشمگیر بود اما مخاطبان آنها را بزرگسال تشکیل داده بودند، امیدوارم جشنواره عمار به سمت و سویی حرکت کند که آرام آرام برای مخاطبان کودک و نوجوان کار تولید شود و نسخه کودک و نوجوان این رویداد سینمایی نیز آغاز به کار کند. زیرا جای این حوزه که آثارش در میان بچه های ما، مصرف فراوان دارد در این جشنواره بسیار خالی است.

 

ارایه راه حل در کنار دیدن مشکلات

سرشار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نوع عملکرد فیلمسازان حاضر در جشنواره عمار بیان کرد: این فیلمسازان، تنها نیمه خالی لیوان را ندیده بودند بلکه در کنار پرداختن به زخم ها و مشکلات راه حل های مناسب آنها را هم به مخاطبان نشان داده بودند و امیدوارانه بود. تلخی وجود آسیب ها با شیرینی راهکارهایی که داده شده بود، از میان می رفت در حالی که در جشنواره های دیگر در چنین موضوعاتی، معمولا تنها نیمه خالی و سیاه نمایی اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان کرد: روایت، مهمترین نکته ای است که مستندسازان در تولید آثار خود باید به آنها توجه کنند. زیرا مشکل اصلی در ساخت مستند، عدم روایت خوب و قصه گویی درباره سوژه است، خودم علاقه داشتم قبل از تولید در کنار برخی از این فیلمسازان باشم و از زاویه دیگری ورود می کردیم، امسال آثاری رتبه به دست آوردند که از روایت های قوی برخوردار بودند.

مدیر شبکه کودک اضافه کرد: اولین کمک رسانه ای که جشنواره عمار به عنوان یک جشنواره مردمی به حوزه خود می تواند انجام بدهد اختصاص روزهایی برای اکران آثار فیلمسازان دغدغه مند است. زمانی که این فیلمسازان دور یکدیگر جمع می شوند و آثار هم را تماشا می کنند دلگرم می‌شوند.

 

فیلمسازان عمار لشکری بی‌شمار اما گمنام هستند

سرشار یادآور شد: فیلمسازان حاضر در جشنواره عمار همانند لشکر بی شماری هستند که به دلیل گمنامی از یکدیگر خبر ندارند. در حقیقت به علت اینکه رسانه ای را در اختیار خود ندارند، پوشش داده نمی شوند و به این دلیل است که تا امروز گمنام مانده اند. جشنواره مردمی فیلم عمار در صورت اینکه جلسات نقد و بررسی آثار ارسال شده به دبیرخانه را برگزار کند کمک بسیار بزرگی به رشد و توسعه آثار ارسالی به این رویداد سینمایی کرده است. زیرا هر تولیدکننده اثری در پایان جشنواره فهرستی از نقاط قوت و ضعف اثر خود را داشته باشد تا برای سال آینده مسیر فیلمسازی خود را اصلاح کند.

سرشار تصریح کرد: عمار اگر در کنار آثار برتر به بهترین پیشرفت ها هم جایزه ای اهدا کند، مسیر جدیدی را ایجاد می کند و نشان می دهد که فیلمساز چه دستاوردهای جدیدی را صاحب شده است.

وی خاطرنشان کرد: عمار در ابتدا همانند بذری بود که کاشته شد و امروز به نهالی تبدیل شده که در حال میوه دادن است. در حقیقت بزودی بسیاری از آثاری که در جشنواره عمار جایزه گرفتند می توانند در سایر رویدادهای سینمایی نیز جایزه های خوبی را کسب کنند. البته اگر جایزه ای هم به اینها داده نمی شود بیشتر به دلیل جهت گیری های سیاسی و نه نگاه هنری و استانداردهای فنی موجود در این زمینه است.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار