133188
۱۹ دی ۱۳۹۶

۱۵۰ کودک مبتلابه اوتیسم در همدان شناسایی شدند

مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: در غربالگری‌های انجام شده ۱۵۰ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، حمیدرضا الوند اظهار داشت: طرح غربالگری طیف اوتیسم از سال گذشته آغاز شده و آموزش‌های لازم را در اختیار همه مربیان اداره بهزیستی شهرستان‌ها قرار داده‌ایم.

وی افزود: در همدان یک پایگاه دائمی برای شناسایی و درمان اوتیسم دایر شده که کودکان مبتلا پس از شناسایی، برای انجام اقدامات درمانی به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: در طرح غربالگری طیف اوتیسم که در سطح استان انجام شده، کودکان دو تا شش‌ساله در مراکز بهزیستی همه شهرستان‌ها غربالگری می‌شوند.

الوند با بیان اینکه در استان همدان 150 کودک مبتلابه اوتیسم شناسایی شده است، ابراز کرد: نرم همدان نسبت به نرم جهانی از وضعیت خوبی برخوردار است به طوریکه در نرم جهانی از هر 68 کودک، یک کودک به اوتیسم مبتلا است این در حالی است که در استان همدان از هر 150 کودک، یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد.

 

 

وی گفت: اوتیسم اختلال جدیدی نیست بلکه به تازگی به آن پرداخته می‌شود و متأسفانه خانواده‌ها نسبت به این بیماری آگاهی ندارند و یا نمی‌خواهند بیماری کودک شان را بپذیرند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه با غربالگری طیف اوتیسم می‌توان به درمان و کاهش عوارض و مشکلات این بیماری کمک کرد، اظهار داشت: کودکان شناسایی شده در ادارات بهزیستی برای گذراندن مراحل درمان به مرکز درمان روزنه، ارجاع داده می‌شوند.

الوند تصریح کرد: برای کمک‌هزینه درمانی کودکان مبتلابه اوتیسم ماهیانه مبالغی به عنوان یارانه به آن‌ها پرداخت می‌شود که این متناسب با وضعیت بیماران حداکثر 435 هزار تومان پرداخت می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در همدان تنها یک مرکز درمان طیف اوتیسم با عنوان روزنه، وجود دارد، ابراز کرد: درصدد راه‌اندازی چنین مراکزی در شهرستان‌های نهاوند و ملایر نیز هستیم. در این مرکز خدماتی مانند روان‌شناسی، مددکاری، بهداشت دهان و دندان انجام می‌شود.

الوند گفت: با راه‌اندازی مراکز درمانی بهزیستی در شهرستان‌های استان می‌توانیم خدمات را در دسترس عموم قرار دهیم و استاندارد خدمات را افزایش دهیم.

وی افزود: سیاست و هدف اصلی ما در بهزیستی، بازپیوند خانواده است به‌گونه‌ای که خود خانواده‌ها کمک‌رسان باشند و ویزیت در منزل را انجام بدهیم. به خانواده‌ها نحوه برخورد و زندگی در کنار مبتلایان به اوتیسم را آموزش می‌دهیم.

 

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در امر شناسایی و درمان اوتیسم علاوه بر بهزیستی، علوم پزشکی و آموزش‌و‌پرورش نیز درگیر هستند، اظهار داشت: با جلسات مشترکی که با آموزش‌وپرورش و علوم پزشکی تشکیل داده‌ایم، تصمیم داریم از مرکز تحقیقات اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی استفاده کنیم.

الوند گفت: تلاش می‌کنیم تا با همکاری آموزش‌وپرورش و علوم پزشکی استان ضریب شناسایی بیماران اوتیسم را افزایش دهیم، موازی کاری را حذف کنیم و زمینه حضور کودکان اوتیسم را در اجتماع افزایش دهیم.

 

 

خانواده‌ها زمان طلایی مداخلات تخصصی را از دست ندهند

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها زمان طلایی مداخلات تخصصی و به هنگام اوتیسم را از دست ندهند، ابراز کرد: خانواده‌ها به هیچ عنوان نگران نباشند و زمان طلایی درمان را از دست ندهند. یک مداخله و درمان به هنگام می‌تواند بسیاری از عوارض بیماری را کاهش دهد و کودک را مانند یک فرد عادی به اجتماع راهی کند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در مراکز بهزیستی استان غربالگری بینایی، شنوایی، اوتیسم و غیره انجام می‌شود، گفت: بنابراین از خانواده‌ها می‌خواهیم با مراجعه زودهنگام به درمان زودهنگام کمک کنیم.

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار