130043
۰۵ دی ۱۳۹۶
دکترای ادبیات کودک گفت:

اهمیت تناسب اشعار و کتاب‌های کودک با روحیات این سنین

بهنام زارعی دکترای ادبیات کودک از اهمیت تناسب اشعار و کتاب کودک با این سنین سخن گفت و عدم رعایت این نکته را عاملی مهم در آسیب‌رساندن به روح و روان کودکان دانست.

به گزارش کودک پرس ، بهنام زارعی در سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب شعر که در محل کتابخانه عمومی استان کردستان برگزار شد، اظهار داشت: ادبیات کودک و پرداختن به این امر مهم و حیاتی است چون اصلی‌ترین حالت انسان از دوران جنینی تا ۷ سالگی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اهمیت و جایگاه ادبیات کودک امری بنیادی است، افزوذ: یکی از موارد مهمی که در کتاب کودکانه بایدبه آن اشاره شود، به کارگیری حس کودک است.

شاعر و نویسنده کرد، اذعان کرد: ادبیات کودک مولفه‌هایی دارد که باید با موسیقی در شان سن و سال کودک همراه و در گیرایی وی، تاثیرگذار باشد.

 

 

زارعی محتوا را در ادبیات کودکانه مهم عنوان کرد و افزود: داستان و اشعارکودکانه اگر از اساتید و بزرگان صاحب فن در این زمینه، برگرفته شود، خروجی قابل ملاحظه‌ای دارد، که با توجه به ادبیات جهانی این ویژگی‌ها محرز است.

وی اشعار برگرفته از اساطیر و داستان‌های کردی را با زبان کودکانه برای کردزبانان مهم دانست و گفت: اگر کتاب کودکان متناسب با سن آن‌ها نباشد، آسیب جدی به روح و روان کودک وارد می‌شود.

وی به کتاب «هه‌ناره» اثر فردین حق‌میناهم گریزی زد و افزود: این کتاب کردی تمامی مولفه‌های کتاب خوب کودکانه را دارا است، عشق‌آموزی، آموختن کارگروهی و به کارگرفتن قدرت تخیل کودک در این کتاب به صراحت گنجانده شده است.

 

زارعی در ادامه پرهیز از موسیقی‌های زمخت و محتوای نامناسب رادر ادبیات کودک ضروری اعلام کرد و گفت: سعی کنیم در تالیفات کودکانه از نفرت پراکنی دوری گزینیم.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه ما با روند نزولی فرهنگ کتاب خوانی مواجه هستیم پیش‌نهاد می دهم که اگر سالانه شعرهای مهم و آثار برگزیده را انتخاب و به صورت بسته‌های ادبی و فرهنگی در اختیار عموم قرار دهیم، هم حجم مطالعه بالا می‌رود و هم افرادی که تاکنون موفق به چاپ آثارخود نشده‌اند، می‌توانند مطالب خود را در جامعه معرفی کنند.

در ادامه این نشست علمی و ادبی، یکی دیگر از نویسندگان و شاعران برجسته استان کردستان، اظهار کرد: ما به دنبال سرایت فکر و اندیشه خود به عموم جامعه هستیم.

محسن ترقی، با بیان اینکه کتاب نباید فقط مختص به پشت ویترین‌ها باشد، بیان کرد: هنر چیزی جز برانگیختگی خرد و اندیشه نیست.

وی عنوان کرد: شعر زبان فرسوده مکالمات نیست بلکه تنها وسیله راه‌یافتن به درونیات آن‌ها است.

این شاعر کردستانی افزود: شعر می‌تواند آفاقی را پیش روی شاعر بگستراند که برای عامه مردم قابل توصیف نباشد.

 

ترقی تصریح کرد: شعر برای مردم عصر حاضر متلاشی شده و از دست رفته است.

وی به کتاب شعر «آن حلزون محزون» اثر محمدرضا کلهر اشاره کوتاهی کرد و اذعان داشت: این کتاب یک متن ادبی چندلایه است، این اثر می‌گریاند و می‌خنداند و این خود خصایص شعر راستین است.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار