126019
۲۱ آذر ۱۳۹۶

هفته ششم بارداری

به گزارش کودک پرس ،به هفته ششم هفته پر از احساس خوش آمدید. احساسات در این هفته رقیق تر از قبل می شود. یک روز بد اخلاق و عصبانی هستید و یک روز از شادی در پوستتان نمی گنجید. این تغییرات چند صد درجه ای احساسات هم اصلا نگران کننده نیست. شما کاملا طبیعی هستید. […]

به گزارش کودک پرس ،به هفته ششم هفته پر از احساس خوش آمدید. احساسات در این هفته رقیق تر از قبل می شود. یک روز بد اخلاق و عصبانی هستید و یک روز از شادی در پوستتان نمی گنجید. این تغییرات چند صد درجه ای احساسات هم اصلا نگران کننده نیست. شما کاملا طبیعی هستید. این تغییر احساس هم به دلیل تغییر میزان هورمونها ست. البته به هیجان هم ربط دارد. مگر می شود در هفته ای که قلب جنین شکل می گیرد و اولین جریان خون را در وجودش حس می کند، هیجان نداشت.

 

وضعیت جنین

رویان شما این روزها در حال رشد است و شرایط حساسی را می‌گذارند بنابراین عوامل خارجی بر روی او بسیار تأثیر دارد. بیشتر ناهنجاری‌های مادرزادی در این دوران شکل می‌گیرد. در این هفته آرام آرام شبیه انسان می‌شود. در این هفته برای تغییر قیافه چند نقطه تیره رنگ در صورت او ایجادشده که چشم‌ها و بینی او هستند.در اطراف سر او حفره‌هایی به وجود می‌آید که در آینده‌ گوش‌های او هستند. دست و پاهای او از این هفته قابل دیدن هستند با این تفاوت که فعلاً چهار برجستگی در اطراف بدن او وجود دارد. بالای چین‌خوردگی‌هایی که گردن و بدنه رویان را تشکیل می‌دهند سوراخی است که دهان رویان را نشان می‌دهد. اندام‌های او با سرعت بیشتری در حال تغییر است. بافت بدنی پشت رویان زودتر از بافت جلویی او رشد می‌کند و حالت خمیده‌ای به اندام او می‌دهد. اگر اندام یک اسب دریایی را تصور کنید رویان شما حالا خودش را به این شکل درآورده است.

قد: 0.15 سانتی متر

وزن: 0.1 گرم

 

وضعیت مادر

این روزها حال خوشی ندارید. طبیعی است. تهوعهای سر صبح و گاه و بیگاه حسابی اعصابتان را به هم ریخته است. غذا خوردنتان هم تعریفی ندارد. احساس خستگی می‌کنید و حوصله هیچ‌کسی را هم ندارید. طبیعی است اما یادتان باشد تمام اینها فقط گوشه‌ای از نشانه‌های بارداری است. اما شما قهرمان اصلی این روزها هستید و به خوبی می‌توانید این وضعیت را مدیریت کنید و از پس آن بر بیایید. این هفته با مشکلاتی رو به رو می‌شوید که شاید چندان برای شما خوشایند نباشد. ممکن است با یک سرفه ساده، خنده یا عطسه‌کردن احساس کنید که قدری ادرار از شما ترشح کرده، این وضعیت با روحیه حساس این روزها، شما را کلافه می‌کند این طبیعی است رحم در حال بزرگ‌تر شدن است و به مثانه فشار وارد می‌کند. برای رفتن به دستشویی تنبلی نکنید و به سرعت و در فاصله زمانی کمتر به دستشویی بروید. در صورتی که پزشک به شما استراحت مطلق داده می‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید. برای بهبود بی‌اختیاری ادراری در این دوران می‌توانید از ورزش‌های کف لگنی یا تقویت‌کننده عضلات واژن استفاده کنید. در این روش باید ماهیچه‌های اطراف واژن و معقد خود را به حالت فشرده نگه دارید به گونه که انگار نمی‌خواهید به دستشویی بروید. سپس این ماهیچه‌ها را منقبض کنید و به تنفس ادامه بدهید و بعد ماهیچه‌ها را رها کنید. ممکن است دراین هفته بعد از ادرار لکه‌هایی روی لباس ببینید و بترسید که نکند اتفاقی برای رویان افتاده باشد اصلا نترسید، کاملاً طبیعی است اما اگر این مواردبیشتر شد حتما با پزشک خود مشورت کنید. این هفته ممکن است دچار یبوست شوید.

 

تغذیه درهفته ششم بارداری

آیا تا کنون مکمل های دوران بارداری را آغاز نکرده اید؟ شما می بایست حداقل مصرف مکمل اسید فولیک را بصورت روزانه شروع کنید. سعی کنید در سه ماهه اول بارداری منابع غنی از اسید فولیک مانند اسفناج را بیشتر در برنامه غذایی هود بگنجانید.

 

نگران نباشید

از علائم هفته ششم بارداری می‌توان به حالت تهوع اشاره کرد.
شما تنها کسی نیستید که در دوران بارداری‌تان دچار تهوع و استفراغ می‌شوید. سه ماه اول بارداری‌ها معمولا همراه با تهوع است که پزشکان آن را ناخوشی‌های صبحگاهی می‌نامند.

علت اصلی این تهوع‌ها افزایش هورمون‌های حاملگی، همراه با تقویت حس بویایی است. ممکن است فکر کنید که این ناخوشی‌های صبحگاهی می‌تواند به جنین صدمه بزند در‌حالی‌که به‌ندرت تاثیرات مضری برای جنین دارد.
بهتر است از غذاها و بوهایی که سبب تهوع‌تان می‌شود پرهیز کنید و غذایتان را در اتاق و دور از بوی نامطبوع میل کنید.

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته ششم بارداری

سعی کنید در همه حال، آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید. خواندن قرآن را فراموش نکنید و در صورت خستگی یا عدم توانایی، به‌صورت روزانه به نوار قرآن گوش کنید.

مراقب هیجانات روحی خود باشید و آن‌ها را تحت کنترل درآورید. از پیش کشیدن اختلافات، جروبحث‌های طولانی، دعوا و نزاع به‌شدت بپرهیزید چون تمامی این حالات بر روی جنین تاثیر می‌گذارد و این تاثیر از بین نخواهد رفت.

فشار عاطفی مادر باردار در طولانی‌مدت خواه ناشی از مشکلات زناشویی باشد یا عقاید منفی در مورد بچه‌دار شدن و یا حوادث ناگوار زندگی، نتایج منفی برای کودک به دنبال خواهد داشت.

برای شما گفته‌ایم که اضطراب مادر چه تاثیری بر جنین خواهد داشت.

 

باید ها و نباید ها

زمانیکه خانه را تمیز می کنید مراقب باشید. تحقیقات ثابت کرده اند که خانم هایی بارداری که از مایع سفید کننده و اسپری خوشبو کننده هوا استفاده می کنند، احتمال بروز آسم در فرزندان شان افزایش می یابد.
برای برق انداختن خانه از محلول حاوی بیکربنات سدیم ( جوش شیرین )، سرکه سفید تقطیرشده، آبلیمو و روغن های طبیعی استفاده کنید و دستکش بپوشید.
برای تمیز کردن جای خاک گربه خود از فردی دیگری کمک بگیرید یا اگر امکان این کار نیست، دستکش لاستیکی بپوشید و سپس دستان خود را بشویید.

برچسب های روی محصولات پاک کننده ها را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که سمی نیستند و در زمان مصرف همواره از دستکش لاستیکی استفاده کنید. دوره بارداری زمان مناسبی است که از همسرتان بخواهید تا دستشویی و حمام را تمیز کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار