133738
۲۱ دی ۱۳۹۶

چالش مراکز بهداشتی غیر دولتی در افغانستان/ بیش از یک میلیون کودک با سوء تغذیه مواجه‌اند

مراکز بهداشتی غیر دولتی در افغانستان و موسسات خارجی فعال در این حوزه با اشاره به مواجه بودن نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار کودک افغان با مشکل سوء تغذیه از چالش‌ها و کمبودهای متعدد خود برای انجام ماموریت‌هایشان خبر می‌دهند.

به گزارش کودک پرس ، «محسن هاشمی» معاون موسسه «کمیته سویدن» در افغانستان روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی در کابل گفت که طرف های درگیر از مراکز بهداشتی به عنوان سنگر استفاده می کنند و این رویه خطرات جدی را برای کارمندان بهداشتی بوجود می آورد.

وی افزود: تعداد زیادی از این مراکز بهداشتی از سال 2001 تاکنون در 31 استان افغانستان خدمات بهداشتی ارایه می کنند و در 16 استان نیز بیمارستان دارند، که هر چند وت یکبار با تهدیدهای جدی توسط طرف های درگیر مواجه می شوند.

هاشمی ناامنی ها را در رأس همه تهدیدها برشمرد و گفت که جدا از سوء استفاده افراد مسلح از مراکز بهداشتی و بیمارستان ها این وضعیت باعث عدم همکاری زنان با مراکز بهداشتی شده و لازم است طرف های درگیر به مصونیت مراکز درمانی در هنگام جنگ توجه کنند.
هاشمی گفت که در اکثر استان های افغانستان مراکز بهداشتی با کمبود کارمندان زن مواجه اند که این مشکل روند خدمات بهداشتی را با چالش روبرو کرده است.
شمار دیگری از شرکت کنندگان در این نشست مطبوعاتی که شامل نمایندگان موسسات فعال مختلف در بخش غذایی و بهداشتی بودند نیز از پیچیدگی مراحل اداری در افغانستان برای ارایه خدمات شکایت کردند و برای بهبود کارهای خود خواستار حل این مشکل شدند.

«محمد غنی غروال» مسئول بخش تغذیه موسسه نجات بین المللی گفت که 2.2 میلیون شهروند افغان به مواد غذایی کافی دسترسی ندارند و این کشور پس از یمن دومین کشور است که شهروندان آن کمترین دسترسی را به مواد غذایی کافی و سالم دارند.
نمایندگان موسسات خصوصی فعال درحوزه بهداشت با ابراز نگرانی از ریشه کن نشدن فلج اطفال در افغانستان اعلام کردند که روند خدمات بهداشتی در استان «ارزگان» افغانستان بهبود یافته و به واقع بیماری فلج کودکان در این استان به صفررسیده است.

در آبان ماه سال 1394 هواپیمای متعلق به بیمارستان پزشکان بدون مرز در استان «قندوز» در شمال افغانستان مورد هدف قرار گرفت که در آن حمله بیش از 30 تن از بیماران و پزشکان کشته یا زخمی شدند.
همچنین در مرداد ماه امسال نیز گروه طالبان با حمله به شهرستان «تیوره» در استان «غور» تعداد از کارمندان بیمارستانی این شهرستان را کشته و زخمی کرد.

در مهر ماه امسال نیز بر اثر حمله افراد مسلح به کارمندان خارجی صلیب سرخ در استانهای شمالی افغانستان این نهاد بین المللی اعلام کرد که فعالیت هایش را در این کشور محدود و تعداد کارمندانش را کاهش خواهد داد.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار