126009
۲۱ آذر ۱۳۹۶

هفته چهارم بارداری

به گزارش کودک پرس ،مبارک است. حالا شما یک مادر هستید و قرار است 9 ماه از فرزند دلبندتان به طور خصوصی و ویژه میزبانی کنید. حالا شما در هفته چهارم هستید. هفته ای که در جمع بهترین هفته های زندگی جا خوش می کند. البته از این هفته مسئولیتتان خیلی بیشتر و جدی تر […]

به گزارش کودک پرس ،مبارک است. حالا شما یک مادر هستید و قرار است 9 ماه از فرزند دلبندتان به طور خصوصی و ویژه میزبانی کنید. حالا شما در هفته چهارم هستید. هفته ای که در جمع بهترین هفته های زندگی جا خوش می کند. البته از این هفته مسئولیتتان خیلی بیشتر و جدی تر می شود . شما یک ماه اول بارداری را در این هفته پشت سرمی گذارید و وارد یک مرحله جدی و عجیب می شوید پس بهتر است با نی نی بان همراه باشید تا با خیالی راحت این دوره را طی کنید.

 

 وضعیت جنین

خیلی دلتان می خواهد بدانید این مهمان کوچولو چه شکلی است؟ فعلا زود است. حالا حالا باید صبر کنید. او تازه در مرحله رویانی است. در واقع از زمان بسته شدن نطفه تا هفته هشتم یا دهم بارداری فرزند شما «رویان» نامیده می‌شود.او همچنان در حال استقرار در خانه جدید است. رویان از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده که دو لایه داخلی را «اپی‌پلاست» می‌نامند و لایه خارجی، غشایی است به نام «هایپوبلاست» که بعدها اعضای بدن جنین را در آینده تشکیل می‌دهد. این هفته زمان تشکیل و توسعه کیسه آمنیوتیک و کیسه زرده است. کیسه آمنیوتیک با احاطه رویان علاوه بر اینکه او را از گزند حوادث داخل رحم محافظت می‌کند مثل یک تخت گرم و نرم فضا را برای آرامش جنین آماده می‌کند. کیسه زرده هم کیسه‌ای چسبیده به رویان است که رگ‌های خونی و گلبول‌های سرخ اولیه در آن تشکیل می‌شود. نگران غذای این توده کوچک نباشید. جفت همان وظیفه‌ای را ایفا می‌کند که شما در آینده بر عهده دارید. جفت به جای شما غذای کودکتان را تامین می‌کند. این توده گوشتی که مسئول تامین اکسیژن جنین شما هم هست به خوبی می‌داند چه زمانی باید به فرزند شما غذا و اکسیژن برساند. جفت اکنون مشغول کندن تونل در داخل رحم برای اتصال محل دریافت غذا و جنین است تا بتواند به درستی ماموریت خود را انجام بدهد. تا زمانی که جفت در حال رشد است وظیفه تغذیه رویان با همین کیسه زرده است.

قد: 0.13 سانتی متر

وزن: 0.11 گرم

 

 

 وضعیت مادر

در این هفته رویان تلاش می‌کند خودش را به دیواره رحم بچسباند به همین دلیل درد خفیفی در شکم خود احساس می‌کنید. این دردها طبیعی است. بدن خودش را با هورمون‌های جدید بارداری هماهنگ می‌کند و رحم به خونه جدید رویان تبدیل می‌شود. البته بعضی از خانمهای باردار در این زمان خونریزی را تجربه می‌کنند، حتما یادتان باشد به رنگ آن توجه کنید. خونی که دفع می‌شود نباید قرمز پررنگ یا روشن مثل دوران قاعدگی باشد بلکه باید به رنگ صورتی یا قهوه‌ای باشد. لانه گزینی یا خونریزی معمولاً پنج تا 12روز پس از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. درد در این دوران نباید شدید باشد، اگر درد شدید، تب، لرز یا خونریزی واژینال سنگین دارید حتما باید با پزشکتان تماس بگیرید. حواستان باشد از این هفته علائم بارداری خودشان را نشان می‌دهند پس باید منتظر اتفاقهای ناگهانی بارداری باشید. البته هنوز احتمال اینکه تست‌های بارداری جواب منفی به شما بدهد وجود دارد. شاید هورمون گنادوتروپین به صورت کامل ترشح نشده و همین هم عاملی است که با تست‌های بارداری متوجه حاملگی نشوید اما با افزایش میزان هورمون‌ها بالاخره نشانه‌های حاملگی هویدا می‌شود کم کم حالت تهوع هم شروع می‌شود. زمان استفراغ و تهوع به این فکر کنید که شما تنها نیستند و ممکن است هر روز صبح، ظهر و شب 36 میلیون زن باردار مثل شما در جهان این حالت را داشته باشند. این اولین نشانه حاملگی است. سفت و دردناک شدن سینه‌ها، حساس شدن شکم و نفخ، کمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم این دوره است. مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند شما را آزار بدهد تغییرات ناگهانی روحی است. یک روز، خوب و سرحال هستید و روز بعد بداخلاق و بی‌حوصله البته بهتر است به هیچ وجه نگران این موضوع نباشید. این تغییرات کاملاً طبیعی هستند و جای نگرانی نیست.

 

 

تغذیه درهفته چهارم بارداری

1. خوردن ویتامین‌ها را شروع کنید. خوردن ویتامین‌های A، B، D در دوران بارداری ضروری است. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود. مقدار روزانه 200 واحد از این ویتامین در بارداری و قبل از آن توصیه می‌شود.
2. خوردن جیگر به علت فراوانی ویتامین A ممنوع است چون ویتامین A به مقدار کافی در مکمل ها و غذاها یافت میشود و بیشتر از 200 واحد از این ویتامین برای کودک شما ضرر دارد و همچنین جگر به علت اینکه ممکن است داخل آن انگل وجود داشته باشد و در حین پخت این انگل ها به طور کامل از بین نروند، از خوردن آن خودداری کنید.

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته چهارم

با کوشش تمام از گناهان بپرهیزید و حتی‌الامکان مستحبات را انجام دهید. نمازهای یومیه را در اول وقت به‌جا آورید و قبل از نماز حتما اذان و اقامه بگویید و در وقت گفتن اذان و اقامه دستتان را روی شکم بگذارید.

هرروز بر دو عدد خرما سوره “قدر” بخوانید و آن‌ها را ناشتا بخورید. در خرما سیزده ماده حیاتی و پنج نوع ویتامین وجود دارد که آن را به یک منبع غذایی غنی تبدیل می‌کند. کلسیم موجود در خرما عامل اصلی استحکام دندان‌هاست و فسفر آن نیز از عناصر تشکیل‌دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب و خستگی است. همچنین پتاسیم موجود در خرما از ابتلا به زخم معده جلوگیری می‌کند.

 

 

موارد قابل توجه برای این هفته:

زمانیکه بلاستوسیت در رحم کاشته می شود، ممکن است کمی خونریزی داشته باشید که به ” لکه بینی ” معروف است. این مسئله اغلب باعث اشتباه گرفتن تاریخ بارداری می شود، زیرا اکثرا در حوالی زمانی اتفاق می افتد که بطور طبیعی زمان شروع قاعدگی تان است.
ممکن است رنگ خون متفاوت باشد، در بیشتر موارد صورتی رنگ است، ممکن است خون قرمز روشن (خون تازه) یا به رنگ خون کهنه، مایل به قهوه ای باشد. اگر مقدار آن زیاد نباشد رنگ آن خیلی اهمیت ندارد. اگر خونریزی برای مدت کوتاهی ادامه پیدا کرد و آزاردهنده نبود، احتمالاً همه چیز روبراه است اما، برای معاینه نزد پزشک خود بروید. تقریباً 25 درصد از بانوان در اوایل بارداری خونریزی دارند که بیشتر آنها باقی دوران بارداری خود را بدون خونریزی به پایان می رسانند. هرچند، در برخی مواقع، خونریزی نشانه سقط جنین است بنابراین، همیشه وقایع را به پزشکتان گزارش دهید.

 

بایدها و نبایدهای هفته چهارم بارداری

مادران سیگاری نوزادانی کم وزن به دنیا می‌آورند پس اگر سیگاری هستید آن را کنار بگذارید. بعلاوه سیگار کشیدن باعث سقط‌ جنین یا تولد نوزاد نارس می‌گردد

بلافاصله با پزشک خود اولین قرار ملاقات را بگذارید.از هفته پنجم تا هفته دهم بافت عصبی جنین شکل می‌گیرد مصرف فولیک اسید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

زنانی که در دوران بارداری به پیاده‌روی و یوگا و ورزش می‌پردازند و در آمادگی کامل به سر می‌برند زایمان راحت‌تری خواهند داشت.

 

بهتر است بدانید که:

حدوداً 50 درصد بارداری ها قبل از مرحله کاشت، سقط می شوند. حدود یک سوم از سقط های جنین تا هفته ی پنجم و یک چهارم آنها بین هفته پنجم و هفتم انجام می شود. البته جای شکر دارد که خطر سقط با گذشت هر هفته کمتر می شود و پس از هفته ی دوازدهم بارداری این احتمال بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار