135242
۲۸ دی ۱۳۹۶

دوران بلوغ و مسؤولیت خانواده‌ها/ نگران نباشید!

مسأله‌ای که می‌تواند برای خانواده‌ها مفید و ضروری باشد، شناخت دوران بلوغ فرزندان است، زیرا ضمن آشنا شدن با خصوصیات نوجوان می‌فهمند که همه نوجوانان این‌گونه‌اند و تنها نوجوان آن‌ها این رفتارها را ندارد و همین موضوع باعث آرامش آن‌ها خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ، پدر و مادر یک نوجوان بودن، پرهیجان و چالش برانگیز است، چرا که کودک حرف گوش‌کن و دوست داشتنی دیروز شما تبدیل به نوجوانی سرکش، گستاخ و جسور شده است، والدین گیج و مبهوت مانده‌اند که چه کنند؟ گاه جدی می‌شوند و گاه مهربان و دلسوز، گاهی پند و اندرز می‌کنند و گاه سرزنش و تنبیه و باز هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند؛ والدین توقع دارند که نوجوانشان یک شبه بالغ شود در حالی که این روند چند سال به طول خواهد انجامید.

بنابراین مسأله‌ای که برای والدین می‌تواند مفید و ضروری باشد شناخت این دوران است؛ زیرا با آشنا شدن با خصوصیات نوجوان متوجه خواهند شد که همه نوجوانان این‌گونه هستند و تنها نوجوان آن‌ها این رفتارها را ندارد و این موضوع باعث آرامش آن‌ها خواهد شد.

دوران بلوغ دوران سرکشی، تمرد و اضطراب است، سرکشی در برابر پدر و مادر و معلم و به طور کل قانون و مقررات؛ دوران اتلاف وقت‌ها، تنبلی کردن، سستی و بی حالی، دهن‌کجی و بی‌اعتنایی، خشونت، بگو مگو و ناراحتی، غر و لند و شکایت و تجربه کردن هیجانات پرخطر یا اصلاً انجام دادن کارهایی برخلاف حساسیت‌های والدین.

 

به عنوان مثال اگر شما به پاکیزگی و نظم اهمیت بدهید، اتاقش را به هم می‌ریزد، لباس‌هایش را به گوشه‌ای می‌اندازد و برای حمام رفتن حال و حوصله ندارد یا اگر به ادب و متانت اهمیت بدهید مثل لات‌ها و ولگرد‌ها صحبت می‌کند و رفتارهایی از این دست بروز می‌دهد.

با تغییرات رفتاری نوجوان همزمان افکار او نیز دستخوش تغییرات اساسی می‌شود، سؤالاتی بی‌جواب ذهن نوجوان را درگیر می‌کند مثل این‌که چه کسی هستند و چه باید بکنند؟ داستان زندگی و مرگ چیست؟ سرنوشت آن‌ها چه خواهد بود؟ چرا در عین اینکه پدر و مادرشان را دوست دارند با آن‌ها بد رفتاری می‌کنند؟ و بی‌قراری‌هایی که درباره آن با هیچ‌کس نمی‌توانند صحبت کنند و گمان می‌کنند که فقط خودشان دچار این مشکلات هستند و احساس تنهایی می‌کنند.

 

مورد دیگری که در سنین بلوغ مشغله ذهنی نوجوان می‌شود، ظاهرش است؛ اینکه مبادا در نظر دیگران زشت باشند و یا به طور کل قضاوت دیگران درباره­ ظاهرشان اهمیت دارد؛ پس به دنبال انواع رژیم‌های لاغری هستند و یا می‌خواهند به باشگاه بروند برای پرورش عضلاتشان یا مدام درخواست خرید لباس دارند و پیوسته خود را در آیینه چک می‌کنند.

در پایان می شود گفت در کارهایشان ضد و نقیض زیاد به چشم می‌خورد، در این بین تنها چیزی که مایه دلخوشی والدین خواهد بود این است که نوجوانشان بزرگ می‌شود و منظور از بلوغ و نوجوانی هم چیزی نیست جز گذراندن این تحولات، آن‌چه مهم است، اینکه نوجوان نیاز به کمکی قطعی و عاقلانه دارد.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار