موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
133897
۲۳ دی ۱۳۹۶
در حاشیه اختتامیه دومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی؛

فرهاد حسن‌زاده: از بچگی دوست داشتم یک نویسنده را از نزدیک ببینم

اختتامیه دومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که حضور پررنگ دانش‌آموزان و اشتیاقشان برای دیدار با نویسندگان به این مراسم حال و هوای دیگری داده بود.

به گزارش کودک پرس ، اختتامیه دومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان عصر پنجشنبه (21 دی‌ماه) با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و جمعی از نویسندگان و مربیان برگزار شد. اما نکته قابل توجه در این مراسم حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس بود که به همراه مربیانشان آمده بودند. از ابتدای درب ورودی باغ کتاب کودکانی دیده می‌شدند که با اشتیاق و شادی پشت سرهم صف بسته بودند و منتظر بودند به نوبت وارد سالن‌ شوند. آنها در حین صحبت‌هایشان از اینکه امروز چه نویسنده‌ای را دوست دارند ببینند، می‌گفتند و مشتاق بودند هرچه زودتر وارد سالن شوند.

هنگام شروع برنامه همه بچه‌ها ایستادند و یک‌صدا سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را خواندند، طنین صدایشان فضای سالن را بسیار جذاب کرده بود. سپس گروه موسیقی آشیانه کودک، برنامه‌هایی را اجرا کرد و بچه‌ها از ته دل می‌خندیدند و همزمان با موسیقی دست می‌زدند. شادی کودکان حال و هوای دیگری به این برنامه داده بود.

 

بعد از برنامه هرکدام به دیدار نویسندگان مورد نظرشان رفتند، برخی حرف می‌زدند، برخی امضا می‌گرفتند و تعدادی هم عکس یادگاری. به گفته خود بچه‌ها دیدار با نویسندگان مورد علاقه‌شان بهترین اتفاقی بوده که امروز برایشان رخ داده است.

فرهاد حسن‌زاده، نیز از نویسندگانی بود که در این مراسم حضور داشت و کودکان زیادی بعد از برنامه به دیدنش رفتند و مشتاق بودند با او صحبت کنند. یکی از این بچه‌ها دختری بود که از رامهرمز آمده بود و روی شالش عکس طرح جلد کتاب «زیبا صدایم کن» را چاپ کرده بود و به فرهاد حسن‌زاده می‌گفت چقدر از خواندن این کتاب لذت برده و برایش جذاب بوده است.

 

از بچگی دوست داشتم یک نویسنده را از نزدیک ببینم

حسن‌زاده درباره اشتیاق بچه‌ها به ایبنا گفت: من در گروه‌های مختلف با بچه‌ها ارتباط دارم و آنها همیشه نظراتشان را برایم می‌فرستند و گاهی نامه می‌فرستند. دیدن بچه‌ها برایم بسیار جالب است. آنها بسیار ابراز خوشحالی می‌کنند. من هم زمانی که بچه بودم خیلی علاقه‌مند بودم با یک نویسنده صحبت کنم.

وی دیدار نویسندگان با بچه‌ها را عامل مهمی در تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه و نقد کردن آثار دانست و گفت: با این کار بپه‌ها هم اعتماد به نفسشان افزایش می‌یابد و هم ممکن است استعداد نویسندگی در آنها شکوفا شود و خودشان بتوانند روزی نویسنده شوند. بچه‌ها در این سن خیلی الگوبرداری می‌کنند و ممکن است بعضی از آنها در آینده نویسندگان خوبی شوند.

خالق «هستی» در ادامه به تاثیر جام باشگاه‌های کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ایجاد فضایی که در آن بچه‌ها از قوم‌ها و فرهنگ‌های مختلف کنار هم جمع می‌شوند بسیار جالب است. در اینجا فقط بحث کتاب و کتابخوانی مطرح نیست، حرکتی ملی پشت آن است که سبب نزدیک شدن دل‌های بچه‌ها به یکدیگر می‌شود.

به گفته وی هر حرکتی که در زمینه کتابخوانی صورت گیرد و به ترویج خواندن کمک کند و به شکل یک فرهنگ جا بیافتد ارزشمند است و باتوجه به اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی در بین بچه‌ها اتفاق می‌افتد، بچه‌ها خودشان بهترین مروجان کتابخوانی هستند و می‌توانند کتاب‌ها را به یکدیگر معرفی کنند ومعلمانشان را به انجام حرکت‌های موثری وادار کنند.

 

جام باشگاه‌های کتابخوانی بچه‌ها را کتابخوان می‌کند

فرمهر منجزی، داور، تسهیلگر و مربی جام باشگاه‌های کتابخوانی نیز برگزاری این جام را اتفاق خوبی عنوان کرد که سبب جمع شدن بچه‌ها در شهرها و روستاهای مختلف به بهانه کتابخوانی به صورت حرکتی کاملا دلی نه از روی اجبار می‌شود و گفت: بچه‌ها در این دورهمی‌ها کارهای خلاق می‌کنند، کتاب‌ می‌خوانند و درباره‌اش صحبت می‌کنند و از هم نظر می‌خواهند و این اتفاق سبب می‌شود که هویت پیدا کنند و خودشان گرداننده و همه کاره باشگاه‌شان باشند.

این مترجم افزود: بچه‌ها در این باشگاه‌ها علاوه بر کتاب خواندن به معرفی کتاب هم می‌پردازند، و در زمان معرفی کتاب هم نوشتن را یاد می‌گیرند و هم سناریوییی می‌چینند که چگونه کتاب را به دیگران معرفی کنند و این کار هم بر نوشتن و هم گویش آنها تاثیر می‌گذارد.

منجزی اظهار امیدواری کرد که این حرکت فرهنگی ادامه‌دار باشد و بچه‌ها به کتاب خواندن عادت کنند.

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار