125878
۲۱ آذر ۱۳۹۶

تقویت خصائل کودکانه در کتابدار و تأثیر آن در انتقال مفاهیم به کودک

کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان، تقویت خصائل کودکانه در کتابدار را، زمینه‌ساز انتقال مؤثر مفاهیم به کودکان دانست.

به گزارش کودک پرس ، سارا ولدی خرم، کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان، در مراسم روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان کتابدار نمونه نهادی معرفی شد.

ولدی خرم پیرامون فعالیت‌های انجام‌شده در کتابخانه محل خدمت خود گفت: بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان با ۲۳ هزار جلد کتاب به ۲ هزار عضو کودک و نوجوان خدمات ارائه می‌دهد. نشست‌های کتاب‌خوان، جمع خوانی و دعوت از گروه‌ها برای بازدید از کتابخانه از مهم‌ترین فعالیت‌های ما محسوب می‌شود. در آبان ماه سال ۱۳۹۵، ۴۰ گروه از دانش آموزان از کتابخانه ما بازدید کردند و در جریان این بازدیدها از برنامه‌های مختلف کتابخانه همچون نشست‌های جمع خوانی،‌ کتاب‌خوان، قصه‌گویی، شعرخوانی و … بهره‌مند شدند. علاوه بر این، کتابداران بخش کودک به مدارس، مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک می‌روند و ضمن اجرای برنامه‌های متنوع و دعوت از مسئولین این مراکز برای بازدید از کتابخانه، زمینه آشنایی کودکان را با کتاب و کتابخوانی فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: به اعتقاد ما، گام نخست برای ایجاد عادت به مطالعه در کودکان، آشنایی آنان با محیط کتابخانه و دلپذیر کردن این محیط برای آنان است؛ بنابراین، بازدید مراکز آموزشی از کتابخانه با این نگاه برنامه‌ریزی شد. جدای از این، در اسفندماه سال ۱۳۹۵ طرحی با عنوان «نوروز به کودکانمان کارت عضویت هدیه دهیم» در کتابخانه ما اجرا شد. طی این طرح ما کتابداران به مراکز آموزشی می‌رفتیم و با اجرای برنامه‌هایی متنوع، کودکان را به حضور در کتابخانه ترغیب کرده و به علاقه‌مندان کارت عضویت کتابخانه را هدیه می‌دادیم. تعدادی کارت عضویت نیز در اختیار این مراکز آموزشی قرار می‌گرفت تا به همراه عیدی به دانش آموزان هدیه کنند. اجرای این طرح بازخورد مثبتی داشت و از بین دانش‌آموزانی که از این طریق عضو شدند، امروز ۱۵ عضو ثابت و فعال، همراه دائمی کتابخانه هستند و این برای ما ارزشمند است.

کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان در تشریح ویژگی‌ها و ملزومات کار کتابداری گفت: به اعتقاد من، در کنار داشتن شناخت صحیحی از منابع، روی خوش لازمه کار کتابداری است. اهمیت این موضوع به‌ویژه در برخورد با کودکان مشخص می‌شود؛ درواقع کتابدار کودک برای انتقال بهتر دانش و آگاهی به کودک،‌باید خصائل کودکانه خود را برجسته سازد. جنب‌وجوش، شادی و بازی برجسته‌ترین ویژگی‌های دوران کودکی است و تقویت این مهارت‌ها در برخورد با کود ک، اثرگذاری ارتباط را افزایش خواهد داد و قطعاً کودک را در دریافت شناخت صحیحی از خویش و کشف استعدادهای خود، یاری می‌کند. برای مثال مبینا کستانی، عضو ۱۳ ساله کتابخانه ما، تاکنون قریب به ۳ هزار کتاب مطالعه کرده و تأثیر این مطالعه در بیان و شیوه صحبت کردن او هویداست. ایجاد و پرورش میل به مطالعه در مبینا و امثال او برای من بسیار ارزشمند و مایه افتخار است و خستگی را از تنم بیرون می‌کند.

ولدی خرم با یادآوری خاطراتی شیرین از ۱۲ سال خدمت در کتابخانه، از برگزاری مسابقه‌ای با عنوان «اگر من کتابدار بودم …» در بخش کودک یادکرد و پاسخ کودکان در تکمیل این جمله را شیرین و جذاب توصیف کرد.

منبع: مهرخانه
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار