135332
۲۸ دی ۱۳۹۶

۲۳ میلیون کودک ایرانی براساس کنوانسیون حقوق کودکان حمایت می‌شوند

معاون وزیر دادگستری در امور حقوق بشر با اشاره به اینکه در ایران ۲۳ میلیون کودک به معنی افراد زیر ۱۸ سال وجود دارد که یک سوم ایران را تشکیل می‌دهند گفت: باید برنامه روشنی داشته باشیم که از حوادث ناگوار برای کودکان جلوگیری کنیم.

به گزارش کودک پرس ، محمود عباسی در جلسه تببین برنامه‌های حقوق کودک با اشاره به اینکه وقتی از «مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک» سخن می‌گوییم نتیجه پیوستن به کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل است اظهار کرد: در اهمیت این موضوع همین بس که امروز به جز آمریکا همه کشور‌ها عضو آن هستند و چنین کنوانسیونی با این تعداد اعضا کم نظیر است.

وی با بیان اینکه بر اساس این کنوانسیون، یک سری از ارزش‌ها و حقوقی مطرح می‌شود افزود: در حمایت از حقوق کودک باید این کنوانسیون در کشور‌ها مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر دادگستری در امور حقوق بشر با تاکید بر اینکه بهترین ساز و کار برای پرداختن به این کنوانسیون، انتخاب مرجع ملی به عنوان مجری آن است ابراز داشت: در ایران این مرجع در دادگستری مستقر شد و از دو سال قبل با حضور 16 دستگاه اجرایی فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

عباسی با اشاره به اینکه برای ایجاد مراجع استانی هم باید اقداماتی صورت گیرد که دفا‌تر بانوان و خانواده استانداری‌ها بهترین گزینه به عنوان مرجع این کنوانسیون است گفت:  اهمیت این کنوانسیون به حدی است که وزیر دادگستری در راس این هرم قرار دارد.

وی با بیان اینکه این مرجع،  سند ملی حقوق کودک را در سال 94 تصویب کرد خاطر نشان کرد: بر اساس این سند،  وظایف دستگاه‌های مختلف در زمینه حقوق کودک تدوین شده و در افق 1400 برنامه ارائه داده است.

عباسی، کنوانسیون حقوق کودک سازمان مللی را در ایران مصوب پارلمان، مورد تایید شورای نگهبان و جزو اسناد بالادستی و قوانین حقوقی دانست و اضافه کرد:  برخی حقوق ذاتی و حقوق بشری برای کودکان وجود دارد که بخشی از حقوق شهروندی است و بخشی دیگر از حقوق هم به عنوان حقوق ویژه کودکان مشخص می‌شود.

 

معاون وزیر دادگستری در امور حقوق بشر،  انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان اولین استان را به خاطر جایگاه شایسته این استان در زمینه توجه به حقوق کودکان عنوان کرد و ادامه داد:  در آمار و ارقام مربوط به کودکان، آذربایجان شرقی جایگاه بسیار بهتری نسبت به سایر استان ها دارد چراکه کودک متکدی و کودک کار در خیابان‌های این شهر نداریم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر اینکه باید تجربیات تبریز در تهران به کار گرفته شود گفت: ساماندهی کودکان به معنی برنامه عمیق دراز مدت است تا این کودک بعد از مدتی دوباره به خیابان بازنگردد.

وی با بیان اینکه باید بساط تنبیه‌هایی مانند حرکت زشت جیرفت را گرفت تصریح کرد:  گروهی از سوی حقوق کودک برای بررسی موضوع جیرفت به کرمان اعزام شده است.

عباسی با اشاره به اینکه در ایران 23 میلیون کودک به معنی افراد زیر 18 سال وجود دارد که یک سوم ایران را تشکیل می‌دهند گفت:  باید برنامه روشنی داشته باشیم که از حوادث ناگوار برای کودکان جلوگیری کنیم.

معاون وزیر دادگستری در امور حقوق بشر،  حق آموزش را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد:  انسداد تحصیلی در ایران شایسته نیست و باید آموزش کودکان و افراد بازمانده از تحصیل مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد تا در افق 1404 به حد شایسته ایران اسلامی برسیم.

وی از برگزاری اولین جشنواره حقوق کودک با عنوان «سلام» در سال آینده خبر داد و گفت: این جشنواره در قالب پایان نامه، فیلم، گزارش، مقاله و… برگزار خواهد شد که برای انگیزه دهی دستگاه‌های متولی و میدان دادن به سازمان‌های مردم نهاد است.

وی با تاکید بر اینکه باید به سازمان‌های مردم نهاد در هر حوزه به ویژه موضوع حقوق بشر و حقوق کودکان میدان داده شود خاطرنشان کرد:  از این ظرفیت بالقوه باید برای بهبود شرایط به کارگیری کنیم،  اگر فقط از دولت انتظار اقدام و عمل داشته باشیم، به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.

عباسی با بیان اینکه نهادهای برآمده از بطن مردم می‌تواند بسیار فعال عمل کرده و باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم اظهار کرد:  خانه سازمان‌های مردم نهاد در آذربایجان شرقی تشکیل شود و پایگاهی برای فعالیت‌های مردمی باشد تا موضوعات اجتماعی را مدیریت کنند.

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار