135151
۲۷ دی ۱۳۹۶
توصیه‌های کاربردی یک دندانپزشک:

ترس از دندانپزشکی توسط والدین ایجاد می‌شود

یک متخصص دندانپزشکی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از ترس افراد نسبت به دندانپزشکی توسط والدین ایجاد می‌شود، گفت: صحبت‌های برخی از والدین در مورد دردهای دندانپزشکی نزد کودک باعث ایجاد ترس و اضطراب در درون کودک می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، محمد حسام گفت: استفاده توامان از مسواک و نخ دندان ساده‌ترین روشی است که می‌تواند به حفظ دندان‌ها و لثه‌ها کمک و از بسیاری از بیماری‌های دندان جلوگیری کند.

این دندانپزشک با تاکید بر رعایت بهداشت دهان و دندان، افزود: مسواک اغلب سطح دندان‌ها را شست‌وشو می‌دهد و به نقاط ریز دندان دسترسی ندارد، به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود برای رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان از مسواک و نخ دندان به صورت همزمان استفاده کنند.

حسام در خصوص استفاده از انواع مختلف مسواک و ارتباط آن با بهداشت دهان، تصریح کرد: توصیه ما این است که از مسواک‌های نرم استفاده کنند، زیرا مسواک‌های بسیار نرم و زبر باید توسط متخصص دندانپزشکی و بر اساس شرایط دندانی استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه اکثر مردم از مزایای استفاده از نخ دندان اطلاعات کافی ندارند و تنها به مسواک زدن بسنده می‌کنند، گفت: استفاده از نخ دندان از موثرترین روش‌ها در بهداشت دهان و دندان، بوده و این در حالی است که بیش از نصف افرادی که از نخ دندان استفاده می‌کنند، از استفاده صحیح از آن بی‌خبر هستند.

این متخصص دندانپزشکی با اشاره به اینکه نخ دندان باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان و از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود، اظهار کرد: یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که وقتی از نخ دندان استفاده می‌کنید همه پلاک‌ها از بین نمی‌روند و ممکن است پلاک‌هایی که به نخ دندان چسبیده‌ باشند در دهان شما باقی می‌مانند، در حالی که اگر بعد از استفاده از نخ دندان مسواک زده شود همه این پلاک‌ها از بین می‌روند.

 

وی با تاکید بر اینکه باید قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده شود افزود: این امر موجب می شود که مسواک، باکتری‌ها و باقی مانده‌های خارج شده توسط نخ را از محیط دهان خارج کند.

 

 

ترس از دندانپزشکی ریشه در کودکی دارد

این دندانپزشک با اشاره به نقش مهم والدین در کاهش ترس کودک از دندانپزشکی گفت: والدین اصلا نباید درباره مراحل درمان با کودک صحبت کنند بلکه تمرکز صحبت‌ها باید بر زیبا شدن و سالم شدن دندان‌ها و از بین رفتن درد و ناراحتی کودک بعد از درمان باشد.

وی در خصوص مهمترین دلیل وحشت بسیاری از بیماران از درمان‌های دندان‌پزشکی یادآور شد: مهمترین دلیل این ترس آگاه نبودن از مراحل درمان و ماهیت آن است چرا که درمان‌های دندان‌پزشکی به گونه‌ای است که بیمار اصلا نمی‌تواند مراحل درمانی را ببیند و چون هیچ کنترلی روی اتفاقی که در داخل دهانش می‌افتد ندارد در نتیجه دچار اضطراب و وحشت می‌شود.

حسام پیرامون روش‌های رفع این ترس‌ها تاکید کرد: اگر در مدارس و مهدکودک‌ها این مساله توضیح داده شود و بازدیدهایی برای کودکان و دانش‌آموزان از مراکز دندانپزشکی برگزار شود، بسیاری از کودکان این محیط برایشان عادی خواهد شد.

 

وی پیرامون شیوه‌های عادی سازی محیط دندانپزشکی برای کودکان گفت: مراجعه منظم به دندانپزشکی از دو سالگی برای ویزیت و چکاپ، معاینه غیرضروری کودکان حتی در زمان مراجعه والدین به دندانپزشک و برقراری ارتباط صمیمانه میان دندانپزشک خانواده و کودک موجب عادی سازی محیط دندانپزشکی و اجتناب از ایجاد ترس نزد کودک می‌شود.

این دندانپزشک با تاکید بر اینکه بسیاری از این ترس‌ها به واسطه والدین ایجاد می‌شود، گفت: صحبت‌های برخی از والدین در مورد دردهای دندانپزشکی نزد کودک باعث ایجاد ترس و اضطراب در درون کودک می‌شود.

حسام با اشاره به وجود تخصص‌های اطفال و جامعه‌نگر در رشته‌های دانشگاهی خاطرنشان کرد: با همکاری متخصصان، رسانه‌ها و مدارس می‌توانیم به شکل جدی به جنگ این فوبیا برویم چرا که گاهی یک ترس کوچک از مراجعه به دندانپزشک و معاینه دندان‌ها باعث می‌شود که هزینه‌های بیشتری بر دوش خانواده‌ها بیافتد.

 

 

منبع: ایمنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار