موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
132543
۱۷ دی ۱۳۹۶

شناسایی ویژگی های منحصر به‌ فرد کودکان دوقلو

دوقلوها و سه‌قلوها مجبورند وقت و توجه والدینشان را برای بیشترِ زندگی‌شان تقسیم کنند. فرصت هایی برای تک‌تک آن ها ترتیب دهید. یک علاقۀ مشترک جداگانه با هر یک از آن ها پیدا کنید و آن را باهم دنبال کنید؛ همان گونه که شخصیت‌ها و تمایلات فرزندان‌تان رشد می‌یابد، علاقه‌ای را شناسایی کنید که می‌توانید با هرکدام دنبال کنید.

به گزارش کودک پرس ،از زمانی که دوقلوها یا چندقلوها متولد می‌شوند، مردم آنها را مقایسه می‌کنند: کدام‌یک بزرگتر است؟ کدامشان آرام‌تر است؟ کدام قوی‌تر است؟ کدام یک رشد بیشتری داشته است؟ این نکته مهم است تا تشخیص دهید که مقایسه می‌تواند روشی منفی برای دیدن کودکان‌تان به‌طور جداگانه باشد؛ این نه تنها دیدگاه دیگران بلکه دیدگاه آن ها نسبت به‌ خودشان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در اینجا ایده‌هایی برای پرورش و تربیت حس فردیت در هر یک از بچه‌ها آمده است.

برای هریک از فرزندان‌تان تک‌ به‌ تک وقت بگذارید؛ بچه‌های تمام مراحل و سنین دوست دارند تا توجه انحصاری والدین‌شان را داشته باشند. به‌هرحال، دوقلوها و سه‌قلوها مجبورند وقت و توجه والدینشان را برای بیشترِ زندگی‌شان تقسیم کنند. فرصت هایی برای تک‌تک آن ها ترتیب دهید. یک علاقۀ مشترک جداگانه با هر یک از آن ها پیدا کنید و آن را باهم دنبال کنید؛ همان گونه که شخصیت‌ها و تمایلات فرزندان‌تان رشد می‌یابد، علاقه‌ای را شناسایی کنید که می‌توانید با هرکدام دنبال کنید.

شاید هر دوی شما از ورزش فوتبال، اسکی یا فعالیتی مثل باغبانی یا کوبلن دوزی یا علاقه به‌جمع‌آوری خرس‌های چینی یا ماکت سازی لذت ببرید. دنبال کردن یک علاقه با همدیگر فرصت خوبی برای شما و فرزندتان است تا چیزی جدید یاد بگیرید. به‌ چند قلو هایتان به‌ عنوان یک واحد اشاره نکنید؛ حتی‌ الامکان از نامیدن فرزندان‌تان با عنوان دو قلو ها یا سه‌ قلو ها خودداری کنید. اگر شما تشخیص دهید که آن ها بچه‌هایی جدا هستند، آن ها نیز خواهند بود. بله، نامیدن نام‌های فرزندان‌تان به‌ جای این که فقط بگویید دوقلوها بیایید، تلاش زیادی می‌خواهد. اما این کار، احترام به‌ فردیت آن ها را نشان می دهد و با متانت دیگران را نیز تشویق می‌کند تا همین کار را بکنند.

به‌طور جداگانه پاداش دهید یا تنبیه کنید؛ تنبیه بر مبنای همه برای یکی و یکی برای همه بسیار آسان است اما به‌خاطر داشته باشید که هرچند آن ها اغلب مانند تیم دوقولی شیطنت اقدام می‌کنند، شما باید نقش هریک را جداگانه شناسایی و مورد خطاب قرار دهید. فعالیت‌ های فردی را ترغیب کنید؛ همان‌گونه که فرزندان‌تان بزرگ می‌شوند، آن ها را تشویق کنید تا فعالیت ها و علایق فردی را دنبال کنند. هر کودکی نیاز دارد تا دنبال علاقه خاص خودش برود.

شاید یکی بتواند والیبال بازی کند و در کلاس های هنری شرکت کند، درحالی که دیگری اهل ورزش است یا کاراته بازی می‌کند. با این که این روش ممکن‌است مشکلاتی را در تقسیم وقت اتومبیل‌ رانی پیش بیاورد، چندین فرصت نیز ایجاد می‌کند تا هر یک استعدادهای فردی خود را پرورش دهند و آن ها را تشویق می‌کند تا روابط جدیدی پدید آورند.

برای هر فرزند توقعات و معیارهایی مشخص داشته باشید؛ والدین چند قلو ها باید به‌ خاطر بسپارند که فرزندان‌شان، افراد هستند. در روشی که با هر یک از فرزندان‌ تان رفتار می‌کنید، باثبات باشید، اما از تحمیل معیارهای نابرابر بر دوقلوها یا سه‌ قلو هایتان اجتناب کنید. هر چند آن ها ممکن است‌ یکسان به‌نظر برسند و عمل کنند اما افرادی مختلف با نیازها، توانایی ها و ضعف‌های متفاوت هستند.

ویژگی های منحصر به‌ فرد آنان را یادآوری و تحسین کنید؛ مردم قطعاً در مورد این که دوقلوها شبیه یا متفاوت هستند، کنجکاوند. از این کنجکاوی به‌ عنوان فرصتی برای یادآور شدن و تحسین خصوصیات منحصر به‌ فرد هر یک از فرزندان‌تان استفاده کنید. مطمئن شوید که به‌ هر یک از آن ها فرصتی برای درخشیدن در کانون توجه می‌دهید. با توجه به‌ ویژگی های عالی اما مختلف آن ها، شما عزت‌ نفس فرزندان‌تان را فراتر از موضوع فقط دو قلو یا سه‌ قلو بودنشان ایجاد می‌کنید.

شناسایی دارایی‌ها، مال او، مال آن ها؛ شما می‌توانید به‌ تقویت حس فردیت فرزندان‌تان کمک کنید با مطمئن کردن آن ها از اینکه دارایی‌های هریک به‌طور مشخص شناسایی شده است. هر یک از فرزندان‌تان باید چیزی داشته باشند که مال خودشان بدانند، حتی اگر یک اسباب بازی، کتاب یا لباس باشد.

نیاز داشتن به‌مکان و دارایی‌های خود، رشد دوقلو را افزایش میدهد، به‌ خصوص وقتی وارد دوران نوجوانی می‌شوند. در این سن داشتن اتاق‌ها و مکان‌های مجزا برای نگه داشتن اشیای خود بسیار مهم می‌شود. شما می‌توانید با ایجاد و تقویت قوانین، به‌ حریم خصوصی و دارایی فردی هر یک از آن ها احترام بگذارید.

 

 

 

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار