موقعیت فعلی شما : خانه/کودک پلاس
135277
۲۸ دی ۱۳۹۶

تقلید کودک از همسالان،راه حل چیست؟

یکی از راه حل ها برای ترک تقلید کودک از همسالان این است که از به کار بردن جمله‌ های منفی و تند خودداری کنید، حتی اگر فکر می‌ کنید که حرف‌ های فرزندتان بی‌ رحمانه است. وقتی او می‌ گوید: تو هیچ‌ وقت اجازه نمی‌ دهی کاری انجام دهم، به او بفهمانید که چرا اجازه نمی‌ دهید این کار (موردنظر فرزندتان) را انجام دهد.

به گزارش کودک پرس ،تقلید کودک از همسالان در دوره ای اتفاق می افتد که کودکان نیاز دارند جز گروهی خاص باشند و نیاز های خودشان را برطرف کنند.

هنگامی‌ که کودکان شکایت می‌ کنند و می‌گویند: چرا من نمی‌توانم این کار را انجام دهم؟ والدین بسیار عصبانی و ناراحت می‌شوند: یعنی ما والدین بدی هستیم؟ اگر فکر می‌ کنی والدینِ علی با او بهتر رفتار می‌ کنند، چطور است بروی با آن‌ها زندگی کنی، چرا این‌ قدر خودت را سرزنش می‌کنی؟ تو خودت را دست‌کم می‌گیری.

کودکان در این موقعیت، دوست دارند همان کاری را تقلید کنند که دوستانشان آن را انجام می‌دهند. ممکن است تقلید کودک از همسالان کارهایی از قبیل شب‌ بیداری، آرایش کردن، دیدن فیلم‌ های ترسناک و یا رفتن به یک مهمانی نامناسب باشد.

آن‌ها در مورد امن بودن محیط، خرج زیاد یا عقاید قابل‌ احترام پدر و مادر خود فکر نمی‌ کنند و وقتی‌ که در مورد چیزی شکایت می‌ کنند، قصد ندارند والدین خود را آزار بدهند. آن‌ها فقط می‌خواهند به یک گروه خاص تعلق داشته باشند و نیاز خود را در نظر می‌گیرند.

والدین بعضی از درخواست‌ های کودک را غیرقابل‌ قبول می‌ دانند و هنگامی‌ که تقلید کودکان از یکدیگر باعث می شود تا آن را تکرار کند و دراین‌ باره پافشاری کند، نه‌ تنها از رفتار فرزندشان ناراحت می‌شوند بلکه از دوستان آن‌ ها هم ناراحت می‌شوند.

والدین از یکدیگر می‌پرسند که آیا فرزندشان بیش‌ ازحد به همسالان خود وابسته است و نگران و مضطرب هستند که شاید بعضی از دوستان فرزندشان اثر بدی روی رفتار او بگذارند: من به احمد اطمینان ندارم، نمی‌ خواهم به خانۀ آن‌ ها بروی.
بیشتر بخوانید … کتابخانه خانگی مناسب کودک؛ ایده هایی برای ساخت

بعضی از والدین از نوع رفتار دیگر والدین هم عصبانی و ناراحت می‌ شوند، مخصوصاً والدینی که ازنظر آن‌ها قاطعانه رفتار نمی‌کنند و همه‌چیز را آسان می‌گیرند.

مادری به فرزند ۱۱ سالۀ خود اجازه نداد تا به همراه دوستش به یک فروشگاه برود: برای من مهم نیست که مادر سارا به او اجازه داده تنها جایی برود، اما من اجازه نمی‌ دهم تو باید با یک بزرگسال به فروشگاه بروی.

ممکن است فرزند تان از سخت گیری هایی که در موردش انجام می‌دهید راضی نباشد و در این مورد از شما شاکی باشد. بهتر است با صبوری به حرف‌ هایش گوش دهید و فوراً عکس‌ العمل نشان ندهید.

احتمالاً او می‌ خواهد احساساتش را بیرون بریزد: چرا من همیشه اولین کسی هستم که مجبور است زود به خانه برود، شما خیلی احتیاط می‌ کنید و همیشه نگران هستید. وقتی حس کند به حرف‌ هایش توجه کرده‌ اید و او را درک می‌کنید، دیگر در مورد خواسته‌ هایش پافشاری نمی‌ کند.

راه حل هایی برای تقلید کودک از همسالان خود چیست؟

یکی از راه حل ها برای ترک تقلید کودک از همسالان این است که از به کار بردن جمله‌ های منفی و تند خودداری کنید، حتی اگر فکر می‌ کنید که حرف‌ های فرزندتان بی‌ رحمانه است. وقتی او می‌ گوید: تو هیچ‌ وقت اجازه نمی‌ دهی کاری انجام دهم، به او بفهمانید که چرا اجازه نمی‌ دهید این کار (موردنظر فرزندتان) را انجام دهد.

اگر با یکدیگر به توافق نرسیدید و ادامۀ صحبت فایده‌ ای نداشت، به او صریح و روشن بگویید که دیگر نمی‌ توانید بیشتر از این توضیح دهید: هر خانواده‌ای شرایط ویژه‌ای دارد، ما هم مقررات خانوادگی خاصی داریم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار